2020-07-07

Jak dbać o akumulator?

Izolacja społeczna, związana z pandemią COVID-19, doprowadziła do ograniczenia ruchu turystycznego i na dłuższy czas zatrzymała wiele pojazdów. Choć obostrzenia są już stopniowo rozluźniane, to nadal będziemy obserwować inny niż przed pandemią tryb poruszania się, np. pokonywanie krótszych dystansów. Dlatego Exide Technologies - producent akumulatorów na rynku pierwszego wyposażenia i rynku wtórnym,  prezentuje wskazówki dotyczące obsługi akumulatorów w obecnych okolicznościach.

Długie okresy postoju nie sprzyjają akumulatorom. Najbardziej narażone na awarie są urządzenia, które mają więcej niż cztery lata i ze względu na wiek mogą mieć zmniejszoną pojemność. To właśnie starsze akumulatory najczęściej ujawniają swoje dolegliwości - choć często dopiero zimą, gdy niskie temperatury wymagają od nich większej mocy rozruchowej.

Akumulatory typu AGM i EFB (przeznaczone przede wszystkim do pojazdów z systemem Start-Stop) zapewniają dużo większą wydajność energetyczną i lepiej niż tradycyjne znoszą głębokie rozładowanie. Jednak ich konserwacja, tak jak w przypadku każdego innego akumulatora, wymaga od użytkownika dbałości i uwagi. Zarówno latem jak i zimą, przy niższym stanie naładowania mogą wystąpić problemy z rozruchem, a system Start-Stop może przestać pracować lub deaktywuje się. Taka sytuacja prowadzi do zwiększonego spalania paliwa. Ponadto, przy dłuższym okresie postoju auta, system zarządzania akumulatorem może nieprawidłowo zdiagnozować stan jego naładowania.

Kierowcy powinni pamiętać, że utrzymujący się niski stan naładowania akumulatora może spowodować nieodwracalne zasiarczenie płyt, które prowadzi do zmniejszenia dostępnej pojemności - a ostatecznie do awarii akumulatora. Można tego uniknąć, stosując zasady konserwacji i użytkowania, jak ładowanie akumulatora oraz jazda na dłuższych odcinkach.

Ładowanie - klucz do sprawnego działania

Rozwiązaniem zapobiegającym awariom i zmniejszaniu się pojemności jest regularna kontrola stanu napięcia i ładowanie akumulatora przy pomocy prostowników, takich jak Exide 12/7 lub 12/5,5. Nowoczesne prostowniki posiadają opcję zmiany trybu - oznacza to, że gdy akumulator jest w pełni naładowany, zachowują się jak prostowniki konserwacyjne, utrzymując prawidłowy stan naładowania i przedłużając w ten sposób żywotność urządzeni. Jeśli nie mamy możliwości częstego podłączania prostownika, powinniśmy doładowywać akumulator przynajmniej co 4-6 tygodni podczas postoju pojazdu.

W przypadku napięcia mniejszego niż 12,5 V (podczas pomiaru bez aktywnych odbiorników prądu) należy niezwłocznie doładować akumulator. Jeśli nie mamy prostownika prostownika, z pomocą przyjdzie mechanik, który pomoże zdiagnozować akumulator za pomocą profesjonalnego testera i doładuje akumulator, jeśli będzie to konieczne. Na szczęście wiele warsztatów funkcjonuje bez większych ograniczeń.

Pokonuj dłuższe trasy

Krótki wyjazd na zakupy raz w tygodniu może nie wystarczyć, by utrzymać akumulator w dobrym stanie. Jednorazowo należy pokonywać bez przystanków co najmniej 15-20 km - najlepiej poruszając się po autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, aby alternator miał szansę pracować wydajnie i wystarczająco dobrze doładować akumulator. Niestety jazda na krótkich trasach może nie zrekompensować energii zużytej przez akumulator na rozruch silnika. Pomocne może być także ograniczenie używania urządzeń pochłaniających dużo energii, takich jak klimatyzacja czy GPS.

(ik)

Źródło i fot. Exide Technologies 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń