Operatorzy flotowi pojazdów użytkowych obawiają się długich przestojów firmy spowodowanych koniecznością przeprowadzenia niezbędnych napraw parku samochodowego. Jeżeli znajdujący się w pojeździe układ sprzęgła jest wadliwy, konieczny może być jego kosztowny i czasochłonny serwis. Wyjątkiem od tej reguły jest naprawa systemu wysprzęglającego, którą można wykonać stosunkowo szybko - zwłaszcza z kompletnym zestawem naprawczym marki SACHS od ZF Aftermarket.
Sprzęgła pojazdów użytkowych podlegają dużym obciążeniom. Zużycie widełek wysprzęglających następuje przy każdym naciśnięciu pedału sprzęgła, co przekłada się na szybko postępujące zużycie tego elementu, a także wałka i łożyska. W dłuższej perspektywie może to doprowadzić do niesymetrycznej pracy łożyska przy wysprzęglaniu sprzęgła lub zachowania niepełnej drogi jego rozłączenia. W konsekwencji występuje zwiększone zużycie łożyska lub problemy ze zmianą biegów. Prawidłowe działanie systemu wysprzęglania jest również niezbędne do bezawaryjnej pracy zautomatyzowanych skrzyń biegów, takich jak AS Tronic firmy ZF.
Awarie mogą prowadzić do długich przestojów pojazdów, a tym samym do wysokich kosztów. Z tego powodu warsztaty obsługujące samochody ciężarowe powinny zwracać uwagę swoim klientom, że wizyta w warsztacie powinna mieć miejsce już przy pierwszych symptomach takiej awarii. Jeśli przyczyną są problemy z systemem wysprzęglania, można je stosunkowo szybko i niedrogo naprawić i tym samym zapobiec opisanym uszkodzeniom.
Eksperci ZF Aftermarket rozróżniają dwa podstawowe rodzaje uszkodzeń w systemie wysprzęglania:
Układ wysprzęglania pracuje z oporem, jeżeli widoczne jest znaczące zużycie lub uszkodzenie któregokolwiek z elementów, a w mechanizmie występuje brak smarowania lub wygięcie poszczególnych części. Konsekwencją tego zjawiska będzie szarpanie sprzęgła, trudności z jego rozłączeniem lub ciężkie jego działanie. Ręczna kontrola ruchu w układzie wysprzęglania nie będzie wystarczająca ze względu na brak siły zwalniającej. Wyłącznie kontrola wizualna już zdemontowanego elementu pozwali na jednoznaczną ocenę jego zużycia.
Podczas naprawy ważne jest, by pracować zgodnie z zalecaną instrukcją montażu, aby uniknąć nierównomiernej pracy widełek zwalniających. Pierwszą oznaką ich zużycia będzie utrudniona praca sprzęgła. Ponadto skraca się droga wysprzęglania i mogą wystąpić trudności z rozłączaniem sprzęgła. Równolegle dochodzi do spadku siły nacisku sprężyny talerzowej, która staje się niewystarczająca, co z kolei doprowadza do ślizgania się sprzęgła.
Widełki rozłączające w jakości oryginalnego wyposażenia
ZF dostarcza na rynek aftermarketowy widełki wysprzęglające w jakości oryginalnego wyposażenia. Obszerny asortyment produktów marki SACHS dostępny jest na rynku części zamiennych. Firma może dostarczać części zamienne do ponad połowy światowego parku samochodów ciężarowych. Oferta obejmuje widelce wyjściowe do własnych skrzyń biegów koncernu ZF, ale także do marek innych producentów. Zestawy części zamiennych zawierające wszystkie niezbędne elementy, takie jak wały, uszczelnienia lub śruby, mogą być szczególnie interesujące dla warsztatów zajmujących się samochodami użytkowymi. Pomagają one zaoszczędzić czas warsztatu przy doborze i zamawianiu części, ale także pozwalają uniknąć ryzyka opóźnień w naprawach spowodowanych oczekiwaniem na poszczególne części.
(ik)
Źródło i fot. ZF Aftermarket