2021-03-18

Test opon wielosezonowych

ADAC i TCS (Szwajcarski Klub Turystyczny) przetestowały wspólnie siedem modeli opon w rozmiarze 235/55 R17. Autami testowymi były VW California T6 oraz Ford Kuga. Wybrany przez organizacje rozmiar opon przeznaczony jest głównie do średniej wielkości SUV-ówi aut klasy średniej/wyższej, takich jak: Audi Q3, Volvo S60, VW Tiguan czy Jaguar XF.

W sprawdzianie wzięły udział: Bridgestone Weather Control A005, Continental All Season Contact, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Michelin CrossClimate+, Nokian Weatherproof, Uniroyal AllSeasonExpert 2, Vredestein Quatrac Pro.

ADAC dzieli wagi poszczególnych prób procentowo. W przypadku udziału opon wielosezonowych wyglądało to następująco: warunki suche (15 proc), mokre (30 proc.), zaśnieżone (20 proc.) i lód (10 proc), co stanowi 75 proc. oceny. Hałas, zużycie paliwa i odporność na zużycie stanowią pozostałą część oceny.

Zdaniem ADAC, prawdziwa opona całoroczna powinna być w stanie konkurować z oponami letnimi i zimowymi w ekstremalnych warunkach sezonowych. Rozumieją przez to gorące lato i mroźną zimę. Nie są to warunki korzystne dla tych opon, stąd stosunkowo rozczarowujące wyniki. Opona całoroczna wciąż jest kwestią kompromisu pomiędzy właściwościami opon letnich i zimowych.

ADAC i TCS bardzo krytycznie podeszło do tego testu. Do tego stopnia, że żadna z testowanych opon nie jest polecana, bo opony całoroczne, o ile z prawnego punktu widzenia są uznawane za opony zimowe dzięki oznaczeniu 3PMSF, o tyle nie osiągają poziomu „prawdziwych” opon zimowych, zwłaszcza jeśli chodzi o jazdę na mokrych nawierzchniach, w niskich temperaturach lub w warunkach śniegu i oblodzenia.

Zalecana piątka z zastrzeżeniami

Pięć opon jest rekomendowanych przez ekspertów z badających organizacji, ale z zastrzeżeniami. Były to: Continental AllSeasonContact, Michelin CrossClimate+, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Nokian Weatherproof i Uniroyal AllSeasonExpert 2.

Hamowanie

W teście na suchej nawierzchni najlepiej zaprezentowały się Michelin Cross Climate+, który podczas hamowania ze 100 km/h potrzebował na zatrzymanie się 43,5 metra. Drugi był Bridgestone Weather Control A005 z wynikiem 44 m, a trzeci Vredestein Quatrac Pro - 46 m. Dla przykładu referencyjna opona letnia potrzebowała zaledwie 37 metrów, żeby się zatrzymać.

Na mokrej nawierzchni świetnie zaprezentował się Bridgestone. 34,6 m potrzebował na wyhamowanie z 80 km/h do zera. Za nim, z rezultatem 37,6 metra, uplasował się Goodyear Vector 4 Season Gen-2. Trzecia była opona referencyjna - 38,9 metra, a czwarty Conti - 39,4 m.Podczas próby hamowania na śniegu z 50 km/h, zimowa referencyjna opona potrzebowala 24,9 metra na zatrzymanie się. Za nią znalazł się Nokian WeatherProof z wynikiem 26,3 m, a kolejny był Uniroyal AllSeason Expert, który zatrzymał się po 26,8 m.

Sytuacja na lodzie pokazała, że opony wielosezonowe dość znacząco odbiegają od zimowych. Z zaledwie 30 km/h najlepsza w tej konkurencji  opona Continental potrzebowała 44,1 m na zatrzymanie się, a kolejne - Goodyear i Bridgestone potrzebowały na to 44,2 metra. Referencyjna zimówka zatrzymała się po 39,3 m.

Podsumowanie

Choć prezentowany test wyłonił zwycięzcę, którym został Continental - głównie ze względu na zachowanie na mokrej i oblodzonej nawierzchni, to ADAC preferuje specjalistyczne opony zimowe i letnie. One pokazały, że technologia opon całorocznych nie jest jeszcze doskonała.

Opony całoroczne mają jednak istotną zaletę: nie trzeba ich zmieniać co sezon, a ponadto stanowią dobry kompromis w zakresie osiągów. Najnowsze technologie opon pozwalają użytkownikom miejskim lub tym mieszkającym w regionach o umiarkowanym klimacie radzić sobie ze śniegiem występującym przez kilka dni w roku. Dla kierowców w regionach górskich i zimnych, opony zimowe pozostają jednak najrozsądniejszym wyborem.

Szymon Kruk

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń