Bridgestone zaprezentował swoją najnowszą oponę U-AP 002, następczynię modelu U-AP 001, przeznaczoną dla segmentu autobusów miejskich. Już na etapie projektowania wyzwaniem dla modelu miało być obniżenie ilości zużywanego paliwa oraz redukcja emisji spalin w aglomeracjach miejskich, co okazało się możliwie dzięki zmniejszeniu oporu toczenia opony. Natomiast dzięki zwiększeniu trwałości i wytrzymałości opony, zmniejszyły się jednocześnie koszty całkowitego użytkowania pojazdu.
Rozwój technologiczny pojazdów elektrycznych, zróżnicowanie układów napędowych oraz regulacje dotyczące ochrony środowiska przyczyniają się do poprawy efektywności miejskich autobusów. W konsekwencji zarządzający miejską flotą oczekują od opon jeszcze więcej, a model U-AP 002 został stworzony, aby sprostać tym wyzwaniom.
Aby zmniejszyć zużycie paliwa i ograniczyć emisję spalin, opona Bridgestone U-AP 002 została wyposażona w bieżnik klasy B ( oznaczenie na etykiecie opony) w zakresie oporu toczenia. Ponadto opona oferuje wydłużony o 9 proc. czas eksploatacji, tym samym zapewniając dłuższy przebieg (1). Gruba warstwa ochronna ściany bocznej i mocny karkas zapewniają wysoką wytrzymałość i możliwość bieżnikowania, co pozwala zredukować koszty eksploatacji danego pojazdu.
Bridgestone U-AP 002 zapewnia zwiększoną o 200 kg nośność (1) - kluczowy parametr autobusów elektrycznych - oraz dopuszcza obciążenie na poziomie 8 ton. Obok korzyści związanych z redukcją emisji spalin, inżynierowie Bridgestone zadbali także o głośność pracy opony, redukując poziom hałasu o 2dB. Nowa opona zapewnia również komfort i bezpieczeństwo jazdy przez cały rok, jako w pełni dostosowana do warunków zimowych dzięki oznaczeniom 3PMSF i M+S.
Wydajność zaprojektowana z najwyższą precyzją
Wszystkie wdrożone innowacje i technologie przyczyniają się do lepszej wydajności opony miejskiej U-AP 002. Nowa zamknięta konstrukcja bieżnika oraz jego geometria odpowiadają na potrzeby pojazdów miejskich. Z kolei, nowy kształt nacięć opony chroni ją przed działaniem sił zewnętrznych podczas jej pracy. Kombinacja tych cech sprawia, że model U-AP 002 zapewnia wysoką ochronę przed nieregularnym zużyciem, obniżony poziom hałasu, niższe opory toczenia i wydłużoną żywotność.
Nie bez znaczenia jest również zastosowana w nowej oponie mieszanka gumy; wysoka zawartość krzemionki w opasaniu poprawia opór toczenia, wydłuża okres użytkowania i zwiększa przyczepność na mokrej nawierzchni. Opona Bridgestone U-AP 002 posiada jednocześnie wysoką zdolność do odprowadzania wody z czoła bieżnika.
Opona U-AP 002 została opracowana przez ekspertów Europejskiego Centrum Badań i Rozwoju w Rzymie i wyprodukowana w Europie. Testy z kolei były prowadzone w 7 krajach przez klientów firmy na pojazdach z silnikami spalinowymi, hybrydowymi i elektrycznymi. Opona jest dostępna w głównym rozmiarze 275/70 R22.5. Kolejne trzy rozmiary - 245/70 R19.5, 215/75 R17.5 oraz 315/60 R22.5 - będą dostępne pod koniec bieżącego roku, zaś 265/70 R19.5 już w 2022 r. Pas bieżnika U-AP 002 w rozmiarze głównym zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2021 r., wspierając tym samym program Bridgestone Total Tyre Care (2).
Wszystkie opony Bridgestone U-AP 002 w rozmiarach 22,5” będą wyposażone w elektroniczny system znakowania opon RFID. System ten umożliwia monitorowanie opon przez cały cykl ich życia m.in.: zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i możliwość ich recyklingu.
- Transport publiczny jest integralną częścią funkcjonowania ekosystemu aglomeracji miejskich. Jednocześnie, mobilność w miastach stoi przed wieloma wyzwaniami, którym chcemy sprostać - powiedział Mark Tejedor, VP Commercial Replacement i OE w Bridgestone EMIA. - Cieszymy się, że udało nam się stworzyć oponę miejską U-AP 002, której korzyści tj. zwiększony przebieg, mniejsze zużycie paliwa, zmniejszona emisja CO2, zredukowany hałas i koszt użytkowania - pozwolą pozytywnie wpłynąć na budżet flot, ale przede wszystkim poprawią jakość życia w miastach.
Źródło i fot. Bridgestone