Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) po trzech kwartałach 2020 r. producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali spadki sprzedaży na rynek sięgające -20 proc. w niemal wszystkich segmentach opon. Jedynie sprzedaż opon motocyklowych wzrosła o +7 proc., a w samym trzecim kwartale o +57 proc. W trzecim kwartale zwiększyła się też sprzedaż opon ciężarowych (+15 proc. i rolniczych (+11) - co ograniczyło spadki w tych segmentach od stycznia odpowiednio do -3 proc. oraz -17 proc. Sytuacja na rynku opon jest podobna w całej Europie - co potwierdzają dane Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).
- Rynek opon w Polsce został bardzo dotkliwie doświadczony przez pandemię, co było szczególne widoczne w pierwszym półroczu bieżącego roku - powiedział Andrzej Włodarczyk, prezes PZPO. - Wiele zakładów musiało przerwać produkcję z powodu spadku zamówień zarówno z rynku pierwszego wyposażenia, jak i rynku wymiany. Dynamika sprzedaży w 3. kwartale pozwoliła zmniejszyć spadki z pierwszego półrocza praktycznie we wszystkich segmentach - ale obserwując dynamiczny rozwój sytuacji epidemicznej w ostatnich tygodniach i biorąc również pod uwagę sytuację gospodarczą możemy założyć, że rok 2020 będzie bardzo trudny.
- Drugie półrocze w przemyśle oponiarskim zapowiada się jedynie trochę lepiej niż pierwsze - zaznaczył Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. - Obawiamy się, że zamknięcie gospodarki znów mocno uderzy w branżę motoryzacyjną i oponiarską. Pozytywne sygnały w sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w 3. kwartale są raczej sezonowym wyłomem, niż trwałym trendem. Nawet zakupy opon przed sezonem zimowym nie zrekompensują tak głębokich spadków. Budujący jest najmniejszy ubytek - tylko o -7 proc. - zakupów opon w segmencie premium oraz wzrost o 3 proc. sprzedaży opon rolniczych radialnych. To ważne, że użytkownicy inwestują w opony dobrej jakości
Europejski rynek opon
Drugi kwartał 2020 r. pokazał wyraźne spowolnienie sprzedaży spowodowane przez Covid-19, ale jest ono jeszcze bardziej widoczne po trzech kwartałach. Wszystkie segmenty sprzedaży opon w 2020 r. notują spadki, a można oczekiwać dalszego pogorszenia sprzedaży ze względu na ograniczenia w przemieszczaniu się w całej Europie, a także zmniejszony tranzyt towarów. Niewielkim sygnałem pozytywnym jest - podobnie jak w Polsce - wzrost sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w trzecim kwartale.
- Jak pokazują liczby, kryzys uderza w naszą branżę dość mocno - a sytuacja nie ma perspektyw na polepszenie - powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA). - Najbardziej dotknięty sektor opon do samochodów osobowych (konsumencki) spadł jak dotychczas o -14,4 proc. w porównaniu z III kwartałem 2019 roku w segmencie wymiany ogumienia przez użytkowników aut. Natomiast w obszarze zamówień do nowych aut spadek wyniósł aż -30,4 proc. Mamy nadzieję, że sytuacja zdrowotna ulegnie poprawie - jednak wyraźna jest pilna potrzeba wsparcia przemysłu oponiarskiego w celu zachowania miejsc pracy w tym sektorze. Perspektywy na koniec roku pozostają złe, z dwucyfrowym spadkiem sprzedaży spodziewanym we wszystkich segmentach.
(ik)
Źródło i fot. PZPO