Branża elektromobilności w Polsce rozwija się coraz szybciej. Jej ważną częścią są krajowi producenci części i podzespołów samochodowych oraz jednostki badawcze. Firmy znane do tej pory z wytwarzania technologii dla tradycyjnego sektora motoryzacji, coraz chętniej inwestują w produkty i usługi związane z elektromobilnością.
Sektor ten nad Wisłą rozwija się wielotorowo: niedawno zaprezentowano prototypowe wersje Izery, czyli pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Powoli rozbudowywana jest infrastruktura do ładowania i serwisowania tego typu aut. Producenci samochodów elektryfikują swoje gamy modelowe. Coraz częściej w łańcuchu dostaw do tych pojazdów uczestniczą polskie zakłady produkcyjne. Niektóre z nich zrzeszone są w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej (PGM). Już dziś wiele z nich uczestniczy w projektach badawczo-rozwojowych oraz w procesach komercjalizacji ich wyników.
Dla przykładu spółka PZL Sędziszów coraz bardziej angażuje się w rozwój technologii na rzecz elektromobilności. Firma kojarzona głównie z produkcją filtrów, dziś poprzez własną markę „Battery Guru”, rozwija swoje kompetencje w zakresie projektowania i produkcji baterii litowo-jonowych, akumulatorów oraz ładowarek Li-On i Li-Poly, nie tylko do motoryzacji, ale także dla wielu innych gałęzi przemysłu. Produkty te są stosowane m.in. w skuterach elektrycznych, robotach, pojazdach typu „micro-car”, rowerach elektrycznych, deskorolkach elektrycznych, dronach, elektrycznych wózkach dla osób niepełnosprawnych oraz w jednostkach pływających.
Kolejny przykład - Sanok Rubber Company, producent wyrobów gumowych stosowanych w systemach uszczelnienia karoserii i systemach zawieszenia samochodów, prowadzi prace rozwojowe w kierunku redukcji masy swoich wyrobów, poprzez zastosowanie materiałów o niskim ciężarze właściwym, a także w zakresie rozwoju własności dynamicznych wyrobów do zastosowania w zawieszeniach samochodów elektrycznych.
Firma NOVOL, która produkuje materiały dla lakiernictwa samochodowego, deklaruje zainteresowanie innowacjami w dziedzinie specjalnych powłok dla „elektryków” i pojazdów autonomicznych, które będą mogły poprawić funkcjonalności komunikowania się pojazdów między sobą. A firmy INTAP Advanced Technology i Roma rozwijają z kolei lekkie technologie kompozytowe. To zaledwie kilka przykładów zebranych spośród firm zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.
Coraz więcej mówi się także o zastosowaniu materiałów z recyklingu przy produkcji elementów do samochodów elektrycznych. Wśród członków PGM również prowadzone są przygotowania do realizacji takiego projektu.
Przedstawiciele branży dostrzegają ważną rolę Sieci Badawczej Łukasiewicz, w tym w szczególności instytutów skupionych w grupie „inteligentna mobilność”, jako animatora procesów przemian wśród polskich producentów części do pojazdów. Łukasiewicz realizuje projekty badawcze z obszarów inteligentnej i sprawnej infrastruktury logistycznej, innowacyjne koncepcje związane z mobilnością oraz rozwiązania sieciowe. Ważnym elementem są także badania w obszarze elektromobilności, w tym m.in.: innowacyjne środki transportu, magazynowanie i przetwarzanie energii (ogniwa paliwowe, superkondensatory, baterie i akumulatory). Wśród innych tematyk badawczych znajdują się także innowacyjne materiały w środkach transportu, sensory fizyczne i chemiczne oraz lotnictwo. Osobną grupę stanowią technologie wodorowe, w tym m.in. magazynowanie, ogniwa wodorowe i czystość paliwa. W Łukasiewicz-PIMOT funkcjonuje m.in. Zakład Elektromobilności, który realizuje prace badawcze i rozwojowe w zakresie napędów elektrycznych pojazdów, źródeł energii i systemów wsparcia kierowcy (ADAS).
- Wspieranie przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej poprzez udział w projektach B+R na rzecz rozwoju technologii, testowanie i certyfikacje wyrobów i systemów zarządzania oraz homologacje są misją Instytutu Łukasiewicz-PIMOT - powiedział Witold Luty, dyrektor Instytutu. - Podejmowane i rozwijane inicjatywy są zgodne z kierunkami działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz. Dziś Łukasiewicz-PIMOT jest inicjatorem różnych projektów, w ramach których będą rozwijane i testowane technologie i innowacje na rzecz motoryzacji, w tym elektromobilności. Zaledwie kilka dni temu NCBiR rozstrzygnął pierwszy etap konkursu na wyłonienie konsorcjów, które zaprojektują i zbudują uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym - #eVAN. Wśród laureatów tego konkursu znalazło się konsorcjum stworzone m.in. przez AUTOSAN, Sieć Badawczą Łukasiewicz (w tym Łukasiewicz-PIMOT) oraz CADWAY Automotive. Aktywny udział w realizacji projektu wezmą również inni członkowie Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.
Projekty takie jak #eVAN, czy Izera są znakomitym poligonem, na którym coraz więcej polskich producentów będzie mogło pozyskiwać i rozwijać nowe technologie. Tym bardziej, jeżeli będą one rozwijane we współpracy z instytutami naukowymi i z zagranicznymi partnerami.
PGM, jako największa polska organizacja zrzeszająca wyłącznie polskich producentów z branży motoryzacyjnej została zaproszona przez spółkę ElectroMobility Poland do współtworzenia łańcucha dostaw do Izery. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest zainicjowanie przez PGM dialogu miedzy jej twórcami i polskim przemysłem motoryzacyjnym.
I tak już 28 i 29 września 2020 r. na terenie instytutu Łukasiewicz-PIMOT odbędą się dwa spotkania w których weźmie udział ponad 100 polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych oraz polskich firm inżynieryjnych. Spotkanie z twórcami Izery zostanie połączone z prezentacją na żywo jej prototypów. Ale co jeszcze ważniejsze, w trakcie wydarzenia, zostanie zaprezentowany przedstawicielom branży także model biznesowy realizacji tego projektu, główne założenia jego masterplanu technicznego oraz założenia technologiczne i perspektywy współpracy EMP z polskimi dostawcami.
(ik)
Źródło i fot. PGM