2021-06-08

Nowości do motocykli

Opony do mocnych motocykli są coraz doskonalsze

Ciekawy sprawdzian, można powiedzieć - test długodystansowy, przeprowadzili dziennikarze magazynu Motorrad. Na kilku najpopularniejszych modelach opon do motocykli sportowo-turystycznych pokonali dwa tysiące kilometrów. Dziennikarze poruszali się na mocnym wykazującym sportowe aspiracje BMW F900XR obutym w ogumienie 120/70 ZR 17 z przodu i 180/55 ZR 17 z tyłu.

Jak podkreślili żurnaliści, obecna generacja opon turystycznych 2020/21 ma bardzo wysokie osiągi. Są to przede wszystkim opony uniwersalne i wszechstronne. Każdy z prezentowanych modeli wyróżnia się innym zachowaniem na drodze, jednak wszystkie można uznać za bardzo udane produkty.

Bridgestone Battlax T 32

Dzięki dwóm różnym mieszankom gumy z przodu i nawet trzem z tyłu, opona T 32 ma bardzo wyrafinowaną konstrukcję. Mimo to, w porównaniu z konkurencją, ta „grzeczna” opona nie rzuca się w oczy. Dobrze reaguje w niskich temperaturach, ale nie powyżej średniej, i prowadzi się w sposób neutralny i łatwy do opanowania. Wraz ze wzrostem zużycia, w kątach pochylenia zauważalne są niewielkie siły kontrujące. Model posiada również dobre tłumienie drgań własnych. Nowy T 32 jeździ lepiej niż poprzednik T 31, ale musi uważać konkurencja jest silna.

Continental Road Attack 3

Conti przekonuje najkrótszym czasem docierania, fabrycznie szorstka powierzchnia opony i brak środków antyadhezyjnych zapewniają dobrą przyczepność już od pierwszych metrów. Znakomita zwrotność jej poprzedników została nieco osłabiona w modelu nr 3, ale stabilność w linii prostej jest teraz wzorowa. Sportowi kierowcy mogą korzystać z więcej niż wystarczającej przyczepności, nawet podczas jazdy z dużą prędkością. Trzyczęściowa konstrukcja opony zapewnia solidne osiągi w przyczepności na mokrej nawierzchni, a podczas hamowania awaryjnego w deszczu - na ten model można liczyć w stu procentach.

Dunlop Roadsmart III

   

Roadsmart III jest szczególnie imponujący przy szybkiej zmianie kąta pochylenia. O wiele lżej od konkurentów przechodzi z jednego kąta pochylenia do drugiego, nie sprawiając wrażenia „nerwowego”. Reakcja na niskie temperatury jest nieco bardziej powściągliwa niż na przykład w przypadku opon Michelin. Po rozgrzaniu przekonuje jednak pełną stabilnością na zakrętach i dokładną precyzją kierowania.

Dunlop Roadsmart III zachowują się bez zarzutu również w deszczu, choć w bezpośrednim porównaniu poślizg zaczyna się nieco wcześniej, a przednie i tylne opony dają nieco zbyt powściągliwą informację zwrotną w stosunku do rezerw przyczepności.

Metzeler Roadtec 01 SE

Metzeler przyciąga wzrok, a wręcz rzuca się w oczy: zredukowane strefy bieżnika (z tyłu sekcja barkowa przypomina slick) oraz zmieniona w stosunku do standardowej opony Roadtec mieszanka gumy, która nadaje oponie SE wyjątkowo sportowy charakter. Już w niskich temperaturach opona Metzeler wyróżnia się dobrym sprzężeniem zwrotnym, a po rozgrzaniu przekonuje pełną przyczepnością i bardzo dobrą stabilnością na zakrętach. Opona ma neutralne zachowanie na zakrętach i dobre prowadzenie. Pomimo sportowego charakteru opony, przyczepność w deszczu jest fenomenalnie wysoka, a rezerwy przyczepności można ocenić bardzo dobrze. Szczególną zaletą jest dobre wyważenie przednich i tylnych opon.

Michelin Road 5 GT

Piąta edycja legendarnej już serii Road z dwuskładnikową mieszanką gumy „2CT” natychmiast zapewnia najlepszą reakcję w teście, nawet w bardzo niskich temperaturach. Dzięki dobremu tłumieniu drgań własnych, opona daje dobre wyczucie dostępnych rezerw przyczepności, a stabilność na zakrętach pozostaje bardzo wysoka nawet przy dużych prędkościach. Dobre prowadzenie i neutralność w całym zakresie kątów wychylenia sprawiają wrażenie opony kompletnej.

Model ten jest i pozostaje potęgą w deszczu, pomimo coraz silniejszej konkurencji. Zapewnia dobrą przyczepność w kątach pochylenia, podczas przyspieszania i hamowania zawsze daje dobre wyczucie i wysoki poziom pewności siebie.

Pirelli Angel GT II

Model Angel GT już wcześniej wyróżniał się sportowym charakterem, a jego następca - GT II - płynnie do niego nawiązuje. W codziennym użytkowaniu potencjał motocykla testowego BMW był więcej niż znakomity. Szczególnie Pirelli przekonuje opiniami na temat istniejących rezerw przyczepności opony. Precyzja kierowania i stabilność na zakrętach są bez zarzutu, prowadzenie nie jest zbyt zwinne, ale bardzo wyważone, a neutralność w całym zakresie kątów wychylenia jest wzorowa.

Szymon Kruk, fot. producenci

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń