Pandemia odcisnęła piętno na polskim rynku pojazdów używanych. Nastąpił wzrost ofert na pojazdy w najniższym przedziale cen - do 10 tys. zł. Udział pojazdów z odnotowaną szkodą stanowi już 36 proc. wszystkich ofert sprzedaży. Takie wnioski płyną z analizy danych portalu Autobaza.
Podczas gdy w I półroczu 2019 stanowiły one zaledwie 9,3 proc. wszystkich ofert sprzedaży, to w pierwszym półroczu 2020 stanowią 17,5 proc. Z czego w przedziale cenowym od 5 do 10 tys. zł ich ilość zwiększyła się prawie trzykrotnie: z 4,1 proc. w I półroczu 2019 r. do 11,4 proc. w I półroczu w 2020.
- Prawdopodobnie ma to związek z trudną sytuacją ekonomiczną i utratą dochodów części rodaków. Potrzeba zdobycia środków na przetrwanie skutkowała wyzbywaniem się samochodów będących na wyposażeniu gospodarstw domowych - powiedział Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Zamknięcie granic i zatrzymanie importu spowodowało spadek udziału pojazdów w dotychczas najbardziej popularnym przedziale cen 10-25 tys. zł. Zmalał on z 42 proc. w 2019 r. do 31,3 proc. w 2020 r.
Obserwujemy natomiast niewielki wzrost podaży ofert na pojazdy powyżej 50 tys. zł. Z 21,3 do 25,8 proc. Ma to prawdopodobnie związek ze sprzedażą z powodu pandemii nowszych, a więc i droższych pojazdów leasingowanych.
Wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą
Wśród ofert sprzedaży wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą. W I półroczu 2019 r. udział pojazdów ze szkodą wśród wszystkich ofert sprzedaży wynosił 31 proc.. Obecnie wynosi on już 36 proc. Ta zmiana może wynikać z trzykrotnego przyrostu ofert aut w przedziale 5-10 tys. zł. Są to kilkunastoletnie samochody, naturalne więc, że tego typu pojazdy mogą mieć wypadkową przeszłość.
Podaż pojazdów z rodzimego rynku przerosła podaż pojazdów z Niemiec
Z zeszłorocznych danych wynika, iż udział pojazdów z Niemiec był równy udziałowi pojazdów z naszego rodzimego rynku i utrzymywał się na poziomie ok. 39 proc. Obecnie udział pojazdów z Polski wynosi 42,9 proc., a pojazdy z Niemiec stanowią 32,6 proc. wszystkich ofert sprzedaży w I półroczu 2020. Ta zmiana jest akurat dobra dla klientów, ze względu na lepiej udokumentowaną i łatwiejszą do sprawdzenia historię pojazdów z Polski.
Popularne marki bez zmian
Jedno nie uległo zmianie. Do TOP 5 najbardziej popularnych marek oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym nadal należą w 2020 r.:
1. Volkswagen - 9,45 proc. (w 2019 r. 10,06 proc.),
2. Opel - 8,17 proc. (w 2019 r. 8,61 proc.),
3. Ford - 7,42 proc. (w 2019 r. 7,21 proc.),
4. Audi - 6,87 proc. (w 2019 r. 7 proc.),
5. Renault - 6,81 proc. (w 2019 r. 6,91 proc.).
Udział tych marek w ofertach sprzedaży pozostaje na podobnym poziomie, co w I połowie 2019 r. Różnice są praktycznie niezauważalne.
(ik)
Źródło i fot. VIN-Info