2020-10-27

Pakiet Mobilności

Jak podkreśla Małgorzata Głowacka (na zdjęciu obok) z JP Weber, firmy zajmujące się międzynarodowym transportem drogowym czeka obowiązek wdrożenia szeregu zmian dotyczących czasu jazdy i odpoczynków oraz powrotów do bazy. Kolejne obowiązki wchodzić będą stopniowo do 2026 r. Dotyczą one m.in. zasad delegowania kierowców, a to wszystko za sprawą tzw. „Pakietu Mobilności”.

Czym jest Pakiet Mobilności?

Pakiet mobilności - nowe prawo transportowe to, najprościej rzecz ujmując, zmiany w trzech grupach przepisów:

  • wymagania dotyczące maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynków, a także przepisy dotyczące tachografów,
  • delegowanie kierowców w sektorze transportu drogowego oraz kontrole drogowe,
  • warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i dostęp do międzynarodowego rynku przewozów drogowych.

Co te zmiany oznaczają dla przedsiębiorcy działającego w sektorze transportu drogowego?

Przede wszystkim konieczność wypłaty kierowcom wynagrodzenia, nie mniejszego niż minimalne wynagrodzenie obowiązujące w tym państwie obliczonego zgodnie z przepisami państwa w którym aktualnie pracują (a zatem wliczając dodatki podlegające uwzględnieniu). Proporcjonalnie wzrośnie też wysokość wynagrodzenia kierowców, od którego pracodawcy będą odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne oraz podatek dochodowy. Co ważne - składki na ubezpieczenia społeczne oraz na podatek dochodowy odprowadzane są od całej sumy. W praktyce oznacza to, że kierowcy nie będą już podlegali pod diety i ryczałty za podróże służbowe.

Kogo obejmą zmiany?

Przy analizowaniu treści zmian prawa w powyższym zakresie trzeba mieć na uwadze rodzaj transportu stanowiącego przedmiot działalności gospodarczej polskich przedsiębiorców. W kontekście przyszłego obowiązku dostosowania wysokości wynagradzania, regulacje pakietu Mobilności przewidują pewne wyjątki. Zasada wypłaty minimalnej płacy obowiązującej w kraju świadczenia pracy nie będzie stosowana do:

  • transportu dwustronnego (bilateralnego)
  • tranzytu międzynarodowego.

Wyżej wskazane regulacje znajdą natomiast zastosowanie do takich rodzajów transportu jak:

  • transport kabotażowy
  • transport typu cross-trade.

Nowe zasady delegowania nałożą na pracodawców kolejne obowiązki w zakresie zgłaszania delegacji przez system IMI, informacji niezbędnych do zgłoszenia delegacji, procedury kontroli delegacji oraz dokumentów, które kierowca będzie miał obowiązek mieć przy sobie na wypadek kontroli. Pierwsze zmiany zaczną obowiązywać od lutego 2022 r., natomiast kolejne mają wejść w życie w następnych miesiącach 2022 i w latach 2024-2026.

Źródło i fot. JP Weber

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń