W połowie marca odbyła się konferencja online magazynu Fleet. Jednym z prelegentów był Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W swoim wystąpieniu poruszył temat stanu rynku motoryzacyjnego w 2020 roku, a także przedstawił planowane zmiany legislacyjne w roku 2021 w Polsce i Europie. W tym artykule skupimy się na polskiej legislacji.
Jakie zmiany w tym roku?
Pierwszą z nich jest e-mobilność, czyli ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Większość zmian dotyczy rozwoju technologii wodorowych i - co trzeba podkreślić - w tym akcie istotne są dwie sprawy. - Po pierwsze, brak jest zachęt dla pojazdów elektrycznych i gazowych - zaznaczył Jakub Faryś. - Po drugie: tym, na co zwracało uwagę najwięcej osób z biznesu motoryzacyjnego i organizacji motoryzacyjnych, jest fakt zmniejszenia amortyzacji dla pojazdów spalinowych ze 150 do 100 tys. zł. Jest to, nazywając rzeczy po imieniu, po prostu podniesienie opodatkowania.
Drugim ważnym aspektem jest strategia wodorowa. Z punktu widzenia branży motoryzacyjnej bardzo ważne jest wsparcie wszystkich rodzajów napędów i zachowanie neutralności technologicznej. Mówiąc o wodorze, kluczowa jest budowa stacji wodorowych. Do 2025 roku mają być dostępne 32 stacje w sieci bazowej. Lecz póki co nie ma jeszcze standardów tankowania, które umożliwiłyby tankowanie zarówno samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów, jak i osobowych (ciśnienie).
Więcej w relacji z tej konferencji w kwietniowym wydaniu Przeglądu Oponiarskiego.
Relacja: S. Kruk