Michelin rozszerza gamę swoich opon ciężarowych przeznaczonych do transportu na średnich dystansach. Gama Michelin X Multi powiększa się o cztery nowe opony wyróżniające się większą nośnością oraz uniwersalnym zastosowaniem.
Gama Michelin X Multi to wszechstronne opony ciężarowe zaprojektowane z myślą o firmach transportowych operujących na średnich dystansach na drogach regionalnych i krajowych. Obniżają one koszt użytkowania na kilometr oraz zapewniają doskonałą przyczepność w każdych warunkach pogodowych. Dodatkowo dzięki wprowadzeniu najnowszych opatentowanych technologii opony z gamy X Multi umożliwiają pokonywanie znacznie większych odległości, oferując przebieg wyższy do 30 procent (1).
W gamie X Multi pojawiły się dwie całkowicie nowe opony o zwiększonej nośności - X Multi HLZ oraz X Multi HLT (2) - oraz dodatkowy rozmiar 315/80R22,5 dla opony X Multi Z oraz X Multi D.
Modele X Multi HLZ oraz X Multi HLT są odpowiedzią na zapotrzebowanie firm transportowych, które oczekują ogumienia wytrzymałego na znacznie większy nacisk - np. w przypadku ciągników wyposażonych w dźwigi oraz naczep z osiami tandemowymi - a jednocześnie wszechstronnego i trwałego, co jest charakterystyczne dla serii X Multi. Korzyści te są teraz dostępne również dla użytkowników opon 315/80R22,5, których rozmiar stanowi znaczną część całkowitego popytu.
Zwiększona ładowność ciągników i przyczep
Michelin X Multi HLZ to opona o rozmiarze 385/65R22,5 przeznaczona na oś prowadzącą w zestawach pojazdów użytkowych do pozyskiwania drewna (ciągniki z naczepą oraz ciężarówki z przyczepą), które wyposażono w dźwigi. Nowa konstrukcja opony umożliwiła zwiększenie nośności do 10 ton na oś, jednocześnie pozwalając na wzrost przebiegu o 30 proc. w porównaniu z modelem poprzedniej generacji (3). Nowy bieżnik opony X Multi HLZ został zaprojektowany z myślą o wszystkich typach dróg powszechnie spotykanych w średniodystansowym transporcie krajowym. Dzięki specjalnej mieszance oryginalne rowki bieżnika są mniej głębokie, a jednocześnie pozwalają na większy przebieg.
![]() MICHELIN X Multi D 315 80 R22.5 | ![]() MICHELIN X Multi HLT 385 65 R22.5 | ![]() MICHELIN X Multi HLZ_385 65 R22.5 | ![]() MICHELIN X Multi Z 315 80 R22.5 |
Natomiast model X Multi HLT na osie wleczone rozwiązuje kluczową kwestię nośności w przypadku tandemów (przyczep z dwuosiowym podwoziem), które coraz częściej zastępują przyczepy trójosiowe. Opona jest w stanie udźwignąć ekwiwalent dodatkowej tony na oś (4). W bieżniku wykorzystano technologie Regenion i Carbion zapewniające dłuższą żywotność (do 25 proc. dodatkowych przebiegów w porównaniu z modelem poprzedniej generacji) (5) oraz mniejsze opory toczenia.
Gama X Multi dla większej grupy klientów
Gama X Multi, która do tej pory obejmowała głównie opony w rozmiarze 315/70R22,5, w odpowiedzi na duże zapotrzebowanie rynkowe została rozszerzona o wersję 315/80R22.5.
Opona X Multi Z w nowym rozmiarze na osie sterujące pozwala na 15-procentowy wzrost przebiegu w porównaniu z modelem poprzedniej generacji (6). W oponie wykorzystano technologie Michelin Regenion, Forcion i Infinicoil.
Michelin X Multi D na osie napędowe umożliwia 10-procentowy wzrost przebiegu w porównaniu z oponą poprzedniej generacji (7). W bieżniku zastosowano technologię Regenion oraz karkas w technologii Powercoil.
1) Wewnętrzne testy Michelin przeprowadzone w lutym 2020 r. (symulacja żywotności opony z ekstrapolacją do 2 mm pozostałej głębokości bieżnika) porównujące oponę 385/65 R 22,5 Michelin X Multi HLZ z poprzednią generacją 385/65R 22,5 X Multiway HD XZE. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych.
2) Zwiększony indeks nośności: zmiana klasyfikacji indeksu nośności dla Michelin X Multi HLT (164K) w rozmiarze 385/65 R 22,5 w porównaniu z Michelin X Multi T (160K) w rozmiarze 385/65 R 22,5, co oznacza równowartość +1 tony na oś. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych.
3) Wewnętrzne testy Michelin przeprowadzone w lutym 2020 r. (symulacja żywotności opony z ekstrapolacją do 2 mm pozostałej głębokości bieżnika) porównujące oponę 385/65 R 22,5 Michelin X Multi HLZ z poprzednią generacją 385/65R 22,5 X Multiway HD XZE. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych.
4) Zwiększony indeks nośności: zmiana klasyfikacji indeksu nośności dla Michelin X Multi HLT (164K) w rozmiarze 385/65 R 22,5 w porównaniu z Michelin X Multi T (160K) w rozmiarze 385/65 R 22,5, co oznacza równowartość +1 tony na oś. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych.
5) Wewnętrzne testy Michelin wykonane w lutym 2020 r. (symulacja żywotności opony z ekstrapolacją do 2 mm pozostałej głębokości bieżnika) porównujące oponę 385/65 R 22,5 Michelin X Multi HLT z poprzednią generacja 385/65R 22,5 Michelin X Multiway HD XZE. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych.
6) Wewnętrzne obliczenia Michelin wykonane w marcu 2020 r. (symulacja żywotności opony z ekstrapolacją wyników) dla rozmiaru 315/80 R22,5 w porównaniu z przebiegiem uzyskanym dla wcześniej testowanego rozmiaru 315/70 R22,5 oraz w porównaniu z MICHELIN X Multiway 3D XZE. Obliczenia wskazują +15 proc. dla opony MICHELIN X Multi Z 315/80 R 22,5 w zestawieniu z MICHELIN X Multiway 3D XZE 315/80 R 22,5. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych
7) Wewnętrzne obliczenia Michelin wykonane w marcu 2020 r. (symulacja żywotności opony z ekstrapolacją wyników) dla rozmiaru 315/80 R22,5 w porównaniu z przebiegiem uzyskanym dla wcześniej testowanego rozmiaru 315/70 R22,5 oraz w porównaniu z MICHELIN X Multiway 3D XZE. Obliczenia wskazują +10 proc. dla opony MICHELIN X Multi D 315/80 R 22,5 w zestawieniu z MICHELIN X Multiway 3D XZE 315/80 R 22,5. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych.
(ik)
Źródło i fot. Michelin