Ciągniki rolnicze z każdą nową generacją stają się coraz większe i cięższe oraz zwiększa się ich moc. Niezbędne jest ogumienie dostosowane do tych parametrów, spełniające wymagania w zakresie trakcji, komfortu, trwałości i ochrony gleby. Z myślą o tym powstały opony Vredestein Traxion Optimall i Traxion XXL.
Opona VF nowej generacji
Wielokrotnie nagradzana opona Vredestein Traxion Optimall została stworzona z wykorzystaniem technologii VF, która zapewnia lepsze osiągi podczas pracy w polu przy ciśnieniu w oponie niższym nawet o 25 proc. - pozwala na to innowacyjna konstrukcja karkasu opony. Produkt ten spisuje się podczas pracy znaczenie lepiej niż opony konkurencyjnych firm, co wykazały testy przeprowadzone przez niemiecki instytut DLG*. Przetestowano opony VF firmy Vredestein i opony z technologiami VF oraz IF innych producentów najwyższej klasy opon. Do przeprowadzenia testu porównawczego wykorzystano dwa ciągniki o mocy 400 KM i skupiono się na wydajności podczas prac polowych (zużycie paliwa, wydajność pracy, trakcja).
Okazało się, że opony Traxion Optimall zachowują najwyższą trakcję dla całego zakresu poziomu poślizgu od 5 do 40 proc. Testy wykazały także oszczędność w porównaniu z konkurencyjnymi oponami z technologiami IF i VF o odpowiednio 7 i 1,7 proc. Podobne różnice zaobserwowano w zakresie wydajności maszyny. Dzięki temu można osiągnąć oszczędności rzędu odpowiednio 162 euro i 40 euro przy uprawie pola o powierzchni 100 hektarów.
Oprócz tego rozwiązania stosowane w oponach Vredestein zapewniają aż o 30 proc. lepszą odporność na ścieranie, co bezpośrednio przekłada się na wydłużenie okresu użytkowania**. Produkt charakteryzuje się także o 10 proc. wyższą sztywnością radialną***, a o 15 proc. większa powierzchnia styku*** pozwala ograniczyć ugniatanie gleby i zwiększyć wydajność. Opony Traxion Optimall oferują też maksymalną stabilność przy ciężkim transporcie drogowym.
Specjalnie do ciągników o dużej mocy
Coraz większą popularnością cieszą się ciągniki o dużej mocy. Dobór odpowiedniego ogumienia pozwala ograniczyć koszty związane z wykorzystywaniem takich urządzeń, co udowodniły testy przeprowadzone przez instytut DLG.
Testowane opony rolnicze Traxion XXL marki Vredestein o rozmiarze 600/70 R28 na przedniej osi i 710/70 R42 na tylnej osi wykazały znacznie lepszą odporność na zużycie w porównaniu do konkurencyjnej opony referencyjnej tego samego rozmiaru innego producenta opon najwyższej klasy w trakcie całego testu. Opona marki Vredestein ma aż o 87 proc. dłuższy okres eksploatacji na osi przedniej (która jest bardziej obciążona siłami poprzecznymi działającymi na nią podczas pokonywania zakrętów) i o 51 proc. na osi tylnej. W efekcie całkowity koszt użytkowania w przeliczeniu na godzinę pracy jest niższy w porównaniu z produktem referencyjnym. Przy założeniu, że oba zestawy opon kosztowałyby 11 000 euro, koszt godziny pracy opon Vredestein Traxion XXL byłby o blisko 39 proc. niższy niż opon referencyjnych.
Niższa częstotliwość wymiany opon przekłada się zarówno na stosunek ceny do wydajności, jak i na ochronę środowiska. Oprócz tego opony Traxion XXL charakteryzują też maksymalna trakcja i doskonały komfort użytkowania oraz wysoka nośność.
* Na podstawie testów przeprowadzonych przez niezależny instytut DLG w Bernburgu w Niemczech.
** Na podstawie danych działu badań i rozwoju firmy Vredestein w porównaniu z konkurencyjnymi oponami europejskimi najwyższej klasy z technologią IF i VF.
*** Na podstawie pomiarów przeprowadzonych przez dział testów firmy Vredestein w porównaniu z konkurencyjnymi oponami europejskimi najwyższej klasy z technologią VF
Źródło i fot. Apollo Vredestein