Ekstremalne przyspieszenia, wysokie momenty obrotowe i zawrotne prędkości - pierwszy etap Extreme E w Arabii Saudyjskiej nie zawiódł oczekiwań fanów na całym świecie. Continental wyciąga również wstępne wnioski dotyczące osiągów opracowanej na wyłączność opony CrossContact Extreme E i publikuje krótką dokumentację dotyczącą współpracy. Warto zaznaczyć, że ta seria wyścigów jest uważana za największe wyzwanie, jakie kiedykolwiek postawiono przed oponami w sportach motorowych.
- Opracowanie idealnej opony do konkretnego zastosowania i wymogów zajmuje nam zwykle od dwóch do trzech lat. W przypadku Extreme E mieliśmy tylko połowę tego czasu. Dodatkowo do dyspozycji mieliśmy tylko prototyp pojazdu, który wciąż był w fazie rozwoju - powiedziała Catarina Silva, Team Lead Product Management Summer, 4x4 and Van Products w Continental Tires.
Elektryczne samochody wyścigowe: ekstremalne obciążenie opon
Odyssey 21 to SUV z napędem elektrycznym o mocy 550 KM, ważący 1,78 tony, wykorzystywany przez kierowców wyścigowych do granic możliwości. Oznacza to bezprecedensowe obciążenie opon.
- W trakcie prac rozwojowych, oprócz ścisłych ograniczeń czasowych, istniały trzy główne wyzwania: masa pojazdu jest wysoka w porównaniu z innymi samochodami wyścigowymi. Dla porównania bolid Formuły E waży o około połowę mniej. Jednocześnie moment obrotowy jest wyjątkowo wysoki, typowy dla napędów elektrycznych. Połączenie tych dwóch czynników skutkuje ogromnym obciążeniem opon - zaznaczyła C. Silva. - Dodatkowo musieliśmy wziąć pod uwagę, że CrossContact Extreme E będzie pracować na różnych nawierzchniach tras wyścigowych - od specyficznych wymagań pustyni po lasy deszczowe w Amazonii.
Jeśli chodzi o opony, główną różnicą pomiędzy napędem elektrycznym a konwencjonalnym silnikiem spalinowym jest wydajność energetyczna. Sprawność silnika spalinowego jest relatywnie niewielka, natomiast w przypadku silnika elektrycznego, w teorii nie ma żadnych ograniczeń.
Po dokładnych testach, projektanci wybrali opony CrossContact SUV jako bazę, a następnie dostosowali konstrukcję do wyzwań Extreme E. W tym celu Continental zmodyfikował bieżnik, dostosował mieszankę gumową i wzmocnił wytrzymałość. Ponieważ opona musi zapewniać takie same osiągi na wszystkich nawierzchniach i w każdych warunkach pogodowych, konstruktorzy intensywnie testowali CrossContact Extreme E na różnych torach. C. Silva powiedziała: - Okres opracowywania opony był wyjątkowo napięty. Udało nam się jednak równolegle zakończyć wiele procesów, które normalnie odbywałyby się po sobie. Cały proces rozwoju był niesamowitym doświadczeniem dla całego zespołu. Przed dostarczeniem opony intensywnie ją testowaliśmy. Mimo to, przed pierwszym wyścigiem w całej ekipie panowało duże napięcie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągów.
Continental i Extreme E mają wspólne wartości także poza torem
Organizatorzy Extreme E po raz pierwszy zwrócili się do firmy Continental jesienią 2018 r., poszukując doświadczonego twórcy opon i partnera strategicznego. Jednym z celów Extreme E jest zwiększanie świadomości na temat zmian klimatycznych wśród fanów sportów motorowych: - Szybko dostrzegliśmy, że wizja organizatorów bardzo dobrze wpisuje się w naszą filozofię korporacyjną - powiedział Philipp von Hirschheydt, Head of Business Unit Replacement Tires EMEA. - Jako firma stawiamy sobie ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nie powinniśmy jednak ograniczać się tylko do własnej działalności. Chcemy pomóc w budowaniu świadomości ekologicznej w społeczeństwie.
To samo odnosi się do różnorodności: – Wiele lat temu Continental stworzył liczne projekty i programy, aby zaoferować wszystkim w firmie równe szanse i możliwości, niezależnie od płci - wyjaśnił P. von Hirschheydt. W związku z tym, bardzo ważne jest dla nas, aby każdy zespół kierowców Extreme E składał się z jednej kobiety i jednego mężczyzny, którzy spędzają tyle samo czasu za kierownicą.
Weekend emocji - wydmy w Senegalu
W dniach 29 i 30 maja rozegrany został drugi etap wyścigu - tym razem kibice mogli śledzić zmagania zespołów Extreme E w Senegalu. To był też kolejny poważny test dla opon CrossContact Extreme E. Na kierowców i ich elektryczne SUV-y Odyssey 21 czekały wyzwania na wąskich off-roadowych trasach, obfitujących w wydmy, solne równiny, żwir, skały i pagórki między Lac Rose a wybrzeżem Atlantyku. Podobnie jak we wszystkich lokalizacjach Extreme E, trasy są zaprojektowane tak, aby uwzględniać istniejące przeszkody i warunki - bez konieczności zmieniania naturalnego otoczenia, tak żeby uniknąć szkód w środowisku.
Link do materiałów wideo: Continental HYPERLINK "https://media.continental.com/p/bicV3PS9A4ocVPG5aGBRBW"&HYPERLINK "https://media.continental.com/p/bicV3PS9A4ocVPG5aGBRBW" Extreme E – Online (No Subtitles)
Źródło I fot. Continental