2020-08-20

Olej dolewany do ropy?

Jeszcze do niedawna wśród niektórych użytkowników pojazdów z silnikiem wysokoprężnym krążyła opinia o niemal zbawiennym wpływie oleju do silników dwusuwowych (2T), który należało dolewać przy tankowaniu do zwykłej ropy. Zastosowanie tego środka miało poprawiać smarowanie oraz kulturę pracy silnika. Niestety, w wielu przypadkach są to tylko pozorne „korzyści” a stosowanie oleju do „dwusuwów” ma zły wpływ m.in. na trwałość filtra DPF montowanego niemal w każdym produkowanym dieslu.

Oleje silnikowe przeznaczone do tzw. „dwusuwów” nie mają nic wspólnego z ich odpowiednikami do silników czterosuwowych. W praktyce oleje typu 2T są rozcieńczane w paliwie i pozbawione wielu dodatków uszlachetniających, które charakteryzują oleje do silników czterosuwowych. W silnikach dwusuwowych mieszanina w postaci oleju, benzyny i powietrza przedostaje się przez skrzynię korbową, smarując tym samym wszystkie newralgiczne elementy silnika, w których dochodzi do wzmożonego tarcia. W olejach typu 2T nie spotkamy na pewno dodatków przeciwpiennych czy przeciwzakwaszeniowych. Ich charakterystycznymi składnikami będą za to substancje zapobiegające dymieniu oraz nafta lub inny chemiczny rozpuszczalnik, który przyspiesza mieszanie oleju z paliwem.

O ile w przypadku starszych diesli dolewanie sprawdzonego oleju 2T mogło mieć jakiś sens z punktu widzenia pracy silnika, tak od paru lat - przy pewnych założeniach - nie ma go wcale. Jest tak dlatego, że efektem ubocznym spalania oleju 2T jest popiół siarczanowy, który skutecznie zatyka filtr cząstek stałych (DPF/FAP), znajdujący się w każdym nowoczesnym samochodzie z silnikiem wysokoprężnym. W przeciwieństwie do sadzy, popioły siarczanowe nie wypalają się w filtrze cząstek stałych pod wpływem wysokiej temperatury. Zostają tam na zawsze aż do momentu, gdy komputer w samochodzie zasygnalizuje całkowite zapełnienie filtra DPF. Wtedy pozostaje jego wymiana lub próba regeneracji.

Nie bez powodu w przypadku aut wyposażonych w filtry DPF producenci zalecają stosowanie olejów niskopopiołowych (Low SAPS). Charakteryzują się one ograniczonym wydzielaniem popiołów siarczanowych. Popioły jako takie powstają na wskutek spalenia resztek oleju, który osadzi się na filtrze cząstek stałych. Im mniej związków w oleju zawierających pierwiastki takie jak siarka, fosfor, wapń, cynk i magnez (składniki popiołu siarczanowego), tym lepiej dla trwałości filtra DPF. Z punktu widzenia trwałości filtra ważne jest zatem, by w procesie spalania generować jak najmniej popiołów siarczanowych. Osiągnięcie minimalnej „poprawy” kultury pracy silnika kosztem szybszego zapchania filtra cząstek stałych lub uszkodzenia układu wtryskowego jest całkowicie pozbawione sensu. Poza tym, zbyt duża ilość oleju 2T w proporcji z paliwem może obniżyć liczbę cetanową paliwa. To z kolei doprowadzi do problemów z rozruchem i ogólną pracą silnika.

- Stosowanie oleju do silników dwusuwowych jest niepożądane jeszcze z jednego powodu - olej 2T zmienia lepkość oleju napędowego - powiedział Andrzej Husiatyński z Total Polska. - Im wyższa jest lepkość paliwa tym trudniej przepływa ono przez przewody, filtry oraz pozostałe elementy układu zasilania, co powoduje kłopoty z rozruchem i zmniejszenie mocy silnika. Powinniśmy unikać także odwrotnej sytuacji, gdy ta lepkość jest zbyt niska, ponieważ paliwo w silnikach diesla spełnia funkcję środka smarnego, np. w pompach wtryskowych oraz we wtryskiwaczach. W wyniku zbyt niskiej lepkości smarowanie tych podzespołów może okazać się niewystarczające, a to prosta droga do ich kosztownej awarii. Z tego względu każdy producent samodzielnie określa, jakimi lepkościami powinny charakteryzować się ciecze stosowane w danym silniku.

Widzimy zatem, że w przypadku współczesnych jednostek wysokoprężnych wyposażonych m.in. w filtr cząstek stałych i katalizator stosowanie wszelkiego rodzaju olejów typu 2T nie jest konieczne, a czasem może wręcz zaszkodzić. Zarówno z punktu widzenia bezawaryjności, jak również kultury pracy silnika najważniejszy jest sprawny układ wtryskowy oraz tankowanie paliw wysokiej jakości. Uszlachetnione paliwo diesla posiada pakiety dodatków, które oczyszczają silnik z nagromadzonych osadów, zapobiegają powstawaniu nowych oraz pomagają zachować układ paliwowy w dobrej kondycji.

 (ik)

Źródło i fot. Total

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń