2020-06-17

Etykiety dla środowiska

Już za rok zobaczymy nowe etykiety na oponach. Nowy system oznakowania opon samochodów osobowych i ciężarowych ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie oszczędności paliwa, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie „zanieczyszczenia” hałasem.

Parlament Europejski oficjalnie zatwierdził nowy ogólnounijny system oznakowania opon, który - jak ma nadzieję - doprowadzi do zmniejszenia emisji. Zgodnie z nowymi przepisami przyjętymi 13 maja,  oznakowanie będzie musiało informować konsumentów o efektywności paliwowej opony, jej przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia.

Nowe oznakowanie opon będzie funkcjonowało na skali A-E w odniesieniu do efektywności paliwowej, przypominającej podobne systemy oznakowania UE dla artykułów gospodarstwa domowego.

Nowy system oznakowania ma mieć również zastosowanie do pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (tzw. opon C3), które obecnie nie są objęte wymogami UE w zakresie oznakowania.

Oznakowania muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, muszą być eksponowane we wszystkich sytuacjach, w których opony są sprzedawane, w tym w internecie, i powinny zawierać kod QR umożliwiający łatwe skanowanie.

W przyszłości do etykiet zostaną dodane informacje dotyczące przebiegu, ścierania, bieżnikowania opon oraz przyczepności na śniegu i lodzie. Dane dotyczące przebiegu i przyczepności na skutek ścierania zostaną uwzględnione w momencie udostępnienia metody badania.

Ścieranie się opon w trakcie użytkowania jest znaczącym źródłem mikro-plastików, które są szkodliwe dla środowiska.Sprawozdawczyni Henna Virkkunen powiedziała: - Uaktualniona etykieta na opony jest prostym, ale skutecznym narzędziem, przyczyniającym się do bezpieczniejszej i bardziej ekologicznej mobilności poprzez zachęcanie do zmian w zachowaniach konsumentów. Rozporządzenie gwarantuje, że przy wyborze opon konsumenci otrzymają jasne, istotne i porównywalne informacje. Cząsteczki uwolnione z opon stanowią większość mikrotworzyw sztucznych w środowisku. Rozporządzenie rozwiązuje ten palący problem poprzez włączenie do zakresu stosowania parametrów przebiegu i ścierania, gdy tylko dostępne staną się odpowiednie metody badań.

Kontekst działań

Komisja oblicza, że opony, głównie ze względu na opór toczenia, odpowiadają za 5-10 proc. zużycia paliwa przez pojazd.Nowy system etykietowania ma zachęcić konsumentów do stosowania najbardziej paliwooszczędnych opon dzięki czemu doprowadzić do zmniejszenia emisji CO2 o 10 mln ton rocznie do 2030 r. (transport drogowy odpowiada obecnie za 22 proc. emisji w UE). Nowe rozporządzenie w sprawie etykietowania opon uchyli i zastąpi rozporządzenie w sprawie etykietowania opon z 2009 r. po jego wejściu w życie.

Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA, zaznaczyła: - Wszyscy chcemy, aby to rozporządzenie odniosło sukces w zakresie poprawy wchłaniania przez rynek tych opon, które spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Kruk, Fot. ETRMA

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń