Firma Exide Technologies podpowiada użytkownikom motocykli i profesjonalistom, jak przygotować się na sezon 2021. Porady te dotyczą przygotowania sprzedawców do spełnienia wymogów wynikających z nowych regulacji UE w zakresie sprzedaży pojemników z elektrolitem, jak również efektywnego przechowywania akumulatorów oraz ładowania i obsługi akumulatorów przez klientów końcowych dla zapewnienia najlepszych osiągów.
Nowe przepisy UE dotyczące sprzedaży pojemników z elektrolitem
Wraz z początkiem lutego 2021 r. weszło w życie rozporządzenie 2019/1148, dotyczące sprzedaży i użytkowania prekursorów materiałów wybuchowych, które wpływa na sprzedaż akumulatorów do motocykli, zakazując sprzedaży pojemników z elektrolitem klientom końcowym. Od tej pory sprzedawcy detaliczni nie mogą sprzedawać klientom pojemników z elektrolitem dołączonych do akumulatorów suchoładowanych - zanim taki akumulator trafi do nabywcy, musi zostać napełniony elektrolitem przez sprzedawcę.
Regulacjom tym nie podlega sprzedaż B2B, np. do hurtowników i właścicieli warsztatów, jednak każda jednostka biznesowa jest zobowiązana przekazywać te informacje do punktów sprzedaży, do których dostarcza swoje akumulatory. Środkiem komunikacji może być list przewozowy lub faktura z informacją o przepisach, a także odpowiednia naklejka i oznaczenia na opakowaniu.
Opakowania suchoładowanych akumulatorów Exide zostaną zaktualizowane o następującą informację: „To jest akumulator suchoładowany dostarczany w zestawie z pojemnikami z elektrolitem. Sprzedaż elektrolitu klientowi końcowemu jest zakazana przepisem UE 2019/1148. Akumulatory suchoładowane należy napełnić elektrolitem przed przekazaniem ich klientowi końcowemu”. Taka informacja znajduje się również we wszystkich dokumentach technicznych dotyczących akumulatorów objętych przepisem, a także na fakturach. Jeśli akumulator jest fabrycznie napełniony elektrolitem, elektrolit jest uznawany za część akumulatora i nie podlega rozporządzeniu 2019/1148.
Zarządzanie zapasem
Firma zaleca sprzedawcom detalicznym przechowywanie akumulatorów w chłodnym (0-25°C), suchym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu, zabezpieczonym przed iskrami i mrozem. Należy stosować odpowiedni system zarządzania zapasem, taki jak first-in first-out (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), by zminimalizować czas przechowywania akumulatora w magazynie. Duże znaczenie ma również regularna kontrola napięcia, szczególnie w przypadku akumulatorów GEL i AGM Ready.
Wskazówki dotyczące ładowania
Akumulatory kwasowo-ołowiowe powinny zostać doładowane, gdy ich napięcie spadnie poniżej 12,45V (lub 6,2V w przypadku akumulatorów 6V), a akumulatory litowo-jonowe - gdy napięcie spadnie poniżej 12,9V. Dla najlepszych efektów do ładowania akumulatora litowo-jonowego należy użyć prostownika Exide 12/2, a w przypadku innych technologii akumulatorów, skorzystać z prostownika Exide 12/5,5. Należy unikać ognia i iskier oraz zapewnić dobrą wentylację w trakcie ładowania i po jego zakończeniu. Po ładowaniu zaleca się odstawienie akumulatora na co najmniej 12 godzin.
Obsługa
Exide zaleca sprawdzenie kabli, klem i innych części akumulatora pod kątem poluzowania i uszkodzeń, a także oczyszczenie biegunów i klem oraz - w razie konieczności - nałożenie na nie smaru. W przypadku akumulatora typu Conventional należy sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest on za niski, uzupełnić poziom elektrolitu wodą destylowaną. Zawsze trzeba się upewnić, czy otwór odgazowujący nie jest uszkodzony lub zapchany.
Dobór odpowiedniego akumulatora do motocykla
Exide oferuje akumulatory do motocykli i pojazdów sportowych, która obejmuje gamy Li-Ion, GEL, AGM Ready, AGM i Conventional. Wszystkie produkty spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i wydajności. Wyszukiwarka akumulatorów Exide Battery Finder (https://www.exidegroup.com/pl/pl/brand/exide) znacznie ułatwia dobranie odpowiedniego akumulatora do pojazdu, niezależnie od tego, czy jest to skuter, ścigacz, czy inny typ. W asortymencie firmy dostępne są m.in. urządzenia:
Obsługa i ładowanie akumulatorów motocyklowych:
Źródło i fot. Exide Technologies