2021-03-01

Opony odpowiednie na zimę

Nowe modele opon zimowych będą musiały się sprawdzać w bardzo zmiennych warunkach pogodowych, ponieważ drogi mogą być pokryte wodą, błotem pośniegowym, śniegiem lub lodem. Głównym celem firmy Nokian Tyres jest produkcja jak najbezpieczniejszych opon. Ogumienie stanowi jedyny punkt kontaktu samochodu z drogą, dlatego w razie utraty ich przyczepności wiele pozostałych środków bezpieczeństwa przestaje mieć zastosowanie.

W przyszłości spodziewać się można - w związku ze zmianami klimatycznymi - większej zmienności pogody, a także częstszego występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych. Producenci opon nie mogą się koncentrować na rozwijaniu pojedynczych cech opon - muszą oferować przyczepność podczas zarówno obfitych opadów śniegu, jak i zimowego deszczu.

Firma Nokian Tyres zaprezentowała niedawno oponę koncepcyjną z chowanymi kolcami. Połączenie opon zimowych z kolcami i bez kolców byłoby bardzo korzystne: kolce zapewniałyby przyczepność w razie potrzeby, ale ich negatywny wpływ na nawierzchnię dróg byłby poza tym minimalny. W przyszłości konsumenci będą mogli korzystać z różnych innowacyjnych rozwiązań.

- W ciągu kolejnych pięciu lat upowszechnią się technologie sensorowe. W oponach zimowych pojawią się nowości w postaci dobieranych materiałów oraz geometrii kolców, a także łączenia opon z kolcami - powiedział Jarmo Sunnari menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Tyres.

Jak pogodzić bezpieczeństwo ze zrównoważonym rozwojem

Różne warunki na drogach wymagają różnych materiałów, wzorów bieżnika i innych cech opon. Opona stanowi jednak większą całość i zmiana jednej cechy wpływa zwykle na pozostałe. Zapanowanie nad całością to praca bardzo precyzyjna, szczególnie w przypadku projektowania opon zimowych.

- W porównaniu z oponami letnimi opracowanie bezpiecznej opony zimowej to poważne wyzwanie. Producent opon musi koncentrować się na optymalnej przyczepności w zmiennych warunkach atmosferycznych, uwzględniając przy tym takie kwestie jak wpływ opon na środowisko - zaznaczył Jarmo Sunnari.

Nowe etykiety opon w UE

Jeszcze w tym roku w Europie zaczna obowiązywać nowe etykiety opon. Największy problem dotychczas polega na tym, że nie wszystkie opony sprzedawane jako zimowe nadają się do wszystkich warunków panujących zimą. Opony zaprojektowane pod kątem zimy w Europie Środkowej są zupełnie inne od zimowych opon do krajów skandynawskich. Przyczepność na mokrej nawierzchni wyklucza się z przyczepnością na lodzie, dlatego konsumenci mogą kupować nieodpowiednie opony pod wpływem niedostatecznych informacji na etykietach wymaganych w UE.

Oznaczenie przyczepności na lodzie będzie początkowo stosowane tylko w przypadku opon do samochodów osobowych, a przyczepności na śniegu także na oponach do minivanów, lekkich samochodów dostawczych, samochodów ciężarowych i autobusów. Oznaczenia wynikają z międzynarodowych norm i przepisów. Próby przyczepności na lodzie są obecnie normalizowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), a przyczepność na śniegu regulują przepisy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

(ik)

źródło i fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń