W styczniowym numerze pisaliśmy o integracji Michelin i Camso. Teraz przypominamy, uzupełniamy informacje o marce i firmie wyspecjalizowanej w produkcji ogumienia off-road i gąsienic.
Camso jest firmą kanadyjską, z siedzibą we wschodniej, francuskojęzycznej prowincji Quebec. Od 2018 roku należy do francuskiego koncernu Michelin. Wcześniej, w roku 2010 Camoplast przejął Grupę Solideal działającą od połowy lat 80. Solideal był i jest znany z ogumienia przemysłowego i gąsienic. Powstała w ten sposób firma Camoplast Solideal. W 2015 r. zmieniła nazwę na Camso. Marka Camso jako taka jest więc bardzo młoda, ale jej początki wywodzą się z lat 50.
Ponad sześć dekad temu
W roku 1958 kanadyjska firma Bombardier (marka znana m.in. z lotnictwa) rozpoczęła wytwarzanie gumowych gąsienic. Tradycje te kontynuowała od 1982 r. firma Camoplast, wyspecjalizowana w produkcji i dostarczaniu usług dla wszelkiego typu pojazdów off-road. Jednym z kamieni milowych było nabycie w 2002 r. od Caterpillara technologii i zakładu produkcji gumowych gąsienic i kół w USA.
Cztery sektory
Oferta Camso na polskim rynku obejmuje cztery sektory: transport wewnętrzny, rolnictwo, gąsienice do maszyn budowlanych, ogumienie do maszyn budowlanych. Do transportu wewnętrznego są przeznaczone opony superelastyczne (pełne), opony pneumatyczne, opaski amortyzujące. W gamie rolniczej można wybierać np. między oponami gwarantującymi niewielkie naruszenie podłoża, bardzo dobrą trakcję albo płynną jazdę po drodze. Maszyny budowalne, do których Camso produkuje gąsienice, to: kompaktowe ładowarki gąsienicowe, minikoparki, miniładowarki uniwersalne, miniładowarki, rozściełacze asfaltu, wozidła gąsienicowe. Bardzo dużo propozycji dotyczy opon do maszyn stosowanych na budowach, również do takich jak walce wibracyjne, betoniarki, wózki krzyżakowe.
Jako swego rodzaju ciekawostkę można dodać, że Camso jest światowym liderem w gąsienicach do skuterów śnieżnych i innych tego typu wehikułów. Camso dysponuje fabrykami na czterech kontynentach, w Europie, Azji (południowo-wschodniej), Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, a własnymi centrami dystrybucyjnymi w 26 krajach. Prowadzi trzy ośrodki badawczo-rozwojowe, najbliższy w Gandawie, w Belgii.
Tekst: Jacek Dobkowski
Zdjęcia: Michelin