Michelin e.Primacy to pierwsza przyjazna dla środowiska opona francuskiego koncernu zaprojektowana z uwzględnieniem oceny cyklu życia, czyli oddziaływania na środowisko w całym okresie eksploatacji. Opona e.Primacy, w której zastosowano cały pakiet zaawansowanych technologii, zapewnia najwyższe osiągi w swojej kategorii opon (1) w zakresie niskich oporów toczenia, dzięki czemu opona jest bardziej przyjazna dla środowiska i kieszeni użytkownika, ale także zapewnia bezpieczeństwo, przyczepność i trwałość, czyli osiągi z których słyną opony tej marki.
Jak podkresla Scott Clark, wiceprezes Marek Samochodowych, Sportów Motorowych oraz Regionu Ameryka Północna i Południowa. Członek Komitetu Wykonawczego Grupy Michelin, model e.Primacy został opracowany w taki sposób, aby w momencie zakupu opona była neutralna pod względem emisji CO2 (2), co uwzględnia wszystkie etapy produkcji: od pozyskiwania surowców po transport gotowych opon do odbiorców. Dzięki temu firma przyspiesza także działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania zakładów Grupy Michelin na środowisko naturalne. Zgodnie z tym producent zobowiązał się do obniżenia do 2030 r. emisji CO2 we wszystkich swoich fabrykach o 50 proc w stosunku do emisji z 2010 r. Za cel ostateczny przyjęto osiągnięcie neutralności węglowej Grupy Michelin do 2050 r. Koncern pracuje także nad rozwiązaniami pozwalającymi produkować opony z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Do 2030 r. efektywność energetyczna opon Michelin będzie o 20 proc. wyższa od efektywności energetycznej opon tej marki produkowanych 10 lat temu.
Korzyści dla środowiska, oszczędności paliwa i wysokie osiągi
Od niemal 30 lat strategia Michelin opiera się na ograniczaniu oddziaływania fabryk i produktów na środowisko naturalne. W 1992 r. Grupa wprowadziła na rynek pierwszą na świecie „zieloną” oponę, która cechowała się niskim oporem toczenia, co z kolei przekładało się na obniżenie zużycia paliwa przez samochody, a tym samym ograniczenie emisji CO2. Warto tu zaznaczyć, że pokonanie oporu toczenia opony pochłania 20-30 proc. paliwa (3).
W 2021 r. Michelin otwiera nowy rozdział, wprowadzając na rynek oponę Michelin e.Primacy o najniższych oporach toczenia w swojej kategorii (4) (5). Dzięki wyjątkowo niskim oporom toczenia model e.Primacy posiada klasę A efektywności energetycznej i klasę B przyczepności na mokrej nawierzchni. To jeden z najlepszych wyników na rynku, zważywszy, że opony klasy A oporów toczenia i klasy A lub B przyczepności na mokrej nawierzchni stanowią mniej niż 1 proc. opon dostępnych na rynku (6).
Porównanie efektywności energetycznej i przyczepności na mokrej nawierzchni letnich opon
do samochodów osobowych dostępnych na europejskim rynku (7)
Niski opór toczenia e.Primacy w liczbach to mniejsze zużycie paliwa o ok. 0,21 l/100 km i oszczędność ok. 80 euro w całym okresie eksploatacji opony (8) (9).
Niższe zużycie paliwa przekłada się także na ograniczenie emisji CO2. Korzyść dla środowiska to 174 kg mniej dwutlenku węgla w atmosferze w całym okresie eksploatacji opony (10). To ilość jaką emituje pojazd z silnikiem spalinowym na dystansie 1600 km (11).
Nowa opona stanowi również zachętę do zmiany w kierunku elektromobilności oraz napędów hybrydowych. Jej wyniki dotyczące oporów toczenia poprawiają efektywność energetyczną pojazdu elektrycznego o zasięgu 400 km o około 7 proc., czyli dodatkowe 30 km (12) w porównaniu do innych opon ze swojej kategorii (13).
Długotrwałe osiągi dotyczące hamowania
Opona e.Primacy zapewnia doskonałe osiągi od pierwszego do ostatniego kilometra. Nawet po przejechaniu dystansu 30 tys. km opona z powodzeniem przechodzi europejski znormalizowany test hamowania na mokrej nawierzchni przyjęty w regulaminie nr 117 EKG ONZ i stosowany w procesie homologacji opon (14).
Opona e.Primacy będzie dostępna w sprzedaży od marca 2021 r. w 56 rozmiarach od 15 do 20 cali, dzięki czemu będzie ją można montować w najpopularniejszych modelach samochodów z silnikiem spalinowym i elektrycznym - do samochodów miejskich, sedanów i kompaktowych SUV-ów.
1) Kategoria opon MICHELIN e.Primacy to opony letnie klasy premium, do których należą także produkty marek CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP nieprzeznaczone do montażu jako oryginalne wyposażenie (tj. opony, które nie muszą spełniać określonych wymogów producentów samochodów), ale ogólnodostępne w sprzedaży detalicznej na rynku wymiany.
2) Neutralność węglowa w momencie zakupu. Od 2010 r. Michelin ograniczył emisyjność CO2 swoich fabryk o 25%. Do 2050 r. Grupa Michelin planuje osiągnąć neutralność węglową wszystkich zakładów. Michelin współfinansuje projekty nakierowane na poszukiwanie rozwiązań, które umożliwią pochłanianie CO2 lub osiągnięcie zeroemisyjności fabryk. Firma korzysta także z kredytów węglowych związanych z tymi projektami do poziomu emisji resztkowej w produkcji MICHELIN e.Primacy (od pozyskania surowców do transportu gotowych opon do odbiorców). Projekt jest realizowany we współpracy z Livelihoods Carbon Fund, który finansuje programy sadzenia drzew lub instalacji energooszczędnych pieców kuchennych w gospodarstwach domowych w kilku krajach na całym świecie.
3) Wewnętrzne obliczenia Michelin przeprowadzone w Centrum Technologicznym Michelin Ladoux w Clermont-Ferrand (Francja) opublikowane 27.09.2016 w Biuletynie Technicznym „Les matičres premičres, la consommation de carburant et les émissions de CO2 liés au remplacement précoce des pneus Tourisme” (Surowce, zużycie paliwa i emisja CO2 wynikające z przedwczesnej wymiany opon w samochodach osobowych).
4) Jak w odwołaniu nr. 1.
5) Na podstawie wyników testów oporu toczenia przeprowadzonych na maszynie przez Applus Idiada na zlecenie Michelin w czerwcu (opona nowa) i sierpniu (opona z bieżnikiem startym maszynowo do wys. 2 mm) 2020 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R16 91V. W teście porównywano opony MICHELIN e.Primacy (nowa: 5,58 kg/t, zużycie: 5,13 kg/t) z oponami MICHELIN PRIMACY 4 (nowa: 7,74 kg/t, zużycie: 6,25 kg/t), BRIDGESTONE TURANZA T005 (nowa: 7,17 kg/t, zużycie: 5,81 kg/t), CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nowa: 6,39 kg/t, zużycie: 5,49 kg/t), CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nowa: 8,93 kg/t, zużycie: 6,94 kg/t), DUNLOP BLURESPONSE (nowa: 7,97 kg/t, zużycie: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nowa: 7,01 kg/t, zużycie: 5,38 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nowa: 6,96 kg/t, zużycie: 6,30 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 (nowa: 8,79 kg/t, zużycie: 6,97 kg/t). Zużycie paliwa zależy przede wszystkim od stylu jazdy, charakterystyki technicznej pojazdu oraz ciśnienia w oponach.
6) Analiza ocen letnich opon do samochodów osobowych z bazy danych Lizeo z czerwca 2020 r.
7) j.w.
8) Współczynnik oporu toczenia nowej MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 2 kg/t od opon konkurentów. Oznacza to ograniczenie zużycia paliwa nawet o 0,21 l/100 km, a wraz z nim obniżenie emisji CO2 o 5 g w VW Golf 7 1.5 TSI lub zwiększenie zasięgu VW e.Golf o 7%.
9) Przez cały okres użytkowania współczynnik oporu toczenia MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 1,5 kg/t od oporu toczenia opon konkurentów, co przynosi oszczędność ok. 80 euro na paliwie. Dzięki obniżeniu zużycia paliwa do atmosfery nie trafia ok. 174 kg CO2. Wyniki obliczeń są uśrednionymi wartościami pomiarów opon nowych i z bieżnikiem startym do wys. 2 mm, które odzwierciedlają osiągi w rzeczywistych warunkach użytkowania. Obliczeń dokonuje się dla przebiegu 35 000 km i przy cenie paliwa 1,46 euro/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/week-oil-bulletin_en 6/1/2020) ważonych dla 10 krajów o najwyższym wskaźniku użytkowania pojazdów silnikowych w kraju i za granicą (https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Rzeczywiste oszczędności paliwa i wydatków mogą się różnić, przede wszystkim w zależności od stylu jazdy, charakterystyki technicznej pojazdu lub ciśnienia w oponach
10) j.w.
11) 174 kg CO2 to ilość gazu, jaką emituje do atmosfery VW Golf VII (2) MY2020 1.5 TSI EVO 130 BLUEMOTION TECHNOLOGY 7CV CARAT BV6 5P na dystansie 1611 km (https://www.lacentrale.fr/fiche-technique-voiture-volkswagen-golf-vii+(2)+1.5+tsi+evo+130+bluemotion+technology+7cv+confortline+bv6+5p-2020.html) (Źródło: https://www.iea.org/areas-of-work/programmes-and-partnerships/the-iea-mobility-model)
12) Jak w odwołaniu nr. 8.
13) Jak w odwołaniu nr. 1.
14) Nowość i zużycie (zużycie oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EWG (ECE R30r03f)). Opony MICHELIN e.Primacy w rozmiarze 205/55 R16 91V przewyższają próg przyczepności na mokro ustalony w regulaminie nr 117 EKG
(ik)
Źródło i fot. Michelin