2020-11-18

Rekord z Nokianem

W Finlandii pobito nowy rekord Guinnessa - w pchaniu samochodu na czas na dystansie jednej mili (1,6 km). Rekord ten ustanowił Jussi Kallioniemi, który uznał ten wyczyn nie za zwykłą próbę siły, ale za niesamowitą łamigłówkę. Istotne w tym przedsięwzięciu były opony zimowe Nokian Hakkapeliitta R3 SUV o niezwykle niskich oporach toczenia.

13 minut i 26 sekund - tyle właśnie zajęło Jussiemu Kallioniemi z miasta Nokia przepchanie samochodu osobowego ważącego 2100 kg na dystansie jednej mili (czyli dokładnie 1609,34 m) w celu pobicia rekordu świata. Poprzedni rekord został tym samym poprawiony o niemal dwie minuty. Guinness oficjalnie potwierdził światowy rekord w kategorii „Pchanie samochodu na czas na dystansie jednej mili”.

Rekord został pobity 24 października 2020 r. na torze testowym firmy Nokian Tyres w Nokii. Do wyczynu J. Kallioniemi użył własnego samochodu - Saaba z 2006 r. pieszczotliwie zwanego „Röhkö”. W fotelu kierowcy zasiadł Matti Morri, menedżer ds. obsługi technicznej klientów Nokian Tyres.

Podczas pchania samochodu ważne jest pokonywanie oporu toczenia, dlatego im niższy opór toczenia opon, tym lżej będzie się poruszać samochód. Opór toczenia oznacza energię pochłanianą przez deformację opony podczas kontaktu z nawierzchnią drogi. Jest to też ważna kwestia dla zwykłych kierowców. Opona o niskim oporze toczenia to wybór ekologiczny i ekonomiczny.

Dobre samopoczucie i rozwiązanie problemu

Pomysł ten narodził się przez przypadek. Jussi Kallioniemi cierpiał na bóle pleców i rozpoczął rehabilitację polegającą na pchaniu ciężkiej skrzyni na siłowni. Po pewnym czasie zaczął się zastanawiać, co jeszcze mógłby robić i w witrynie internetowej Guinnessa znalazł pomysł na pchanie samochodu. Kallioniemi twierdzi, że nie interesuje go zbytnio to, czy ukończy wyścig pierwszy, czy ostatni. Interesuje go za to rozwiązywanie problemów i szersza perspektywa. Efektem projektu jest nawet wynalazek oczekujący na patent. Wraz z kolegą opracował pilot, którym mógł zdalnie kręcić kierownicą podczas treningów, bez pomocy kierowcy.

- Pracowaliśmy bardzo systematycznie i wytrwale - zaznaczył J. Kallioniemi. - Przechodziliśmy od większych bloków problemowych do coraz drobniejszych szczegółów. Przeciętny mężczyzna w średnim wieku może pobić rekord świata, jeżeli weźmie wszystko pod uwagę i postara się potoczyć samochód jak najlżej.

Trudny wyczyn

Maksymalny poziom tętna podczas próby pobicia rekordu był bardzo niski - zaledwie 164 uderzeń na minutę, choć na pierwszych 100 metrach szybkość chwilowo wzrosła i osiągnęła 10,4 km/h. Aktywność mięśni wyniosła około 41 proc. mierzonej wartości maksymalnej. Około połowy próby Jussi wykorzystywał 35 proc. mocy mięśni.

- Poziom aktywności był wyższy po lewej stronie, w przednich i tylnych mięśniach uda oraz pośladkowych, co wskazuje na równowagę pracy mięśni, ale też prawdopodobnie wpływ miał na to kolisty kształt toru - powiedział specjalistka Heidi Jarske z firmy Myontec, która specjalizuje się w inteligentnej odzieży i monitorowaniu pracy mięśni. - Obciążenie mięśni pozostawało umiarkowane, dzięki czemu wysiłek był zrównoważony i udało się uniknąć silnego zmęczenia mięśni. Trening Jussiego był bardzo skuteczny. Podczas próby pobicia rekordu Jussi wykazał się godną podziwu kontrolą nad siłą, ponieważ pchał samochód, używając jedynie 35-40 proc. swojej maksymalnej siły.

Na potrzeby bicia rekordu wykorzystano opony zimowe Nokian Hakkapeliitta R3 SUV w rozmiarze 255/55 R18. To opona zimowa bez kolców, oferująca bezpieczeństwo i komfort jazdy w każdą zimową pogodę. Zastosowane w mieszance gumowej cząstki Cryo Crystal 3 zwiększają przyczepność do nawierzchni, a chwytaki Snow Claws między blokami bieżnika dodatkowo zwiększają przyczepnośćModel ten zapewnia oszczędność paliwa i zwiększa zasięg samochodów elektrycznych.

(ik)

Źródło i fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2020 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń