Pod koniec października uczestniliśmy w konferencji online zorganizowanej przez Continental Opony Polska. Spotkanie poświęcone było przyszłości branży oponiarskiej.
W trzech częściach, Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych COP oraz Krzysztof Otrząsek, menedżer ds. flot i rozwiązań cyfrowych COP opowiedzieli między innymi o trendach rynkowych i regulacjach unijnych wpływających na technologię produkcji opon, sytuacji w branży oponiarskiej w 2020 roku w Polsce, a także o nowych rozwiązaniach Continentala dla branży transportowej.
Zmiany w branży
Według raportu ICAN Research „Nowe strategie na trudne czasy”, opracowanego na zlecenie COP, nowe regulacje unijne dotyczące redukcji emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe (za pomocą narzędzia VECTO), brexit i tzw. pakiet mobilności to trzy najważniejsze wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się cała branża transportowa w Polsce w 2020 roku i najbliższych latach.
Zdaniem ekspertów firmy Continental, popyt na usługi transportowe w najbliższych kilku latach nie spadnie, nasili się jednak zainteresowanie zrównoważonym rozwojem, dzięki wykorzystaniu paliw alternatywnych, technologii cyfrowych do optymalizacji przebiegów oraz zaawansowanego ogumienia zapewniającego dłuższe przebiegi i niższe koszty eksploatacji, poprzez mniejsze opory toczenia i w efekcie niższe spalanie.
- Rozwiązania służące optymalizacji kosztów flotowych przyniosą firmom transportowym wyższe marże, a także przyczynią się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla, realizując w ten sposób założenia porozumienia paryskiego - zaznaczył Stanisław Rosół.
Jak dodał prelegent, w perspektywie najbliższych 10 lat polska branża transportu drogowego będzie dalej rosnąć ze względu na konsolidację biznesu - duże firmy będą łączyć się z mniejszymi przedsiębiorstwami, które najbardziej odczują negatywny wpływ pakietu mobilności. Konsolidacja oznacza także większą kompleksowość przedsiębiorstw i bogatszą ofertę ich usług, co pozytywnie wpłynie na poziom obsługi klientów. Ponadto polskie firmy będą prekursorami cyfrowych rozwiązań, które pozwolą im jeszcze bardziej zoptymalizować koszty flotowe.
- Brexit, pakiet mobilności, koronawirus, konieczność ograniczenia emisji spalin - to trudności, z którymi polski transport będzie się zmagał. Po rozmowach z liderami branży jesteśmy przekonani, że wyjdzie z tej walki zwycięsko i będzie w 2030 roku wciąż dominował na europejskim rynku - zakończyl S. Rosół.
VECTO - cyfrowa przyszłość
Według wyników badania ICAN Research, digitalizacja jest kluczem przy opracowaniu nowych modeli biznesowych dla całej branży transportowej. Pozwala nie tylko usprawnić przepływ towarów, ale także realnie wpływa na wzrost efektywności floty. Zastosowanie unijnego narzędzia VECTO do symulacji komputerowej jest pierwszym krokiem do wdrożenia nowego podejścia w transporcie, opartego o szczegółową analizę danych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przewoźników, Continental uruchomił specjalną stronę internetową www.wszystkoovecto.pl zawierającą praktyczne informacje na temat najnowszych przepisów unijnych dotyczących emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe.
Wspierać i pomagać
Continental oferuje dziś rozwiązania i produkty - w tym ogumienie - mogące poprawić efektywność ekonomiczną flot i ułatwiające spełnianie kryteriów coraz ostrzejszych regulacji rynkowych. Według analiz Continentala, opony rzutują nawet na 40 proc. kosztów operacyjnych floty, na które składa się zużycie paliwa (30 proc.), koszty napraw i konserwacji (5 proc.) oraz cena samego ogumienia (5 proc.). Nową linię opon Conti EcoRegional zaprojektowano więc specjalnie z myślą o zmniejszeniu zużycia paliwa, a w efekcie końcowym także emisji CO2.
- Ogumienie jest jednym z elementów branych pod uwagę w symulacji komputerowej VECTO - narzędzie to uwzględnia rozmiar opon i ich opory toczenia - zaznaczył Krzysztof Otrząsek. - Wprowadzając na rynek opony Conti EcoRegional, Continental odpowiada na wymagania stawiane przez UE w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla przez pojazdy ciężarowe. Nowe modele Conti EcoRegional HS3 i Conti EcoRegional HD3 zapewniają niskie opory toczenia i zmniejszone zużycie paliwa zarezerwowane wcześniej dla opon dalekobieżnych, przy zachowaniu wydajności i przebiegów opon przeznaczonych do ruchu regionalnego Conti Hybrid HD3.
Szymon Kruk
fot. i graf. Conti i Szymon Kruk