2020-07-27

Test opon do SUV-ów

Szwedzki magazyn ViBilagare opublikował swój letni test opon do samochodów typu SUV. W próbach wzięło udział siedem najpopularniejszych opon w rozmiarze 225/60 R18. ViBilagare uwzględniła w teście również świetną terenową oponę Continental CrossContact LX2 jako punkt odniesienia do tego, jak dużo osiągów traci się na asfalcie, montując nawet najlepsze łagodne opony terenowe.

Na suchym

W hamowaniu na suchej nawierzchni najlepiej poradził sobie nowy Michelin Pilot Sport 4SUV, zatrzymując testowe BMW X3 po 33,9 m, tj. o 0,3 metra przed drugim Bridgestone Turanza T005 i 0,7 metra przed trzecim Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Łagodna opona terenowa klasy premium była znacznie gorsza od nawet najgorszej, „czystej” opony do SUV-a, zatrzymując pojazd siedem metrów dalej niż Michelin.

W jeździe na czas po suchym torze najlepiej sprawowały się Goodyeary oraz Bridgestony, które uzyskały 66,4 sek. na okrążenie, Michelin był nieznacznie za nimi, bo zaledwie 0,4 sekundy. Trzeba przyznać, że reszta stawki, czyli: Nokian Hakka Blue 2 SUV, Vredestein Ultrac Satin, Pirelli Scorpion Verde oraz Nankang AS 1, również całkiem sprawnie i z dobrymi czasami przejechały tor testowy. Różnica między pierwszym a ostatnim miejscem wyniosła zaledwie 1,1 sek.  

Michelin Pilot Sport 4SUV Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 Nokian Hakka Blue 2 SUV

 

Na mokrym

Konkurencja hamowania na mokrej nawierzchni została ponownie wygrana przez Michelina, z bardziej znaczącą przewagą nad resztą opon niż na suchej nawierzchni. Michelin zatrzymał się po 21,5 m. Drugi Bridgestone potrzebował 22,7 m, a trzeci Nokian 22,9 m. Najgorzej wypadł w tej próbie Nankang AS1, potrzebując na zatrzymanie się dystansu  25,6 m.

Michelin w kolejnych testach na mokrej nawierzchni kontynuował swoją dobrą passę. Próby czasowe na torze, a także odporność na aquaplaning należały do niego. 71,59 sek. zajęło mu pokonanie okrążenia. Drugie miejsce zajął Goodyear z czasem 71,82 sek., a trzeci uplasował się Bridgestone z czasem 72,84 sek. Odporność na aquaplaning to również mocna strona francuskiego produktu, granicą odporności było 90,4 km/h. O dwa km/h mniej wytrzymał Nokian, a Goodyear spasował przy 88,1 km/h.

Środowisko

Testerzy z ViBilagare wykonali doskonałą pracę, oceniając każdą oponę pod kątem subiektywnego komfortu, czyli tego, jak opona brzmi w kabinie, a nie na podstawie zwykłej jazdy i testu hałasu.

Wszystkie osiem opon było blisko, ale Nokian Hakka Blue 2 SUV i Vredestein Ultrac Satin zapewniły doskonały poziom komfortu podczas jazdy na wszystkich nawierzchniach. Łagodna opona do jazdy terenowej w końcu „dopasowała” się do najlepszych opon szosowych pod względem poziomu komfortu.

Podsumowanie

W całym teście zwyciężył Michelin, który świetnie sprawdził się w każdych warunkach, zajmując w większości konkurencji pierwszą lokatę. Można powiedzieć, że nie miał słabych stron. Drugie miejsce przypadło Goodyearowi, który ma świetną odporność na aquaplaning, a i na suchej nawierzchni radzi sobie świetnie. Trzeci uplasował się Nokian, opona komfortowa i dobrze zbalansowana.

Co do udziału terenowej opony Continentala, to uważam, iż był on niepotrzebny. Wiadomym było, że opona w teren będzie słabiej zachowywała się na asfalcie i nie jest to żaden punkt odniesienia do opon szosowych.

Kruk, fot. Producenci

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń