Pielęgnacja auta dla pasjonatów czterech kółek to czysta przyjemność, należy jednak postępować zgodnie z zasadami, stosowanymi przez specjalistów. W naszym prywatnym salonie autodetailingu nie może też zabraknąć najlepszych środków oraz narzędzi. Krzysztof Wyszyński, menadżer produktu z Würth Polska opowiada o nowościach, które warto przetestować oraz przypomina najważniejsze reguły autodetailingu.
Przystępując do mycia auta, najpierw należy dokładnie je obejrzeć, sprawdzić stan karoserii, zidentyfikować rodzaje zabrudzeń oraz przygotować potrzebne środki. Podstawą jest także zaparkowanie samochodu w zacienionym i osłoniętym od wiatru miejscu, jeśli to możliwe, najlepiej w zamkniętej hali przystosowanej do mycia samochodów. Gdy już zadbamy o te szczegóły możemy przejść do konkretów.
1. Mycie
W pielęgnacji auta istotne jest mycie, które zaczynamy od opłukania samochodu wodą w celu usunięcia powierzchownego brudu i kurzu. Jeśli mamy do tego odpowiednie warunki i sprzęt, taki jak pianownica, dobrze jest zacząć mycie wstępne od nałożenia piany aktywnej. Aplikujemy ją od dołu do góry karoserii, po czym spłukujemy wodą dokładnie w taki sam sposób. Następnie przystępujemy do mycia auta zwykłym szamponem samochodowym. Nie wolno dopuścić do wyschnięcia piany na pojeździe, a preparat myjący nie tylko dokładnie wypłucze jej pozostałości z trudnodostępnych miejsc, ale też zneutralizuje zasadowy odczyn piany. Potem możemy skupić się na trudniejszych w usunięciu zabrudzeniach, takich jak żywica z drzew czy ślady po owadach. Szczególnie w okresie wiosna-jesień przednia część samochodu wraz z szybą często są zabrudzone owadami, uderzającymi o pojazd w czasie jazdy. Ślady te mogą być trudne do wyczyszczenia, zwłaszcza jeżeli są stare i zaschnięte. W celu usunięcia tych plam, warto użyć specjalistycznego środka do zmywania insektów.
W przypadku ubrudzenia auta żywicą konieczny będzie preparat, przeznaczony do zmywania tłustych plam. Najtrudniejsze do usunięcia są jednak ślady asfaltu i smoły, szczególnie z jasnych karoserii i elementów takich jak progi, felgi czy drzwi. Do ich likwidacji również warto wybrać odpowiedni produkt. Może się wydawać, że tak duża ilość różnego rodzaju specyfików jest zbędna przy zwykłym myciu samochodów. Rzeczywiście, jeśli chcemy tylko przywrócić autu czystość to zadowalający efekt możemy osiągnąć już po samym myciu pianą aktywną i szamponem. Przygotowanie karoserii do polerowania wymaga jednak bardzo dokładnego pozbycia się wszelkich zabrudzeń i wtrąceń, które mogłyby się dostać między lakier a pad polerski. Niestety nie ma jednego uniwersalnego środka, który jest w stanie usunąć z powierzchni lakieru każdy typ zabrudzenia, dlatego potrzebnych jest tak dużo różnych produktów.
Oprócz odpowiednich środków do likwidacji różnego rodzaju plam na karoserii, niezwykle istotne są same akcesoria, którymi czyścimy auto. Do usuwania wtrąceń z lakieru po myciu wstępnym najlepsze są ścierki, gąbki, czy pady pokryte glinką polerską. Doskonale zastępują dotychczas stosowane ręczne glinki do lakieru i pozwalają szybko przygotować powierzchnie do polerowania.
- Najważniejszą kwestią w korzystaniu z produktów pokrytych glinką polerską jest używanie ich na mokro, najlepiej z niewielkim dodatkiem specjalnego detergentu dla zapewnienia odpowiedniego poślizgu. Ściereczki, gąbki, rękawice i pady polerskie, pokryte glinką polerską są dostępne w ofercie Würth Polska - zaznaczył Krzysztof Wyszyński.
2. Mycie szyb
Do mycia szyb najlepiej sprawdzi się środek z aktywną pianą. Wysoko skoncentrowane produkty powierzchniowo-czynne działają najintensywniej podczas pękania pęcherzyków uformowanej piany. Zapewnia to dużą skuteczność mycia i jest bezpieczne dla szyb. Po rozprowadzeniu środka bezpośrednio na szybie, zbieramy go gumową ściągaczką lub osuszamy powierzchnię ściereczką z mikrofibry czy irchy. Do dokładnego i szybkiego pozbycia się ciężkich zabrudzeń z szyby można również użyć pada CLAY z polerką - powierzchnię szyby należy zwilżyć wodą z niewielkim dodatkiem specjalnego detergentu.
3. Czyszczenie felg
Uporczywy pył ze zużywających się podczas eksploatacji samochodu klocków hamulcowych jest najczęstszym zabrudzeniem na felgach i kołpakach samochodowych. Warto użyć specjalistycznego zmywacza do ich czyszczenia, jak na przykład - Zmywacz Premium dostępny w Würth Polska. Produkt ten nie zawiera kwasów, dzięki czemu nie spowoduje uszkodzeń powierzchni wrażliwych na produkty o odczynie kwaśnym. Wskaźnik kolorystyczny (zmiana koloru na bordowy) wizualnie pokazuje optymalny czas, przez jaki produkt powinien być pozostawiony na feldze, tak by skutecznie oddziaływać na brud i nie spowodować uszkodzenia powierzchni.
4. Perfekcyjnie lśniący lakier
Przed polerowaniem powierzchni lakieru bardzo ważne jest pozbycie się z niego starych wosków. Samo mycie często nie wystarcza, dlatego do usuwania pozostałości wosków należy użyć czystego alkoholu izopropylowego, zwanego w skrócie IPA. Środki polerskie powinno zawsze dobierać się do stanu lakieru auta. Polerowane powierzchnie muszą być czyste, suche i dokładnie odtłuszczone. Szczególnie w przypadku przydomowego autodetailingu warto zwrócić szczególną uwagę na preparaty o szerszym zastosowaniu, takie jak nowość w ofercie Würth Polska Politura 3w1. Nowoczesna formuła produktu, w połączeniu z niebieskim padem polerskim, umożliwia zdecydowaną poprawę wyglądu lakieru już w 1 operacji. Środek jednocześnie poleruje, nadaje połysk i zabezpiecza powierzchnię dzięki zawartości wosku Carnauba.
5. Woskowanie lakieru
Jeśli lakier był w wystarczająco dobrym stanie i nie wykonywaliśmy polerki lub do polerowania użyliśmy standardowych past polerskich, a nie produktu typu „all in one” dobrze jest zabezpieczyć powierzchnię lakieru. Błyszczący lakier i długotrwały efekt jego zabezpieczenia uzyskamy stosując preparat z wysoką zawartością wosku Carnauba, który zapewnia ochronę przed niesprzyjającą pogodą czy zarysowaniami w myjniach automatycznych. Wosk można nakładać ręcznie przy użyciu czarnej gąbki lub maszynowo gąbką ryflowaną.
6. Zadbane opony padów polerskich
Po kompletnym umyciu samochodu warto zadbać dodatkowo o opony. Specjalna pianka, którą oferuje firma Würth nie tylko poprawi ich wygląd, ale także zakonserwuje je, dzięki czemu posłużą na dłużej. Pianka chroni gumę przed degradacją podczas składowania, przez co bardzo dobrze sprawdza się jako preparat do konserwacji opon po sezonowej wymianie.
Autodetailing w zaciszu domowego ogrodu to zdecydowanie ciężka praca, która wymaga cierpliwości i precyzji, jeśli zależy nam, aby auto wyglądało perfekcyjnie. Odpowiednio skompletowany podstawowy zestaw do mycia i pielęgnacji naszych czterech kółek, z pewnością posłuży nam przez dłuższy czas, a my sami nabierzemy wprawy w dbaniu o auto.
(ik)
Źródło i fot. Würth