2020-09-02

Opony na GP Wloch

W dniach 6-7 września odbędzie się Grand Prix Włoch. Na Torze Monza, w „świątyni szybkości”, dobór mieszanek jest taki sam, jak przed rokiem: C2 jako opony twarde P Zero „białe”, C3 jako pośrednie P Zero „żółte” oraz C4 jako miękkie P Zero „czerwone”. Te rodzaje ogumienia leżą dokładnie pośrodku gamy Pirelli w F1, zatem sprawdzają się w szerokim zakresie warunków.

Takiego wyboru dokonano z myślą o dopasowaniu opon do zróżnicowanej charakterystyki Monzy. Poza słynnymi, szybkimi prostymi znajdują się tu także wolniejsze i bardziej techniczne sekcje - które stopniowo pojawiały się na słynnym włoskim torze, by ograniczać osiągane na tym torze prędkości. Tak jak w przypadku Belgii, również wyścig we Włoszech jest rozgrywany w pierwotnie zakładanym terminie - historia pokazuje, że o tej porze roku, pod koniec włoskiego lata, temperatury mogą być ekstremalnie wysokie.

Charakterystyka toru:

• Monza to jeden z klasycznych obiektów w kalendarzu Formuły 1. Zespoły stosują tu minimalny docisk aerodynamiczny, by zminimalizować opór na prostych - gdzie prędkości maksymalne sięgają 360 km/h. Za to mniejsza przyczepność aerodynamiczna w zakrętach oznacza, że trzeba w większym stopniu polegać na generowanej przez opony przyczepności mechanicznej. Z kolei mniejszy docisk sprawia, że ogumienie jest bardziej podatne na uślizgi, co zwiększa zużycie.

• Przy niższych temperaturach powietrza kolejnym efektem długich prostych na Monzy jest chłodzenie opon - co oznacza, że ogumienie może nie być rozgrzane do właściwego poziomu przed kolejnymi zakrętami.

• Zwycięską strategią w zeszłorocznym wyścigu był jeden pit stop, a triumf w domowym wyścigu ekipy Ferrari odniósł Charles Leclerc. Startował z pole position i jako jedyny kierowca zdecydował się na strategię miękkie/twarde - inni zawodnicy jadący na jeden pit stop zastosowali strategię miękkie/pośrednie.

• Lewis Hamilton z Mercedesa, który zjeżdżał dwukrotnie na zmianę opon, finiszował ze stratą poniżej sekundy do Leclerca - zatem w wyścigu na Monzy można zastosować zróżnicowane strategie.

• Rekord okrążenia ustanowił Kimi Raikkonen za kierownicą Ferrari, który dwa lata temu uzyskał w kwalifikacjach rezultat 1.19,119.

• Jednak najlepsze okrążenie w całej historii Monzy wciąż jest dziełem Rubensa Barrichello z Ferrari - czy osiągnięcie z sezonu 2004 zostanie wreszcie poprawione?

\

Mario Isola, szef działu F1 i wyścigów samochodowych Pirelli powiedział: - Przed nami dwa wyścigowe weekendy z rzędu we Włoszech, do tego z różnym doborem mieszanek. W przeciwieństwie do Mugello, tor Monza jest wszystkim doskonale znany i zespoły mają dużo informacji na temat zachowania tych samych mieszanek, które były w użyciu także przed rokiem. Jednak samochody są teraz znacznie szybsze, a znaki zapytania towarzyszą także pogodzie. O tej porze roku często bywa ciepło i sucho, ale w ostatnich latach zdarzały się także opady deszczu. Skuteczne mogą się okazać strategie zarówno jednego, jak i dwóch pit stopów, ale w przeciwieństwie do zeszłego roku kierowcy mają teraz odgórnie określony przydział opon. Ma to bezpośredni wpływ na strategię, bo od tego zależy dostępność poszczególnych mieszanek na wyścig. Określony przez nas dobór zestawów zapewnia jednak szeroki wachlarz możliwości i każdy zawodnik może pracować nad pozostawieniem na wyścig takich opon, jakich będzie potrzebował.

(ik)

Źródło i fot. Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń