Firma Pirelli podsumowała wyścig GP Rosji. Tak jak w sezonie 2017 - kiedy odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 - Valtteri Bottas z Mercedesa wygrał Grand Prix Rosji po starcie z trzeciego pola. Fin objął prowadzenie po tym, jak jego zespołowy partner Lewis Hamilton odbył 10-sekundową karę podczas pit stopu. Dziesięć okrążeń później Bottas zjechał na swój pit stop, zmieniając opony „żółte” pośrednie na „białe” twarde.
Max Verstappen z Red Bulla, który zajął drugie miejsce, zastosował dokładnie taką samą strategię jak Valtteri Bottas. Swój jedyny pit stop wykonał jedno okrążenie wcześniej. Ci dwaj kierowcy jako jedyni z pierwszej dziesiątki na starcie rozpoczęli wyścig na pośrednich oponach „żółtych”. Lewis Hamilton z Mercedesa, który zajął trzecie miejsce, zastosował strategię miękkie/twarde, ale jego taktyka została podyktowana wydarzeniami z wczorajszej Q2 (w tym segmencie kwalifikacji uzyskał swój najlepszy czas właśnie na miękkiej mieszance), a ponadto podczas wyścigu musiał odbyć karę. Wrócił na tor na jedenastej pozycji i przebił się na najniższy stopień podium.
Trzej kierowcy (Lando Norris z McLarena, Alex Albon z Red Bulla i George Russell z Williamsa) wykorzystali neutralizację na pierwszym okrążeniu, by zmienić ogumienie na twarde. Spośród nich tylko Norris próbował dotrzeć do mety na tych oponach, ale w końcówce musiał je zmienić na pośrednie - na jednym komplecie twardej mieszanki pokonał 46 okrążeń.
Daniił Kwiat (AlphaTauri) ukończył swoją domową Grand Prix na ósmej pozycji - najwyżej wśród dwóch kierowców, którzy rozpoczęli rywalizację na twardej mieszance. Drugi - Kimi Raikkonen z Alfy Romeo - przejechał 35 okrążeń na tych oponach.
Osiągi poszczególnych mieszanek:
• twarda C3: pierwsza siódemka w klasyfikacji wyścigu dojechała na tej mieszance do mety. Wykonywano na niej długie przejazdy, a Bottas uzyskał na niej najlepszy czas okrążenia w wyścigu - dwa okrążenia przed końcem, na komplecie o przebiegu 25 okrążeń. Hamilton przejechał na takim ogumieniu 37 okrążeń;
• pośrednia C4: większość kierowców spoza pierwszej dziesiątki na starcie rozpoczęła rywalizację na tej mieszance. Kluczowy element strategii wyścigowej w przypadku pierwszej dwójki na mecie – wystartowali właśnie na tym ogumieniu;
• miękka C5: Tylko ośmiu kierowców skorzystało z tej mieszanki w pierwszej fazie wyścigu, a jednym z nich był ruszający z pole position Lewis Hamilton. Sergio Perez z Racing Point zastosował taką samą strategię miękkie/twarde i zajął czwarte miejsce.
Mario Isola, szef działu wyścigów samochodowych Pirelli powiedział: - Za nami gorący dzień w Soczi, z temperaturą powietrza ponad 30 stopni Celsjusza. Mieszanki miększe o jeden stopień w porównaniu z zeszłorocznymi umożliwiły zastosowanie różnych strategii. W przeszłości stosowano tu głównie strategię jednego pit stopu i podobnie było tym razem, ale przy użyciu wszystkich trzech mieszanek. Kluczową kwestią było zarządzanie degradacją termiczną, zwłaszcza w przypadku miękkiego ogumienia, ale w przypadku twardej mieszanki także wykonywano szczególnie długie przejazdy. Gratulacje dla Valtteriego Bottasa i Mercedesa - wciąż niepokonanego zespołu w Grand Prix Rosji.
(ik)
Źródło i fot. Pirelli