2021-03-02

Całoroczne pod lupą

Dziennikarze sprawdzili opony do niewielkich SUV-ów

Przedstawiając swój test opon zimowych, dziennikarze Auto Bild Allrad zaznaczyli, że opony całoroczne nie zawsze były wysoko cenione. Miały reputację kompromisu, produktu najlepiej nadającego się dla kierowców, którzy od swoich opon wymagali niewiele. Jeszcze nie tak dawno mówiło się, ze opona całoroczna jest złą oponą letnią, a w drugiej połowie roku złą oponą zimową. Jednak najnowsze produkty i testy pokazują, że dzisiaj są to bardzo dobre produkty.

Auto Bild Allrad przebadał 11 opon całorocznych w rozmiarze 215/60 R16 99V, używając jako pojazdu testowego VW T-Roc. Okazało się, że niektóre z nich - takie jak Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 i Continental AllSeasonContact - dorównywały oponom zimowym, nawet na śniegu. Inne opony, w szczególności Hankook Kinergy 4S2 i nowy Vredestein Quatrac, genialnie radziły sobie na mokrej nawierzchni. Testujący podkreślili: - Sztuką dla producentów opon jest osiągnięcie naprawdę dobrej przyczepności na suchych i mokrych drogach, nie tracąc przy tym zbyt wiele podczas testów na śniegu.

Żeby test był jeszcze bardziej miarodajny, dołączono do testu również oponę letnią i zimową. Dlatego, aby można było dostrzec różnicę w osiągach pomiędzy trzema typami opon.

Pięć najlepszych opon firm Hankook, Vredestein, Bridgestone, Goodyear i Michelin otrzymało notę „vorbildlich” (wzorowa), a modele Hankook Kinergy 4S2 i Vredestein Quatrac zajęły wspólnie pierwsze miejsce.

Na suchej nawierzchni

Tu najlepiej spisywała się letnia opona referencyjna. Tuż za nią znalazł się Michelin CrossClimate Plus, który w teście hamowania potrzebował 39,8 m na zatrzymanie się ze 100 km/h. Drugi był Vredestein Quatrac z wynikiem 40,2 m, a trzeci Bridgestone Weather Control A005Evo - 41,2 m. Na ostatnim miejscu w stawce znalazł się Toyo Celsius - 44,5 m.

Hankook Kinergy 4S2

W jeździe na czas ponownie bardzo dobrze zaprezentował się Vredestein, który uzyskał najwyższą średnią prędkość przejazdu 102,3 km/h, pokonując przy tym nawet letnią oponę referencyjną. Niewiele gorzej pojechał Goodeyar Vector 4Season - 102,1 km/h. A trzeci był Bridgestone - 101,7 km/h. W próbie tej najgorzej poradził sobie Nankang Cross Season AW6, notując 99,6 km/h

Na mokrej nawierzchni

W próbie na mokrym świetnie hamowały Hankook i Bridgestone. Na zatrzymanie ze 100 km/h potrzebowały odpowiednio 51,9 i 52,1 metra. Trzecia była opona referencyjna, a czwarty - z wynikiem 54,2 metra - Michelin. Ponownie najsłabiej poradził sobie Nankang, który potrzebował na zatrzymanie się aż 68,7 m.

W jeździe na czas prym wiodły Hankook i Vredestein. Oba modele osiągnęły średnią prędkość 63,3 km/h. Trzeci był Bridgestone z wynikiem 63,1 km/h. Na ostatnim miejscu znalazł się Nokian Season Proof z prędkością 59,3 km/h.

Sporą niespodzianką w próbie odporności na aquaplaning był wynik Kumho Solus 4S HA31 SUV. Model ten zdeklasował rywali. Auto wyposażone w te opony prowadziło się stabilnie do prędkości 83,7 km/h. Drugie miejsce przypadło Falkenowi Euroall Season AS2 s 79,5 km/h. Na trzecim uplasował się Goodeyar - 79,2 km/h. Ostatni Nankang pozwolił na stabilną jazdę do 68,2 km/h.

Na śniegu

Trzeba przyznać, że wszystkie opony wielosezonowe biorące udział w teście, ze śniegiem radzą sobie bardzo dobrze. W próbie hamowania z 50 km/h pierwszy po referencyjnej oponie zimowej znalazł się Continental AllSeason Contact, który na zatrzymanie się potrzebował - 23,1 m. Drugi był Nokian - 23,5 m, a trzeci Toyo - 23,7. Ostatnie Kumho zatrzymało się po 25,7 m. Między pierwszym a ostatnim miejscem różnica wynosiła nieco ponad 2,5 metra.

Vredestein Quatrac

Podobnie niewielkie różnice opony osiągnęły w próbach trakcji oraz jeździe na czas. Najlepszy czas, a co za tym idzie - najwyższą średnią prędkość na torze pokrytym białym puchem, osiągnął Continetal - 44,9 km/h. Druga lokata przypadła  Goodyearowi z wynikiem 44,1 km/h, a trzecia Nokianowi, który osiągnął  - 43,7 km/h.

Podsumowanie

Najlepszą oponą zostały Hankook Kinergy 4S2 oraz Vredestein Quatrac. Hankook ma wszechstronne możliwości i doskonałe właściwości jezdne w każdych warunkach pogodowych, pozwala na dynamiczne prowadzenie, zapewnia krótką drogą hamowania na śniegu i mokrej nawierzchni a także ma niską cenę.

Natomiast Vredestein Quatrac przez testujących określony został jako wzorcowa opona całoroczna o imponujących właściwościach na śniegu i lodzie. Model ma wysoką odporność na aquaplaning, zapewnia precyzyjne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, posiada także niskie opory toczenia.

Bridgestone Weather Control A005 EVO zajął trzecie miejsce. To opona zrównoważona, wszechstronna o świetnych właściwościach jezdnych na suchej i mokrej nawierzchni. Posiada dobre właściwości zimowe, zapewnia dynamiczne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, a także krótkie hamowanie na mokrej nawierzchni.

Szymon Kruk, Fot. Producenci

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń