2020-07-09

Ciężarówka na wodór

W poniedziałek, 6 lipca firma Hyundai wysłała do Szwajcarii 10 samochodów XCIENT Fuel Cell - pierwszych na świecie masowo produkowanych ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Firma planuje w tym roku wysłać do Szwajcarii w sumie 50 sztuk tego modelu, które od września będą przekazywane do klientów flotowych w tym kraju. Do 2025 r. Hyundai ma zamiar dostarczyć do Szwajcarii w sumie 1600 ciężarówek XCIENT z ogniwami paliwowymi.

Działania firmy odzwierciedlają jej zaangażowanie w ochronę środowiska i rozwój technologii, a także dążenie do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla dzięki rozwiązaniom zeroemisyjnym.

- XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości - powiedział In Cheol Lee, wiceprezes wykonawczy i dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor. - Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać się liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell.

XCIENT jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu tego modelu wynosi około 400 km*. Został on optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych klientów flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do komercyjnej spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić samochody ciężarowe podczas jazdy w górę i w dół po górzystym terenie.

Hyundai Motor pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania jednego tysiąca kilometrów na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi na globalne rynki, w tym Ameryki Północnej i Europy.

Ekosystem Zielonego Wodoru

W 2019 r. Hyundai Motor Company wraz ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że ​​nie ma opłaty początkowej dla klientów flotowych.

Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.

Wizja biznesowa firmy zakłada stosowanie czystego wodoru wytwarzanego z energii wodnej. Aby naprawdę zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, wszystkie ciężarówki muszą jeździć wyłącznie na zielonym wodorze. Szwajcaria jest krajem o jednym z najwyższych udziałów energii wodnej na świecie, dlatego może dostarczyć wystarczającą ilość zielonej energii do produkcji wodoru. Po rozpoczęciu projektu w Szwajcarii Hyundai planuje jego rozszerzenie również na inne kraje europejskie.

Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, Hyundai jest także producentem NEXO - wodorowego SUV-a drugiej generacji. Do 2025 r. firma zamierza sprzedawać 670 tys. pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110 tys. pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.

W grudniu 2018 roku Hyundai Motor Group ogłosiła długoterminowy plan Fuel Cell Vision 2030 potwierdzając swoje zaangażowanie w przyspieszenie rozwoju społeczeństwa korzystającego z energii wodorowej i osiągnięcie pozycji światowego lidera w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. W ramach tego planu do 2030 r. Hyundai Motor Group zamierza dostarczać 700 tys. sztuk rocznie systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych.

* Zasięg jazdy około 400 km dla ciężarówki z napędem 4x2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 ton

(ik)

Źródło i fot. Hyundai 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń