Rajdowa rywalizacja na szczeblu międzynarodowym została wznowiona w ten weekend w Rzymie, gdzie rozegrano rundy Rajdowych Mistrzostw Europy oraz Rajdowych Mistrzostw Włoch. Załogi korzystające z opon Pirelli zajęły trzy pierwsze miejsca w wymagających zawodach, które zakończyły się w niedzielę.
Wyniki kierowców na oponach Pirelli
Zawodnicy Pirelli zapełnili całe podium i włoska firma prowadzi w obu cyklach mistrzowskich. W klasyfikacji generalnej rajdu triumfował Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk w Citroenie C3 R5, który o 16 sekund zostawił za sobą Giandomenico Basso w Volkswagenie Polo GTI - zwycięzcę klasyfikacji mistrzostw Włoch. Sensacyjne trzecie miejsce zdobył Oliver Solberg - syn Pettera Solberga, który w 2003 r. na oponach Pirelli wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata. Dla kierowcy Volkswagena Polo GTI był to asfaltowy debiut w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Młody zawodnik w tym sezonie skupia się przede wszystkim na startach w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Rally di Roma przyniósł wyjątkowe wyzwanie w postaci wymagających odcinków specjalnych na śliskim asfalcie - w ciepłych, letnich warunkach. Opony musiały wykazać się regularnością na zróżnicowanej nawierzchni, a także odpornością na zużycie. Kierowcy Pirelli mieli do dyspozycji asfaltowe opony P Zero RA, a z twardej mieszanki RA5 korzystano głównie w upalnych warunkach.
Poza triumfem w klasyfikacji generalnej, firma Pirelli odniosła także dwa zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Włoch: rajd został podzielony na dwie punktowane rundy. Basso wygrał pierwszego dnia, a Andrea Crugnola w Citroenie C3 R5 triumfował w drugiej rundzie. Na ogumieniu Pirelli startowali także wszyscy uczestnicy cyklu Junior dla samochodów z napędem na przednią oś. Przedstawiciele kolejnej generacji rajdowych talentów rywalizowali zarówno w mistrzostwach Europy, jak i Włoch.
Z Europy na cały świat
Doświadczenia Pirelli z Rajdowych Mistrzostw Europy oraz narodowych mistrzostw uzupełniają program testowy w Rajdowych Mistrzostwach Świata - które od kolejnego sezonu będą zaopatrywane w ogumienie wyłącznie przez Pirelli. Norweg Andreas Mikkelsen jest kierowcą testowym, który za kierownicą specjalnie do tego celu przeznaczonego Citroena C3 WRC pracuje nad nową generacją opon do Rajdowych Mistrzostw Świata.
Terenzio Testoni, menedżer ds. aktywności rajdowych Pirelli, powiedział: - Rally di Roma jako wizytówka włoskich i międzynarodowych rajdów był w tym roku szczególnie ważny, gdyż wyznaczał długo wyczekiwany powrót do akcji. Długa i zacięta walka w upalnych warunkach, przy temperaturze asfaltu przekraczającej 50 stopni Celsjusza, była szczególnie trudnym wyzwaniem dla ogumienia. Dodatkowym utrudnieniem były różne rodzaje asfaltu, na których łatwo było o przebicie opony. Mimo to nasze opony spisywały się idealnie w różnych rodzajach samochodów, dominując w klasyfikacji generalnej oraz we wszystkich klasach. Gratulacje dla wszystkich kierowców, a zwłaszcza dla 18-letniego Olivera Solberga za podium w jego pierwszym starcie w tej trudnej imprezie.
(ik)
Źródło i fot. Pirelli