Continental, firma technologiczna i producent opon premium, obchodzi w tym roku 150-lecie działalności, a polski oddział koncernu 25-lecie. Początki firmy sięgają 1871 roku, kiedy została założona w Hanowerze w Niemczech - pierwszy samochód był wówczas jeszcze w sferze marzeń, a opony trafiały do zaprzęgów konnych i rowerów. Jest to wielopokoleniowa, nieprzerwana historia kreowania innowacji w mobilności - od pierwszej na świecie opony samochodowej z bieżnikiem po inteligentne opony do pojazdów autonomicznych, od kauczuku naturalnego i syntetycznego po opony z mniszka lekarskiego.
Zrównoważony rozwój, to temat, który towarzyszył firmie od samego początku. - Doskonale zdajemy sobie sprawę, że 150 lat historii to długie lata odpowiedzialnego działania nie tylko na rynku, ale także na Ziemi - powiedział Dariusz Wójcik (na zdjęciu poniżej), dyrektor generalny i dyrektor sprzedaży w Continental Opony Polska. - Zrównoważony rozwój jest integralną częścią „Wizji 2030” - strategicznego programu Continental dla Działu Opon i jest osadzony w fundamencie naszych wartości. Naszym celem jest bycie najbardziej postępowym producentem w branży oponiarskiej pod względem odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. Wysiłki koncentrujemy wokół strategicznych działań w dziedzinie klimatu, mobilności niskoemisyjnej, gospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonych łańcuchów dostaw, obejmując w ten sposób wszystkie etapy łańcucha wartości . Dzięki tym wysiłkom zamierzamy osiągnąć zerową emisję do 2050 we wszystkich obszarach działania i we wszystkich fazach: w trakcie poszukiwań i tworzenia źródeł dostaw surowców i materiałów, w trakcie produkcji, w trakcie użytkowania naszych produktów, a nawet wtedy gdy użytkowanie się skończy, ale nie skończy się wykorzystanie materiałów, z których nasze produkty są złożone.
Aby opony przyszłości stały się w produkcji, użytkowaniu i recyklingu bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska, Continental inwestuje w badania i rozwój w dziedzinie nowych technologii, materiałów alternatywnych i ekologicznych procesów produkcyjnych. Dzięki temu zamierza stopniowo dojść do zrównoważonej w 100 proc. produkcji opon. Koncern definiuje wszystkie materiały jako zrównoważone, o ile pochodzą z zamkniętego cyklu materiałowego, nie mają szkodliwego wpływu na ludzi lub środowisko, są zamawiane w sposób odpowiedzialny i są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw. Dziś, w ramach projektu Taraxagum™, dział opon pozyskuje kauczuk naturalny z mniszka lekarskiego, otwierając alternatywne źródło surowca. Na przykład, opona rowerowa Urban Taraxagum™ jest pierwszą seryjnie produkowaną oponą Continental, która została wyprodukowana z użyciem kauczuku naturalnego uzyskanego z mniszka lekarskiego. Dział opon Continental jest również liderem w branży efektywnego i zrównoważonego wykorzystania wody i energii. W wyniku wielu lat ciężkiej pracy zużywa on już o 55 proc. mniej wody i 17 proc. mniej energii niż średnia dla przemysłu na tonę wyprodukowanych opon.
Koncern działa w zgodzie z celami strategicznymi ONZ. Firma konsekwentnie dąży do zerowej emisji do 2050 r. i stawia sobie konkretne cele we wszystkich obszarach działania i fazach:
● Źródła zaopatrzenia - firma dąży, aby do 2030 r. w sztandarowych produktach było nie mniej niż 60 proc. materiałów i surowców zrównoważonych, a do 2050 r. - 100 proc. W tym samym roku osiągnięta zostanie także neutralność łańcucha dostaw pod względem emisji dwutlenku węgla. W obszarze źródeł materiałów firma inwestuje w doskonalenie obecnych surowców oraz rozwój nowych - przykładem mogą być ekologiczne rozwiązania, takie jak Cokoon i Taraxagum™.
● Działalność - do 2025 r. firma będzie mieć zerowe zużycie węgla i oleju opałowego w procesach wytwarzania pary na terenie zakładów, a do 2030 zmniejszy ilość odpadów, energii i wody o 20 proc. W tym samym roku będzie mogła się też pochwalić 95 proc. poziomem recyklingu odpadów. Do 2040 r. produkcja będzie całkowicie bezemisyjna.
● Użytkowanie produktu - w dużej mierze emisja dwutlenku węgla następuje w fazie korzystania z produktów Continental. Firma zobowiązuje się do 2022 r. dostarczać producentom aut bezemisyjnych (głównie elektrycznych) rozwiązań o zerowym śladzie węglowym (dotyczy to zarówno opon, jak i innych podzespołów do tego rodzaju aut). Do 2025 r. będzie mieć też nową, wyznaczającą trendy rynkowe mapę produktów do pojazdów ciężarowych, w celu realizacji wymogów unijnych określonych w ramach VECTO.
● Koniec użytkowania - odpowiedzialność firm za swoje produkty i surowce, które się w nich znajdują, tak naprawdę nigdy się nie kończy. Do 2030 r. żadna z opon, nad którymi firma ma kontrolę (oferowanych w ramach usług, takich jak na przykład ContiLifeCycle do pojazdów użytkowych), nie trafi na wysypisko śmieci, a do 2050 r. każda opona tej marki będzie odnawiana i recyklingowana.
Continental zamierza nadal rozwijać innowacje w technologii produkcji. W przyszłości uzupełni je stale rozwijająca się gama usług, jeszcze bardziej precyzyjnie dostosowana do różnych segmentów klientów. W ostatnich latach koncern dążył do rozbudowy swojej światowej sieci produkcyjnej. W nowoczesnych zakładach produkcyjnych innowacje, takie jak w pełni zautomatyzowane magazyny opon i wdrożenie pomiędzy fabrykami globalnego cyfrowego systemu produkcyjnego, będą wspierać jeszcze bardziej wydajną i przyjazną dla środowiska produkcję.
Źródło i fot. Continental