2021-03-30

Ekologiczny transport

Filarem strategii rozwoju elektromobilności w Polsce jest czysty transport publiczny - powiedział Szymon Byliński z Ministerstwa Klimatu i Środowiska podczas debaty w PAP. Dodał, że nowa ustawa o elektromobilności wprowadzi ułatwienia w instalowaniu stacji ładowania pojazdów elektrycznych m.in. w domach wielorodzinnych.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, operatora „Licznika elektromobilności”, wynika, że w 2020 r. przybyło w Polsce 18875 aut z napędem elektrycznym i hybrydowym, co oznacza wzrost o 119 proc. w stosunku rok do roku. Liczba samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym zwiększyła się w tym czasie o 3683.

- Udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie zarejestrowanych samochodów w Polsce wynosi 3 proc. przy średniej unijnej 23 proc., porównywana z Polską Hiszpania osiągnęła już wynik 10 proc. - poinformował Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA podczas debaty o stanie elektromobilności w polskim transporcie publicznym i prywatnym.

Szymon Byliński, dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wskazał, że 120 proc. wzrost zarejestrowanych aut elektrycznych w ub. roku pokazuje, że i w Polsce ten rynek powoli się rozpędza. Jak wyjaśnił, resort pracuje nad regulacjami prawnymi, które mają ten rozwój ułatwić. Przypomniał, że w ub. roku wprowadzona została nowa taryfa dla stacji ładowania samochodów elektrycznych, która zacznie obowiązywać od 1 kwietnia tego roku. Ma ona spowodować obniżkę cen ładowania. S. Byliński dodał, że projektowane są nowe przepisy ustawy o elektromobilności, które ułatwią też montowanie ładowarek do samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych, bo większość ładowań odbywa się właśnie w domach.

Ekspert ds. elektromobilności w resorcie klimatu i środowiska podkreślił, że w polskiej strategii rozwój tego sektora ujęty jest jako szersze zjawisko i zmiana na rynku. Przewiduje ona przechodzenie od transportu indywidualnego na rzecz carsharingu (systemu wspólnego użytkowania aut) i transportu publicznego.

- W ramach filaru związanego z czystym powietrzem jest dążenie zmierzające do tego, żeby w roku 2030 we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców transport publiczny był zeroemisyjny - powiedział S. Byliński. - Również w Krajowym Planie Odbudowy skupiamy się głównie na rozwoju zrównoważonego transportu publicznego oraz budowy infrastruktury. Rozmawiamy z Komisją Europejską, aby określić kwotę wparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce, która może wynieść ok 1 mld euro.

S. Byliński dodał, że Ministerstwo pracuje też nad rozwiązaniami, żeby zachęcić Polaków, zwłaszcza przedsiębiorców, do korzystania z samochodów elektrycznych. Wskazał, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z powodzeniem realizuje programy wsparcia rozwoju elektromobilności poprzez udzielanie samorządom dopłat do zakupu nisko i zeroemisyjnych autobusów, wykorzystywanych w transporcie publicznym.

Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski podkreślił w dyskusji, że Fundusz ze środków z poprzedniej perspektywy UE dofinansował samorządom zakup właściwie wszystkich z ponad 400 zarejestrowanych w ostatnim czasie elektrycznych autobusów. Narodowy Fundusz kontynuuje to działanie - ogłoszono drugi nabór do programu. Dodał, że samorządy już zgłosiły się po dofinansowanie na ponad 430 e-autobusów, przy czym nowością jest, że 122 wnioski dotyczą autobusów wodorowych.

O korzystaniu z programów wsparcia rozwoju elektromobilności mówił też wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek. Podkreślił, że Łódź już skorzystała z części funduszy z programów regionalnych na zakup autobusów niskoemisyjnych i planuje kolejne takie zakupy. Dodał, że w Łodzi przybywa również stacji ładowania prywatnych aut elektrycznych. Zapowiedział, że rok 2021 będzie dla miasta przełomowy w zakresie rozwoju elektromobilności. - Postawiliśmy na strategię opartą na dwóch filarach: od wiedzy do praktyki i od biznesu do rozwoju pełnej elektromobilności - powiedział.

A. Wieczorek dodał, że drugi element polega na zachęcaniu biznesu i ściąganiu go do Łodzi po to, by rozwijał elektromobilność: - Przykładem może być pierwszy paczkomat InPostu z instalacją do ładowania samochodów elektrycznych, który powstanie w Łodzi. A także rozwój carsharingu pojazdów elektrycznych, który będzie dodatkowym elementem rozwoju elektromobilności w mieście.

Według Tomasza Tondera z Grupy VW Polska motoryzacja przyszłości i w transporcie publicznym i prywatnym będzie zeroemisyjna, i nie ma od tego odwrotu. Obecnie większość producentów ma w swojej ofercie samochody elektryczne. T. Tonder podkreślił, że Polacy potrzebują do tego odpowiednich warunków, dopłat i dostępnej infrastruktury do szybkiego ładowania. Jak podkreślił, inwestycje przemysłu motoryzacyjnego nie wystarczą, żeby faktycznie zmniejszyć emisję spalin. Potrzebne będę inwestycje publiczne w infrastrukturę i zieloną energię.

(ik)

Źródło i fot.: PAP MediaRoom

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń