2021-02-22

McLaren z Cyber Tyre

Pirelli wyposaży seryjny samochód w opony z czujnikami, które mogą komunikować się z autem. Jest to światowa premiera zaawansowanego systemu Cyber Tyre firmy Pirelli w zastosowaniu fabrycznym. Obejmuje on umieszczony w każdej oponie czujnik, który gromadzi istotne dane, niezbędne do bezpiecznej podróży, a następnie przekazuje je poprzez zintegrowane oprogramowanie do komputera pokładowego samochodu. Pierwszym seryjnym zastosowaniem tego zaawansowanego rozwiązania jest McLaren Artura - hybrydowy supersamochód wyposażony w technologie zapewniające bezpieczeństwo i przyjemność z prowadzenia, m.in. opony wyposażone w czujniki.

Technologia Cyber Tyre zapewnia samochodowi i kierowcy mnóstwo informacji, takich jak m.in.: „paszport'' ogumienia - dane identyfikacyjne, informacje o typie opony (zimowa czy letnia), zalecane ciśnienie, indeksy nośności i prędkości, a także aktualne informacje dotyczące jazdy, takie jak temperaturę i ciśnienie.

Informacje te, w tym temperatura i ciśnienie, są stale monitorowane i przesyłane w czasie rzeczywistym do komputera samochodu. Ma to realny wpływ na bezpieczeństwo podróży. Dane są również dostarczane z większą precyzją w porównaniu z tradycyjnymi czujnikami połączonymi z zaworami, ponieważ czujniki Pirelli mają bezpośredni kontakt z powierzchnią opony, a nie felgi. Dane pochodzące z czujników są przetwarzane przez oprogramowanie stworzone przez Pirelli, które jest zintegrowane z elektroniką samochodu. Niektóre informacje można zobaczyć na tablicy przyrządów i centralnym wyświetlaczu, inne są wykorzystywane przez elektronikę samochodu do kalibracji systemów ostrzegania kierowcy w oparciu o dokładną charakterystykę opon i ich stanu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Przykładowo, auto wyposażone w system Cyber Tyre firmy Pirelli może ostrzec kierowcę, że konieczne jest sprawdzenie ciśnienia w oponach, aby kontynuować bezpieczną jazdę. W innej sytuacji, po zmianie opon z letnich na zimowe - często z innym indeksem prędkości - samochód ostrzeże kierowcę przy osiągnięciu maksymalnej prędkości dla danego typu opon. Konkretne funkcjonalności Cyber Tyre są wybierane i definiowane przez producentów samochodów i mogą zostać zaprogramowane pod konkretne modele dostępne w ofercie.

Wirtualny inżynier wyścigowy na pokładzie

W przypadku McLarena niektóre z tych funkcji zostały wybrane specjalnie pod kątem wykorzystania samochodu na torze wyścigowym. Przykładowo, Cyber Tyre pozwala kierowcy dostosować ciśnienie w oponach tak, by uzyskiwał lepsze czasy okrążeń na torze, w oparciu o indywidualny styl jazdy. Powiadomienia, które otrzymają poszczególni kierowcy, będą zatem definiowane przez ich styl prowadzenia samochodu. Kierowcy mogą być również powiadamiani o osiągnięciu przez opony optymalnej temperatury pracy, co umożliwi im uwolnienie maksymalnego potencjału samochodu. Dodatkowo użytkownicy mogą otrzymać powiadomienie, kiedy należy schłodzić opony. Kierowcy daje to wrażenie, że miejsce pasażera zajmuje jego prywatny inżynier wyścigowy.

Szyte na miarę opony wyposażone w czujniki

Inżynierowie Pirelli i McLarena opracowali specjalnie zaprojektowane do modelu Artury opony P Zero w rozmiarze 235/35 ZR19 na przód i 295/35 R20 na tył. Opony te mają asymetryczny wzór bieżnika, który zapewnia doskonałą skuteczność hamowania, gwarantując kontrolę nad samochodem w różnych warunkach, a w szczególności na mokrej nawierzchni. Dostępna jest również wersja P Zero Corsa - przeznaczona do użytku na torze opona z homologacją drogową. Na zimę McLaren Artura skorzysta z wyjątkowych opon zimowych P Zero Winter, zaprojektowanych specjalnie pod kątem właściwości tego modelu, z dopasowaną mieszanką i wzorem bieżnika, które gwarantują osiągi podobne do tych właściwych dla opon letnich P Zero. Wszystkie trzy wersje opon do modelu Artury można rozpoznać po ich oznaczeniu MC-C znajdującym się na ścianie bocznej. Jest to jednocześnie ukoronowanie wyjątkowego projektu, który Pirelli przeprowadziło specjalnie dla McLarena, wykorzystując technologię Cyber Tyre.

Jedna technologia o wielu zastosowaniach

Technologia Pirelli Cyber Tyre reprezentuje przyszłość stojącą przed oponami, które zapewnią inteligentnym samochodom dodatkowy zmysł. Za ich pomocą samochody będą w stanie zidentyfikować i przewidywać potencjalne niebezpieczne sytuacje drogowe, takie jak utrata przyczepności czy zjawisko aquaplaningu. Sprawi to, że elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, będą mogły interweniować z wyprzedzeniem.

Kolejnym krokiem będą opony połączone w sieć z innymi pojazdami i otaczającą infrastrukturą. W listopadzie 2019 roku Pirelli jako pierwsza firma oponiarska na świecie udostępniła informacje dotyczące nawierzchni dróg w sieci 5G dzięki inteligentnym oponom wyposażonym w czujniki. Zostało to zaprezentowane na „Pierwszych Światowych targach rozszerzonych usług 5G ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)” w Turynie.

W kierunku autonomicznej jazdy

Systemy asystujące kierowcy są stale rozwijane, ale nie inaczej jest także z systemami autonomicznej jazdy, które z roku na rok są coraz bardziej zaawansowane. Zadania powierzane obecnie kierowcy, jak ocena poziomu przyczepności, jaki zapewnia nawierzchnia drogi i warunków pogodowych, będą w coraz większym stopniu automatyzowane przez takie elementy jak opony. Oznacza to, że gdy nastąpi pogorszenie warunków jazdy, samochód automatycznie zwolni i uruchomione zostaną systemy bezpieczeństwa. Gdy dojdzie dodatkowo do wymiany danych pomiędzy pojazdami, samochód będzie mógł uprzedzić inne autonomiczne samochody o potencjalnym zagrożeniu na drodze. Wszystkie te elementy złożą się na prawdziwy zmysł dotyku, jaki zapewni jedyna część samochodu stykająca się z drogą - opona.

(ik)

Źródło i fot. Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2021 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń