Handel elektroniczny staje się coraz bardziej popularny wśród konsumentów. Przychody Amazon i podobnych firm z branży e-commerce od wielu lat stale rosną. W związku z tym, że wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych do zamknięcia działalności w wyniku ograniczeń nałożonych w celu zwalczania pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, sektor ten odnotował kolejny znaczący wzrost.
Continental, firma technologiczna i producent opon premium przypomina, że według danych niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego i Sprzedaży na Odległość (BEVH), tylko w samych Niemczech w okresie od kwietnia do czerwca 2020 r. konsumenci wydali w sumie 20,2 mld euro na zakupy internetowe. To prawie trzy miliardy euro więcej, niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Podobnie w tym okresie sytuacja wyglądała w naszym kraju. Według danych Google Retail Academy (1) w Polsce w czasie lockdownu liczba osób robiących zakupy online wzrosła o 5 proc..
Według wyników tegorocznego badania Gemius dla e-Commerce Polska (2), aż 73 proc. polskich internautów robi zakupy online - wynik ten jest większy od poprzedniej fali badania w 2019 r. aż o 11 p.p. Obostrzenia w życiu gospodarczym i społecznym, spowodowane pandemią koronawirusa, skłoniły polskich konsumentów do robienia zakupów przez internet.
- Pandemia SARS-CoV-2 oraz lockdown, który miał na celu ograniczenie rozpowszechnienia koronawirusa, przyspieszyły rozwój rynku e-commerce. W czasie gdy sklepy stacjonarne i galerie handlowe były zamknięte, e-sklepy i platformy handlowe cieszyły się ogromną popularnością wśród konsumentów. Wzrost zainteresowania zakupami online także skłonił wiele sieci sklepów stacjonarnych do podjęcia decyzji o uruchomieniu własnych sklepów internetowych - powiedziała Ewa Ostapczuk (na zdjęciu poniżej), PR & Marketing Communications Manager w Continental Opony Polska, i dodaje: - Nowa rzeczywistość, stworzona przez pandemię, przyczyni się do wzmocnienia tendencji do robienia zakupów online. Dowodzą tego m.in. wyniki badania Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej (3): aż 45 proc. Polaków wskazało, że w związku z zagrożeniem koronawirusem, zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia, a 37 proc. badanych uważa, że zakupy internetowe są w tym momencie bezpieczniejsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych.
Według agencji badawczej PMR (4), wartość rynku e-commerce w Polsce w 2019 r. wynosiła ponad 61 mld zł, a jego udział w całym rynku handlu detalicznego był na poziomie ok. 11 proc. Eksperci PMR prognozują, że w efekcie pandemii w 2020 r. polski rynek handlu internetowego odnotuje najwyższy wzrost od kilkunastu lat (prawie 26 proc. r/r), a w 2025 r. jego udział w rynku handlu detalicznego sięgnie prawie 20 proc.
Gwałtowny wzrost zamówień ma jednak również swoje minusy: kurierzy w Europie i USA pokonują rocznie około 60 miliardów kilometrów z dostawami i blisko 17 miliardów kilometrów ze zwrotami. Ta ostatnia liczba odpowiada 73 podróżom między Ziemią a Marsem. Co czwarta ciężarówka używana jest do zwrotu towarów i emituje przy tym około 1,5 miliarda kilogramów dwutlenku węgla (CO2).
W tym kontekście jasne jest, dlaczego UE nakłada na producentów samochodów ciężarowych zobowiązania do redukcji emisji CO2. Do 2025 r. wszyscy producenci ciężarówek muszą ograniczyć emisję CO2 w samochodach ciężarowych o dużej ładowności (HDV) o 15 proc., w porównaniu ze średnią z 2019 r. Do 2030 r. redukcja ta musi wynieść aż 30 proc. Opony mogą odegrać znaczącą rolę w osiągnięciu tych ambitnych celów. Kluczowym czynnikiem jest tu opór toczenia. Ma on duży wpływ na zużycie paliwa - co z kolei ma bezpośredni związek z emisją CO2 przez pojazd. Zatem wybór odpowiednich opon niesie znaczące korzyści dla środowiska i operatorów flot.
Jednak nie tylko właściciele i zarządzający flotami mogą w dużym stopniu przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 - a tym samym do ochrony środowiska i walki ze zmianami klimatu. Każdy z nas, kupując w internecie, może również pomóc. Jedyne, czego potrzeba, to bardziej przemyślane zakupy, tak aby unikać odsyłania zamówień.
1) „Consumer behaviors in the new reality” – Google Retail Academy CEE 07.2020.
2) Raport Gemius dla e-Commerce Polska „E-Commerce w Polsce 2020”.
3) Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „E-Commerce w czasie kryzysu 2020”.
4) Raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025”.
(ik)
Źródło i fot. Continental