Pirelli kontynuuje przygotowania do powrotu jako wyłączny dostawca opon w Rajdowych Mistrzostwach Świata na sezony 2021-2023, odnosząc sukcesy w tegorocznych zmaganiach. Powrót do rywalizacji po przerwie miał miejsce na szybkich szutrowych trasach w Estonii.
Rajd Estonii po raz pierwszy został włączony do kalendarza mistrzostw świata, a samochody korzystające z opon Pirelli triumfowały wśród aut klasy Rally2 - o jeden szczebel poniżej głównej kategorii WRC oraz zajęły pierwsze i trzecie miejsce w kategorii WRC-3. Była to także pierwsza runda Rajdowych Mistrzostw Świata po przymusowej przerwie, trwającej od marcowego Rajdu Meksyku.
W kategorii WRC-3 triumfował Oliver Solberg w Volkswagenie Polo R5, który praktycznie zdominował składającą się z 17 odcinków specjalnych rywalizację. Prowadził od startu do mety, na którą wjechał jako najszybszy zawodnik w samochodzie Rally2 - na dziewiątym miejscu w klasyfikacji generalnej. Syn Pettera Solberga, rajdowego mistrza świata z sezonu 2003, uzyskał prawie minutę przewagi nad Jarim Huttunenem z Finlandii, który na ostatnim odcinku sprzątnął drugą lokatę sprzed nosa Kajetanowi Kajetanowiczowi, jadącemu Skodą na oponach Pirelli. Wielokrotny rajdowy mistrz Europy utrzymywał tempo liderów przez cały rajd, ale na ostatniej próbie wypadł z trasy. Trzecią lokatę zajął estoński zawodnik Egon Kaur, za kierownicą kolejnej Skody.
Podstawą sukcesu 18-letniego Solberga, który już w zeszłym roku został najmłodszym w historii zwycięzcą rundy Rajdowych Mistrzostw Europy, była niezawodność i osiągi opon Pirelli Scorpion K6A: najmiększej mieszanki w szutrowej gamie Pirelli.
Terenzio Testoni, menedżer ds. aktywności rajdowych Pirelli powiedział: - Jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągów szutrowych opon Scorpion. Przede wszystkim zapewniały regularne tempo, mimo zmiennych warunków atmosferycznych – które wpłynęły na rozwój wydarzeń oraz na starannie przygotowywane strategie.
W najwyższej kategorii WRC triumfował broniący tytułu Ott Tanak, który w swoim domowym rajdzie prowadził od soboty do niedzieli, a po rozegranym w piątek wieczorem superoesie zajmował trzecią lokatę.
Wśród startujących przednionapędowymi samochodami załóg Junior WRC - korzystających wyłącznie z opon Pirelli - zwyciężył Martin Sesks. Było to pierwsze zwycięstwo reprezentanta Łotwy w tej kategorii. Sesks prowadzi w mistrzostwach, a za nim klasyfikowany jest Sami Pajari z Finlandii (zdobywca drugiej lokaty w Estonii).
(ik)
Źródło i fot. Pirelli