Skonsolidowane przychody ze sprzedaży na rynku krajowym Grupy Bosch w Polsce wyniosły w 2020 roku blisko 5,5 mld zł, a przychody całkowite netto wzrosły do blisko 9,8 mld zł. Firma intensywnie rozbudowuje Centrum Kompetencji IT w Polsce, a transformację w kierunku zielonych technologii postrzega jako szansę na dalszy rozwój wielu obszarów swojego biznesu.
Bosch zakończył rok 2020 w Polsce z wynikiem lepszym od oczekiwanego. Skonsolidowane przychody firmy ze sprzedaży na rynku krajowym w Polsce wyniosły blisko 5,5 mld złotych (1,2 mld euro), co oznacza spadek o 2,6 procent r/r. Jednak całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wzrosły o 9,7 proc.do blisko 9,8 mld złotych. Motorem tego wzrostu był przede wszystkim sektor dóbr użytkowych (Consumer Goods), odpowiedzialny za produkcję i sprzedaż sprzętu AGD oraz elektronarzędzi. Pozytywnie rozwijała się także sprzedaż systemów grzewczych, z mocnym wzrostem szczególnie w segmencie pomp ciepła. Spowolnienie spowodowane pandemią koronawirusa najmocniej odczuł sektory transportu i motoryzacji (Mobility) oraz sektor przemysłowy (Industrial Solutions).
Bosch zatrudnia w Polsce blisko 7700 osób w czterech spółkach (dane z 31 grudnia 2020 r.). Firma postrzega zieloną transformację wielu obszarów polskiego rynku związaną z walką ze zmianami klimatu i ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, jako dużą szansę na rozwój. Dzięki wczesnym inwestycjom i rozwojowi oferty m.in. w obszarze energooszczędnych sprzętów AGD, pomp ciepła, rozwiązań AIoT dla przemysłu oraz nowoczesnych produktów dla motoryzacji, polskie spółki Bosch są dobrze przygotowane na wzrost popytu na produkty i rozwiązania, które wspierają zrównoważony rozwój i styl życia.
W 2020 r. należący do sektora Mobility Solutions Dział Części Samochodowych i Wyposażenia Warsztatowego odczuł spowolnienie związane z ograniczoną mobilnością ludzi i tym samym spadek zapotrzebowania na części zamienne. Doprowadziło to również do ograniczenia inwestycji związanych z wyposażeniem warsztatów samochodowych. Mimo pandemii, dział kontynuował komunikację marketingową do klienta ostatecznego i działania wspierające rynek warsztatowy. Centrum Szkoleniowe Techniki Samochodowej Bosch zaoferowało partnerom szkolenia online, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem przez właścicieli warsztatów i mechaników. Warsztaty zrzeszone w sieci Bosch Car Service otrzymały pakiet wsparcia, który pomógł zaplanować działania biznesowe w trudnych miesiącach początku pandemii. Dzięki temu w drugim półroczu udało się nadrobić początkowy spadek obrotów i dział zamknął 2020 rok wynikiem na poziomie roku 2019. Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia w pierwszym okresie pandemii odnotowała znaczący spadek produkcji związany ze znacznym ograniczeniem sprzedaży samochodów na rynku europejskim. W drugiej połowie roku udało się częściowo odrobić straty. Dalsze inwestycje w nowoczesne linie produkcyjne komponentów układów hamulcowych do samochodów elektrycznych i hybrydowych, i związana z nimi rozbudowa fabryki, pozwalają zakładowi z optymizmem patrzeć w przyszłość.
Perspektywy na 2021 rok i strategia długoterminowa
- Firma Bosch przeszła przez pierwszy rok pandemii zachowując dobrą kondycję - powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH. - Firma oczekuje jednak, że z powodu wciąż obecnych ryzyk pandemicznych, bieżący rok będzie pełen wyzwań. Firma łączy sztuczną inteligencję z Internetem Rzeczy i koncentruje się na elektromobilnosci, aby rozwijać nowe możliwości biznesowe.
Globalne wysiłki na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu przyspieszają prace nad elektryfikacją i ekologicznym wodorem. Elektryfikacja to dla firmy Bosch nowe możliwości w różnych obszarach biznesu, ponieważ dotyczy ona nie tylko transportu, ale także np. rozwiązań grzewczych. W obszarze układów napędowych, elektromobilność staje się podstawowym obszarem działalności firmy. Ogniwa paliwowe przetwarzają wodór na prąd, a Bosch pracuje zarówno nad stacjonarnymi, jak i mobilnymi ogniwami. Firma planuje zainwestować miliard euro w rozwój technologii ogniw paliwowych do 2024 roku.
Źródło i fot.: Bosch