Europa będzie pierwszym regionem na świecie stosującym piktogram przyczepności opon na lodzie. Ponadto opony będą mieć symbol przyczepności na śniegu oraz kod QR prowadzący do obszernej, europejskiej bazy danych. Zmiana wejdzie w życie od 1 maja. Nowe etykiety mają pomagać kupującym w porównywaniu różnych opon oraz skłaniać do zakupu bezpieczniejszych i bardziej ekologicznych produktów. W opracowywaniu nowych etykiet uczestniczyły też firmy z branży, w tym m.in. Nokian Tyres.
Etykiety opon zostaną zmodernizowane w całej Unii Europejskiej i będą wymagane w przypadku opon wyprodukowanych po kwietniu 2021 r., dlatego zaczną się pojawiać stopniowo na oponach trafiających do sprzedaży.
Opony całoroczne, letnie i zimowe bez kolców sprzedawane w Unii Europejskiej zostały po raz pierwszy opatrzone etykietami UE w 2012 r. Etykiety były dotychczas wymagane w przypadku opon do samochodów osobowych, SUV-ów oraz samochodów dostawczych i musiały zawierać informacje o oporze toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni, a także zewnętrznym hałasie toczenia. Teraz etykiety się zmieniają, a informacje muszą też obejmować przyczepność na śniegu i lodzie. Ponadto zaktualizowana została dotychczasowa skala, a do etykiety dodano kod QR. Wymaganie to nie dotyczy opon zimowych z kolcami.
- W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie - zwiększenie jednej z tych właściwości zazwyczaj powoduje zmniejszenie drugiej - powiedział Matti Morri, menedżer ds. obsługi technicznej klientów Nokian Tyres. - W oponach zaprojektowanych do użytku w Europie Środkowej podkreśla się cechy wymagane na niezanieczyszczonych lodem czy śniegiem drogach, podczas gdy piktogram przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście sprawdza się i pozostaje bezpieczna w trudnych skandynawskich warunkach zimowych. Nie zalecamy stosowania opon przeznaczonych na region Europy Środkowej w warunkach, do których nie zostały one zaprojektowane.
Etykiety także na oponach do samochodów ciężarowych i autobusów
Nowy system etykietowania może nawet wpłynąć na wybór opon przez firmy, ponieważ wymagania te dotyczyć będą teraz także opon do samochodów ciężarowych i autobusów. W tym segmencie oznakowania opon były dotychczas używane tylko w materiałach marketingowych. Opony te nie będą mieć piktogramu przyczepności na lodzie.
- Wzmocniony nacisk na zrównoważony rozwój zwiększy dodatkowo znaczenie niskiego oporu toczenia i oszczędności paliwa - powiedział menedżer ds. produktu Teppo Siltanen z Nokian Heavy Tyres. - Z drugiej strony przyczepność na śniegu jest bardzo istotna, szczególnie w Niemczech i krajach skandynawskich. Musimy pamiętać o zachowaniu równowagi między różnymi właściwościami.
Zmiana etykiet opon ma na celu ułatwienie wyboru klientom i zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa jazdy. Aktualny pozostaje też pierwotny cel - redukcja emisji dwutlenku węgla.
- Nowym elementem etykiety jest kod QR, który prowadzi do obszernej bazy danych o wszystkich oponach dostępnych na rynku europejskim. Informacje o produktach są ustandaryzowane, co umożliwia łatwe porównanie opon - powiedział Jarmo Sunnari, menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Tyres. - W przyszłości etykiety opon będą nadal uzupełniane o nowe elementy, takie jak wskaźniki zużycia ściernego oraz przebiegu w okresie eksploatacji opony na drogach. Decyzja została już podjęta, ale zatwierdzenie metod testowych potrwa jeszcze lata.
Źródło i fot. Nokian