Dzisiejsze wyzwania środowiskowe i wynikające z nich przepisy zmuszają przemysł motoryzacyjny do ciągłego wprowadzania innowacji, odpowiadając też na oczekiwania użytkowników dotyczące jakości i wydajności. Rozwój samochodów hybrydowych i elektrycznych jest częścią składową tych procesów. Firma Total jako pierwsza na rynku, w ramach swoich grup produktowych Total Quartz EV Fluid i Total Rubia EV, odpowiada na zapotrzebowanie pojazdów osobowych i ciężarowych z silnikami elektrycznymi. Dotyczy to zarówno cieczy chłodzących i smarujących nowoczesne układy napędowe, jak również chłodzących akumulatory.
Coraz surowsze normy dotyczące emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu, niespalone węglowodory i cząstki stałe sprawiają, że pojazdy hybrydowe i elektryczne nie są już rynkową egzotyką, a koniecznością. Co ważne, koszty wytwarzania akumulatorów spadły o 75 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat, a hybrydowe układy napędowe nowej generacji oferują znacznie lepszą wydajność niż jeszcze 10 lat temu. Branża motoryzacyjna podjęła działania, aby uchwycić ten trend i przeznacza ogromne nakłady finansowe na badania i rozwój w tym zakresie. Dotyczy to także firmy Total.
- Chociaż w pojazdach elektrycznych nie występuje np. olej silnikowy, pojazdy te zawierają układy, w których krążą ciecze - powiedział Andrzej Husiatyński z Total Polska. - Ich zadaniem jest np. smarowanie i chłodzenie nowych typów układów napędowych i skrzyń biegów. Ciecze potrzebne są również do regulacji temperatury akumulatora pojazdu i systemu zarządzania energią. Total Lubrifiants, jako pierwsza firma na świecie, wprowadziła na rynek dwie serie płynów zaprojektowanych specjalnie w celu zaspokojenia potrzeb pojazdów hybrydowych i elektrycznych: Total Quartz EV Fluid do samochodów osobowych oraz Total Rubia EV do pojazdów ciężarowych.

To pierwsze gamy płynów na rynku, które odpowiadają specyficznym parametrom tych pojazdów, a także związanym z nimi ograniczeniom elektrycznym, termicznym i w zakresie wzmożonego tarcia. Płyny Total Quartz EV Fluid oraz Total Rubia EV spełniają wymagania producentów takie, jak:
- właściwości dielektryczne - płyny stosowane w pojazdach elektrycznych muszą być izolujące, aby zapobiec powstawaniu łuku elektrycznego. Jest tak, ponieważ znajdują się one w bliskim kontakcie z elektrycznymi/elektronicznymi częściami pojazdu. Właściwości dielektryczne muszą pozostawać stabilne przez cały czas, pomimo trudnych warunków pracy: wzrostu temperatury, utleniania, wilgoci, ścierania cząstek;
- zgodność ze stosowanymi materiałami - płyn musi być kompatybilny z różnymi typami materiałów, aby uniknąć następujących konsekwencji: pęcznienie, pękanie, korozja itp. Miedź jest kluczowym materiałem w tych zastosowaniach. Jego wysoka przewodność elektryczna sprawia, że jest to główny element stosowany w okablowaniu elektrycznym i uzwojeniach. Dlatego niezwykle ważne jest opracowanie płynu o doskonałej kompatybilności z miedzią;
- właściwości termiczne - silnik elektryczny i jego osprzęt muszą pracować w określonym zakresie temperatur. Praca w temperaturach wyższych niż pożądany zakres nieuchronnie zmniejsza żywotność, sprawność i moc pojazdów. Elementy podlegają efektowi Joule'a, który polega na rozpraszaniu ciepła przez energię elektryczną. Dlatego płyn musi zapewniać wydajne odprowadzanie ciepła w temperaturach do 180 ° C;
- standardowe funkcje smarowania i właściwości cierne - aby chronić różne części mechaniczne nowych układów napędowych, gama płynów Total zapewnia standardowe smarowanie, które zapewnia prawidłowe działanie poszczególnych układów, ograniczając ich zużycie oraz zjawiska takie jak utlenianie i korozja. Oferuje również optymalne właściwości cierne, wymagane do płynnej zmiany biegów w pojazdach hybrydowych.
W ramach wspomnianych gam produktowych należy wyszczególnić płyny takie, jak:
1. Total Quartz EV Drive R:
- zapewnia specjalną technologię dla nowej generacji elektrycznych reduktorów układu napędowego,
- zapewnia trwałość kół zębatych i łożysk tocznych obracających się z bardzo dużą prędkością.
- wykazuje optymalne właściwości przeciwpieniące i uwalniające powietrze, przez cały okres eksploatacji pojazdów.
- opracowany z myślą o doskonałej pompowalności, nawet w niskiej temperaturze.
2. Total Quartz EV Drive MP:
- przeznaczony do reduktorów, silników elektrycznych i energoelektroniki,
- chroni przed zwarciem i elektrycznością statyczną,
- zapewnia optymalną kontrolę temperatury (nawet przy szybkim ładowaniu),
- zapewnia kompatybilność z cewkami miedzianymi i materiałami polimerowymi,
- wykazuje doskonałe właściwości przeciwzużyciowe (koła zębate i łożyska toczne).
3. Total Quartz EV Battery:
- wysokowydajny płyn do zarządzania temperaturą akumulatora,
- chroni przed zwarciem i elektrycznością statyczną,
- zapewnia bardzo wysoką odporność na utlenianie,
- zapewnia wysoką ochronę przed ryzykiem rozprzestrzeniania się ognia,
- utrzymuje bardzo niską lepkość podczas całego cyklu życia pojazdu, zapewniając efektywną wymianę energii.
4. Total Quartz EV AMT:
- wysokowydajny środek smarny do zautomatyzowanej skrzyni biegów w pojazdach hybrydowych, zapewniający trwałość komponentów,
- zapewnia kompatybilność z cewkami miedzianymi i materiałami polimerowymi,
- zapewnia optymalną kontrolę temperatury,
- chroni przed zwarciem i elektrycznością statyczną,
- wykazuje doskonałe właściwości przeciwzużyciowe (koła zębate i łożyska toczne),
5. Total Quartz EV-AT:
- wysokowydajny środek smarny do hybrydowej przekładni typu Step-AT (automatyczna skrzynia biegów),
- zapewnia kompatybilność z cewkami miedzianymi i materiałami polimerowymi,
- gwarantuje optymalną kontrolę temperatury,
- chroni przed zwarciem i elektrycznością statyczną,
- wykazuje doskonałe właściwości przeciwzużyciowe (koła zębate i łożyska toczne),
- zachowuje doskonałe właściwości cierne, przeciwpieniące i odprowadzające powietrze.
(ik)
Źródło i fot. Total