2020-08-19

Ciche hamowanie

Dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych sprawił, że na wiele podzespołów spoglądamy zupełnie inaczej. Przykładowo do tej pory klocki hamulcowe powinny być po prostu wydajne - to w zupełności wystarczyło. Użytkując auto elektryczne lub hybrydowe, liczy się coś więcej. Naprzeciw tym wymaganiom wyszła należąca do portfolio ZF Aftermarket marka TRW tworząc klocki Electric Blue.

Co prawda pierwszy samochód elektryczny został opracowany już w 1895 r. przez Thomasa Parkera, ale dopiero od kilku lat obserwujemy gwałtowny wzrost zainteresowania napędami alternatywnymi, opartymi na elektryfikacji. Samochody z czystym napędem elektrycznym oraz samochody hybrydowe (konwencjonalne lub plug-in) przestały być tylko ciekawostką dla osób lubiących eksperymenty, ale stały się pełnoprawną alternatywą dla aut z silnikami spalinowymi.

Samochody elektryczne dobrze spisują się w mieście, a coraz bogatsza sieć publicznych ładowarek znacząco ułatwia codzienną eksploatację. Samochody hybrydowe z kolei pozwalają spróbować „jazdy na prądzie”, w przypadku odmian plug-in umożliwiają poruszanie się praktycznie całkowicie bezemisyjne, ale eliminują ograniczenia wersji czysto elektrycznych związanych z zasięgiem. Samochody elektryczne mogą być bardzo oszczędne, niedrogie w eksploatacji, proste w serwisowaniu, a co równie ważne, bardzo komfortowe. I tu pojawia się największa zaleta tego typu aut - cisza podczas jazdy.

Cisza - jak o nią zadbać?

Samochody elektryczne oraz hybrydowe pozwalają na bardzo oszczędną jazdę przy odpowiednim i umiejętnym korzystaniu z pedału gazu. Jeśli jednak zajdzie potrzeba dynamicznego przyspieszenia, samochód elektryczny zaoferuje maksymalne parametry w mgnieniu oka. Każdy kierowca, nawet ten, który jest ogromnym zwolennikiem konwencjonalnych silników, z pewnością doceni natychmiastową reakcję na pedał przyspieszenia. Doceni również ciszę podczas jazdy i związany z tym komfort. Ale aby o to zadbać, spełnione muszą być odpowiednie warunki.

Napęd elektryczny sam w sobie jest niemal niesłyszalny. Na komfort akustyczny wpływa również odpowiednie wygłuszenie samochodu i dobór właściwych podzespołów, które minimalizują generowany hałas. Wystarczą źle dobrane opony, tarcze hamulcowe lub klocki, aby starania inżynierów spełzły na niczym. Marka TRW opracowała zatem klocki hamulcowe, które dbają o komfort akustyczny nawet podczas gwałtownego hamowania z dużych prędkości przy zachowaniu maksymalnej wydajności.

Pojawiają się jednak również ogólne obawy dotyczące bezpieczeństwa, związane z brakiem hałasu wytwarzanego przez pojazdy elektryczne. Jeśli jednak chodzi o komfort kierowcy, hałas i wibracje odczuwane we wnętrzu pojazdu są niedopuszczalne. Mówiąc wprost, czy brak hałasu podczas hamowania nie wpływa negatywnie na wydajność tego układu? Testy pokazują, że klocki hamulcowe TRW Electric Blue wykonane w nowej formule materiału ciernego wytwarzają mniej NVH (wibracje i dokuczliwy hałas). Posiadają one również specjalne wielowarstwowy nakładki antywibracyjne oraz powlekane sprężyny tłumiące hałas i wibracje. To wszystko pozwoliło stworzyć w pełni wydajne klocki hamulcowe, które są po prostu ciche i nie wpływają negatywnie na komfort podróży.

TRW Electric Blue - cisza i wydajność

Dywizja ZF Aftermarket została zaangażowana już na wczesnym etapie w rozwój technologii motoryzacyjnych przyszłości. Umożliwiło to wdrożenie nowych rozwiązań dla produktów i usług na rynku aftermarketowym. Obejmuje to również pierwsze na świecie klocki hamulcowe do pojazdów elektrycznych i hybrydowych, które pomagają wyraźnie zredukować hałas i wibracje powstające podczas hamowania. Wysoki poziom innowacyjności produktu jest połączony z jakością usług zorientowaną na potrzeby rynku: klocki hamulcowe TRW Electric Blue są dostarczane z odpowiednimi akcesoriami gwarantującymi tym samym szybki i łatwy montaż.

Liczne testy wykazały, że klocki Electric Blue, wykonane w rewolucyjnej formule materiałowej FMG 53 wytwarzają mniejszy poziom czynnika NVH (tzn. hałas, wibracje oraz uciążliwość działania), gdy są wspierane przez specjalną wielowarstwową nakładkę tłumiącą hałas. Co więcej, zredukowane jest również pylenie, co przekłada się nie tylko na czyste felgi bez trudnego do usunięcia nalotu, ale również ochronę środowiska - mniej szkodliwych metali, np. miedzi zanieczyszczającej wodę.

Warto wiedzieć, że klocki hamulcowe TRW Electric Blue można obecnie zamontować w 98 proc. wszystkich modeli z napędem elektrycznym, które są dostępne na rynku Europejskim, jak również do 92 proc. modeli z napędami hybrydowymi.

Drugi film z cyku #Warto wiedzieć znajduje się pod linkiem: https://youtu.be/S3DPEtdKH3g

 

(ik)

Źródło i fot. ZF Aftermarket

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń