2021-04-23

Co wpływa na głośność opon?

Bez wątpienia komfort jazdy samochodem to stan, do którego dąży wielu kierowców. Dowiedz się, jakie czynniki mają wpływ na głośność ogumienia i w jaki sposób możemy poprawić komfort podróżowania przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Główną zasadą towarzyszącą powstawaniu hałasu są drgania, dlatego im bardziej źródło narażone jest na drgania, tym więcej generuje hałasu. Głośność opon to jeden z elementów wpływających na komfort jazdy samochodem. Jednak nie wszyscy wiedzą, że istnieją metody, które pozwalają obniżyć ten hałas we własnym zakresie. - Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i o 4 metry wydłużają drogę hamowania - powiedział Artur Posłuszny, przedstawiciel marki Yokohama w Polsce.

Co wpływa na dźwięk wydawany przez opony?

Hałas wydawany przez ogumienie spowodowany jest przede wszystkim tarciem oraz częstotliwością drgań opony, a także znajdującego się w niej powietrza. - Dodatkowo na poziom dźwięków wydawanych przez oponę w trakcie jazdy mają wpływ też takie czynniki, jak: stan nawierzchni, budowa bieżnika i zbyt niskie ciśnienie w oponie, o które kierujący powinien zadbać we własnym zakresie - zaznaczył A. Posłuszny.

Elementami nawierzchni wpływającymi na zwiększenie poziomu hałasu są nierówności i dziury w jezdni. Nie bez znaczenia jest też materiał, z którego jest wykonana droga, a także pogoda. Na hałas bezpośrednio przekłada się też budowa bieżnika i uderzanie jego klocków podczas styku z nawierzchnią. Zróżnicowane wzory lameli, poprzeczne rowki w trakcie stykania się z nawierzchnią wydają różne dźwięki. Znaczenie ma też sprężanie powietrza w rowkach bieżnika oraz hałas generowany przez powietrze opływające oponę. Poziom głośności, jaki odczuwają kierowca i pasażerowie wewnątrz auta, zależy także od wygłuszenia samego auta. Ważna jest też jakość opon - im niższa, tym opony są głośniejsze - zarówno w przypadku opon zimowych, jak i letnich.

Jak obniżyć hałas opon?

Podstawową czynnością, którą powinniśmy wykonać w celu obniżenia hałasu, jest sprawdzenie ciśnienia w oponach. Trzeba pamiętać, że jego spadek o 0,5 bar przekłada się na wyższy o 3 dB hałas emitowany przez oponę. Prawidłową wartość ciśnienia opon podaje producent samochodu, a można ją odnaleźć w instrukcji obsługi lub naklejkach na słupku środkowym auta po otwarciu drzwi kierowcy. Co więcej, odpowiednie ciśnienie zapewnia bezpieczeństwo, ponieważ skraca drogę hamowania i poprawia przyczepność.

Częstym czynnikiem powodującym hałas opon są uszkodzenia, dlatego warto systematycznie kontrolować stan ogumienia. Głośniejsze dźwięki słychać np. przy ząbkowaniu opon, czyli nierównomiernym zużyciu bieżnika (szybsze starcie środka).

Etykiety opon zgodne z przepisami UE

W Europie istnieją przepisy dotyczące emisji hałasu, a informacja o hałasie emitowanym przez oponę znajduje się na jej etykiecie (1). - Dostosowując swoje opony do tych przepisów, Yokohama tak projektuje profil opony i wzór bieżnika, aby uzyskać bardziej jednolity nacisk na nawierzchnię, co przyczynia się do obniżenia emisji hałasu - dodał A. Posłuszny.

Rozważając zakup opon również pod względem ich głośności, powinniśmy sprawdzić dane na etykiecie. Od 1 maja 2021 r. parametr poziomu hałasu oznaczany jest tu przez liczbę decybeli i litery A, B lub C. Najcichsze ogumienie ma klasę A, najgłośniejsze C. Różnica wynosi pozornie niewiele, dokładnie 3 dB (A), ale w praktyce jest ona mocno odczuwalna. Co ważne, poziom hałasu jest mierzony przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku. W przypadku opon wprowadzonych na rynek przed 1 maja 2021 r. obowiązują dotychczasowe regulacje i oznaczenia. Zgodnie z nimi poziomu hałasu oznaczany jest przez liczbę fal. Najcichsze ogumienie ma jedną falę, najgłośniejsze trzy. Trzeba też zaznaczyć, że nie zawsze poziom z oznaczeń przekłada się na rzeczywiste odczucia kierowców.


1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1222/2009.

Źródło i fot. Yokohama

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń