2020-11-24

Opony Hankooka do MINI

Inżynierowie z działu rozwoju MINI oraz firma Hankook wspólnie dołożyli szczególnej staranności, aby i samochód, i opony letnie Ventus S1 evo Z, jak i Ventus TD sprostały wyzwaniu podczas sprawdzania ich możliwości wyścigowych na wymagających torach w Nardo (Włochy) oraz legendarnym Nürburgring Nordschleife. Nowy MINI John Cooper Works GP to najszybszy model brytyjskiej marki, jaki kiedykolwiek został dopuszczony do ruchu drogowego - silnik o mocy 306 KM przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. Wyjątkowe właściwości prowadzenia, najlepsze czasy okrążeń, a także imponujące możliwości hamowania na sucho to kluczowe cechy, które stały się podstawą rozwoju wszystkich trzech modeli opon dostarczanych przez firmę Hankook do tego niezwykłego modelu MINI. - Bycie jedynym dostawcą dla tego rarytasu o wyścigowych genach było nie tylko wielkim zaszczytem i wielką odpowiedzialnością, ale także spotkało się z wielką pasją w zespole naszych deweloperów” - powiedział Klaus Krause, szef europejskiego centrum badawczo-rozwojowego w Hankook.

Ogumienie Hankook Ventus S1 Evo Z rozpoczyna nową erę w portfolio opon UUHP marki Hankook, udoskonalonych z myślą o bardzo wymagających samochodach sportowych, które wymagają zwiększonej przyczepności i właściwości pokonywania zakrętów, bez uszczerbku dla trwałości i bezpieczeństwa. W konstrukcji tej opony firma zastosowała nowo opracowaną mieszankę wzbogaconą krzemionką, przechodzącą wolniejszy proces utwardzania podczas wulkanizacji w niskiej temperaturze, dzięki czemu dochodzi do zwiększonego mieszania się tych molekuł, co wpływa na osiągi podczas jazdy. W rezultacie powstaje mieszanka bieżnikowa dostosowana do najlepszych samochodów sportowych, jak w tym przypadku MINI John Cooper Works GP.

Asymetryczny wzór i powierzchnia styku opony z nawierzchnią maksymalizują wydajność przy pokonywaniu zakrętów. Szczególną uwagę zwrócono na rzeźbę na zewnętrznym barku, ponieważ opona jest poddawana największemu naprężeniu w zakrętach. Środkowe rowki zostały zredukowane do trzech zamiast czterech, aby zwiększyć powierzchnię styku, a tym samym wydajność prowadzenia dla osiągania najlepszych wyników, dbając jednocześnie o skuteczne odprowadzanie wody w deszczowe dni. Pusta przestrzeń między klockami bieżnika i ich wysoka sztywność na całej powierzchni bieżnika służą temu, by opony działały jak najlepiej w różnorodnych warunkach jazdy. Aramid zastępuje konwencjonalne nylonowe kordy zapewniając najlepszą stabilność i wyjątkową wytrzymałość, aby skutecznie działać przy ogromnych naprężeniach występujących podczas przyspieszania oraz dużych siłach hamowania działających na opony, minimalizując odkształcenia opasań w miejscu styku z nawierzchnią podczas pokonywania zakrętów. Choć opona jest typowo sportowa, zapewnia również spory komfort. Obecnie opony Hankook Ventus S1 evo Z są produkowane wyłącznie do MINI John Cooper Works GP, a wkrótce pojawią się w większej liczbie rozmiarów, głównie na potrzeby oryginalnego wyposażenia wysokiej klasy samochodów sportowych.

Zazwyczaj skład opony sportowej i jej konstrukcja są otoczone ścisłą tajemnicą, ukrywaną przed ogółem, ale dla Hankook Ventus TD inżynierowie robią wyjątek i dzielą się niektórymi sekretami. Jednym z największych atutów jest to, że posiada niezbędne oznaczenia pozwalające legalnie jeździć MINI Johnem Cooperem Works wszędzie, z własnego garażu prosto na tory wyścigowe drogami publicznymi, bez konieczności zmiany opon lub użycia lawety. Do tych oznaczeń należy homologacja europejska E4 , etykieta EU dotycząca przyczepności na mokrej nawierzchni, oporów toczenia i hałasu, a także certyfikacje z Tajwanu, Brazylii, państw Zatoki Perskiej oraz DOT plus UTQG (USA). Głównym wyzwaniem, jakiemu musieli stawić czoła inżynierowie, było to, by opony mogły w pełni rozwinąć swój potencjał na torze wyścigowym i zapewniać odpowiednie właściwości na standardowych drogach. Efektem ich pracy jest opona, która zapewnia doskonałą stabilność nawet w trudnych warunkach jazdy. Możliwości hamowania są równomiernie zrównoważone trakcją i doskonałą sterownością. Podczas gdy koncepcja i konstrukcja tego modelu opierają się głównie na idei stworzenia standardowej opony wyścigowej, wersja Ventus TD stworzona dla MINI ma takie elementy mieszanki i struktury, które łączą technologie opon wyścigowych i drogowych. Maksymalną przyczepność przekładającą się na czas pokonywania okrążenia i osiągi na torze uzyskuje się przez specjalnie zaprojektowany profil wykorzystujący szeroki obszar kontaktu bieżnika z nawierzchnią, a mimo że za priorytet uznano osiągi na suchych nawierzchniach, wzór bieżnika zapewnia również gotowość opony do pracy na mokrej nawierzchni.

Oryginalne wyposażenie modelu John Cooper Works GP uzupełniono o wydajne opony Hankook Winter i*cept evo 2 z asymetryczną rzeźbą bieżnika. Opracowano ją specjalnie z myślą o zimowych warunkach drogowych w Europie Środkowej i Zachodniej, aby zapewniała dobre właściwości prowadzenia na mokrych i suchych drogach, a także odpowiednią trakcję i skuteczność hamowania nawet na zaśnieżonych nawierzchniach.

 

Oryginalne wyposażenie i wymiary opon przeznaczonych do MINI John Cooper Works GP:

Typ opony:

Pora roku:

Rozmiar:

Model:

Etykieta EU:

UUHP drogowa

Lato

225/35 R18 87Y XL

Ventus S1 evo Z

 E / B / 69(W1)

UUHP na tor wyścigowy

Lato

225/35 R18 87Y XL

Ventus TD

 E / C / 72(W2)

UHP zimowa

Zima

195/45 R18 87H XL

Zima i*cept evo 2

 E / B / 70(W2)

 

(ik)

Źródło i fot. Hankook

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń