W ramach przygotowań do sezonu 2022, w którym szeroko zakrojone zmiany techniczne obejmą zmianę średnicy obręczy na 18 cali, firma Pirelli planuje 10 sesji testowych z udziałem dziewięciu zespołów Formuły 1. Łącznie samochody mają spędzić na torach 28 dni, ale dokładny plan działań oczywiście zależy od przebiegu trwającej pandemii Covid-19.
Rozwój 18-calowych opon rozpoczął się już w sezonie 2019, ale właśnie wskutek pandemii działania zostały wstrzymane na jeden rok. W tym roku testy zostają wznowione, ze zróżnicowanym programem prac z oponami slick (siedem sesji) oraz na mokry tor (trzy sesje). Harmonogram obejmuje cztery dedykowane sesje testowe oraz sześć organizowanych tuż po weekendach Grand Prix. Pierwsze dwie odbyły się w dniach 22-24 lutego na hiszpańskim torze Jerez, gdzie ekipa Ferrari pracowała z oponami na suchy i mokry tor. Ogółem program składa się z 20 dni testowych w sezonie 2021, ale podczas niektórych w użyciu będą dwa samochody jednocześnie, zatem całoroczny plan obejmuje 28 „samochodo-dni” (22 na suchym torze i sześć na mokrym).
Mario Isola, szef działu F1 i wyścigów samochodowych Pirelli, powiedział: - Nie możemy się doczekać wznowienia testów naszych 18-calowych opon, ale pandemia Covid-19 - przez którą nasz program został w zeszłym roku zawieszony - nadal trwa, zatem niewykluczone, że tegoroczne plany będą musiały ulec modyfikacji. Dlatego mamy też w zanadrzu plan awaryjny. Udało nam się opracować harmonogram, który powinien umożliwić solidną kontynuację już wykonanych w 2019 roku prac nad sfinalizowaniem specyfikacji nowej generacji opon - w ramach zupełnie świeżych przepisów, które całkowicie zmienią wygląd Formuły 1 w przyszłym sezonie. Gorąco dziękujemy wszystkim zespołom za wsparcie w postaci zapewnienia symulacji oraz samochodów testowych, dzięki czemu mamy solidne podstawy do pracy. Będziemy testować zarówno slicki, jak i opony na mokry tor - prace nad 18-calowymi prototypami na sezon 2022 rozpoczęliśmy już na hiszpańskim torze Jerez, gdzie trzy dni pracy wykonała ekipa Ferrari, a zakończymy je we wrześniu na Magny-Cours we Francji, z zespołem Alpine.
KALENDARZ TESTÓW ROZWOJOWYCH OPON NA SEZON 2022
TOR |
DATA |
OPONY |
UCZESTNICY |
Jerez de la Frontera |
22 lutego |
slick |
Ferrari |
Jerez de la Frontera |
23-24 lutego |
deszczowe |
Ferrari |
Bahrajn |
30-31 marca - 1 kwietnia |
slick |
Ferrari (dzień 1) Alpine (dzień 2-3) |
Imola |
20-21 kwietnia |
slick |
Mercedes |
Barcelona |
11-12 maja |
slick |
Alpine (dzień 1) Red Bull (dzień 1-2) Alfa Romeo (dzień 1-2) |
Paul Ricard |
25-26 maja |
deszczowe |
Mercedes |
Spielberg |
6-7 czerwca |
slick |
AlphaTauri |
Silverstone |
20-21 lipca |
slick |
Red Bull (dzień 1) Aston Martin (dzień 1-2) Haas (dzień 1-2) |
Budapesz |
3-4 sierpnia |
slick |
Mercedes (dzień 1) McLaren (dzień 1-2) Ferrari (dzień 2) |
Magny-Cours |
15-16 września |
deszczowe |
Alpine |
(ik)
Źródło i fot. Pirelli