Choć wśród kierowców rośnie zainteresowanie lakierami metalicznymi, a udział ekstrawaganckich kolorów, takich jak zielony lub pomarańczowy nieznacznie się zwiększa, większość wybieranych samochodów nadal jest konserwatywna. Aż 21 proc. aut używanych sprzedawanych w sieci AAA Auto jest w kolorze czarnym, 19 proc. w kolorze srebrnym, a 16 proc. w wielu odcieniach szarości. Takie dane wynikają z analizy sprzedaży największego dilera samochodów używanych AAA Auto, przeprowadzonej na próbie ponad 50 tys. samochodów sprzedanych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat.
- Kolor auta nie jest kluczowym czynnikiem dla większości klientów przy wyborze samochodu. Większość z nich woli wybrać auto w lepszym stanie technicznym, niezależnie od jego koloru. Kolor jest ważny dla maksymalnie 10 proc. klientów. Dla wielu może się to wydawać zaskakujące, ale mężczyźni częściej wybierają kolor niż kobiety - powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.
To jeden z powodów, dla których czarny (21 proc.), srebrny (19 proc.) i różne odcienie szarości (16 proc.) od lat należą do najlepiej sprzedających się kolorów samochodów. - Tendencja ta jest znacznie bardziej widoczna w tańszych samochodach, w przypadku których klienci skupiają się niemal wyłącznie na technicznym stanie auta. W przypadku droższych lub nowych samochodów, klienci częściej domagają się preferowanego koloru - dodała K.Topolova.
Niewielki odsetek klientów preferujący ekstrawaganckie kolory ma zazwyczaj bardzo konkretny cel, z którego nie chce zrezygnować. Wręcz przeciwnie, na przykład czerwień pastelowa, bez lakieru metalicznego jest specyficzna, ponieważ rzadko ją akceptują mężczyźni, a jest bardziej popularna wśród kobiet.
Rodzaj koloru ma także wpływ na długość czasu, w jakim auto używane zostanie sprzedane. Kolory niemetaliczne szary i czarny szybko się sprzedają. Podstawowy niebieski sprzedaje się o 5 dni dłużej, mimo że takie auta są tańsze. Około 10 dni dłużej sprzedają się najpopularniejsze kolory: czarny i szary metalik, niebieski metalik i biały. Spośród powszechnych kolorów czerwony niemetaliczny jest sprzedawany najdłużej, czyli o 14 dni dłużej niż szary lub czarny.
Źródlo i fot. AAA Auto