Koszty pracy (36 proc.), nadmiar biurokracji (27 proc.), ograniczenia związane z pandemią (25 proc.) i skomplikowane prawo gospodarcze (25 proc.) - to największe utrudnienia z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy. Tak wynika z badania „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców”, przeprowadzonego na początku kwietnia w ramach inicjatywy PSH Lewiatan pod nazwą „Urodzeni Przedsiębiorcy”.
Sytuacja firm jest trudna, ale lepsza niż prognozowano na początku pandemii - 63 proc. przedsiębiorców dobrze bądź neutralnie ocenia ogólną sytuację swoich firm (pozytywnie 33 proc., neutralnie 30 proc.). Z kolei negatywnie widzi ją 36 proc. badanych (1). Kryzys wywołany pandemią, a za nim fala restrukturyzacji zatrudnienia w firmach i plany zwolnień spowodowały, że coraz więcej osób zastanawia się nad swoją zawodową przyszłością. Aż 35 proc. pracujących obawia się utraty pracy, a 33 proc. chce zmienić miejsce zatrudnienia, przy czym większość z tych osób rozważa zmianę zawodu (2). Nie jest to zaskoczeniem, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że 57 proc. pracowników odczuło w swoim miejscu pracy konsekwencje wynikające z epidemii. Średnio jeden na trzech ankietowanych miał zmniejszone wynagrodzenie, a 16 proc. badanych straciło pracę. Niepewna sytuacja na rynku sprawiła, że coraz więcej osób zastanawia się nad rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej. Ten krok z jednej strony otwiera wiele nowych możliwości, z drugiej zaś, biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową, wiąże się z koniecznością podjęcia sporego ryzyka.
Z czym mierzą się przedsiębiorcy?
Na co dzień przedsiębiorcy borykają się z wieloma trudnościami. Działalność to ciągłe widmo niepewności oraz zależność od zmian rynkowych i trendów, potęgowane dodatkowo przez kosztowne skutki pandemii. Według badania „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców” przeprowadzonego w ramach inicjatywy PSH Lewiatan „Urodzeni Przedsiębiorcy”, w opinii Polaków przedsiębiorcy borykają się z wieloma problemami, wśród których za najważniejsze uważają: podatki - 43 proc., nadmiar biurokracji - 36 proc. i ograniczenia związane z pandemią - 32 proc. Co ciekawe, inaczej sytuację oceniają sami przedsiębiorcy. Narzekają oni w pierwszej kolejności na koszty pracy – 36 proc., nadmiar biurokracji - 27 proc., ograniczenia związane z pandemią - 25 proc. i skomplikowane prawo gospodarcze - 25 proc.
Polski przedsiębiorca? Zaradny, pracowity i kreatywny
Jednak własny biznes to również korzyści, jakie się z nim wiążą - to przecież mnóstwo możliwości, których nie mamy na etacie, niezależność, nieograniczona możliwość samorealizacji i decydowania o własnej przyszłości. Przy dobrym podejściu i odpowiednim przygotowaniu, może to być ciekawy pomysł na życie, dający poczucie spełnienia i niezależności. Polacy coraz przychylniej myślą o przedsiębiorcach i doceniają ich wkład w rozwój polskiej gospodarki.
W badaniu „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców” polski przedsiębiorca jawi się przede wszystkim jako człowiek zaradny (40 proc.), pracowity (34 proc.) i kreatywny (30 proc.). 23 proc. Polaków widzi przedsiębiorców jako biznesmenów, co piąty badany uważa go za pożytecznego dla społeczeństwa.
Jak pokazało badanie, prawie 60 proc społeczeństwa uważa, że Polacy posiadają cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry przedsiębiorca. Wśród głównych cech wymieniono decyzyjność (43 proc.), umiejętność zarządzania (43 proc.) i odpowiedzialność (42 proc.). Zaraz za nimi istotną rolę grają inicjatywa i kreatywność (37 proc.) oraz umiejętność reagowania w trudnych sytuacjach (34 proc.). Na końcu rankingu cech dobrego przedsiębiorcy uplasowały się wytrwałość w dążeniu do celu (27 proc.), zdolności przywódcze (22 proc.) i samodyscyplina (19 proc.). Badanie przeprowadzono w ramach inicjatywy „Urodzeni Przedsiębiorcy” powołanej przez PSH Lewiatan, która promuje, docenia przedsiębiorców i pokazuje, że własny biznes to dobra perspektywa rozwoju.
- Chcemy podejmować tematy ważne z punktu widzenia przedsiębiorców, dotyczące wyzwań z jakimi muszą borykać się na co dzień. Uważamy, że każdy może mieć własny biznes, to bardzo ciekawa droga dla ludzi, którzy mają pasję i są otwarci na wyzwania. Bo bycie przedsiębiorcą w dzisiejszych czasach to powód do dumy. Tacy są właśnie przedsiębiorcy zrzeszeni w naszej sieci - powiedział Marcin Poniatowski, członek zarządu, Dyrektor ds. Marketingu PSH Lewiatan.
1) Raport EY „Rok z COVID-19 oczami polskich przedsiębiorców”
2) Barometr Rynku Pracy Work Service
Źródło i graf. OBTK