2020-06-03

Testy drogowe klocków

Każdy klocek hamulcowy w firmie TMD Friction, zanim zostanie wprowadzony na rynek, jest testowany w ekstremalnych warunkach przez zespół techniczny. 300 tys. kilometrów na drogach i na torach testowych, własna flota pojazdów, testy do 2000 godzin na jednym z 45 własnych stanowisk dynamometrycznych. Właśnie dzięki temu produkty firmy zapewniają doskonałą wydajność i maksymalne bezpieczeństwo za każdym razem.

W każdym układzie hamulcowym kluczową rolę odgrywa klocek hamulcowy, ponieważ sposób jego działania decyduje o sprawności i skuteczności funkcjonowania całego układu. Dlatego TMD Friction, producent materiałów ciernych i dostawca OE na całym świecie, przykłada szczególną wagę do badań i rozwoju, a jego produkty poddawane są zaawansowanym testom. Dla firmy pracuje zespół ponad 300 specjalistów w sześciu centrach rozwojowych zlokalizowanych w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Chinach oraz Brazylii.

Ponad 40 składników do każdej mieszanki ciernej

TMD Friction przykłada szczególną wagę do projektowania i produkcji odpowiednich materiałów ciernych. Receptury mieszanek składają się z nawet 43 różnych materiałów, które są optymalnie dopasowane do konkretnego modelu pojazdu oraz zastosowania. Składy mieszanek opracowywane są już na początku cyklu rozwoju nowego klocka hamulcowego. Do ich tworzenia firma wykorzystuje specjalistyczną wiedzę, wieloletnie doświadczenie oraz ścisłą współpracę z producentami pojazdów. Dzięki temu możliwe jest spełnienie oczekiwań w zakresie współczynnika tarcia, komfortu hamowania oraz wpływu na środowisko.

Przy tworzeniu składu mieszanki ciernej ważne jest, aby uwzględnić rodzaj pojazdu, do którego projektuje się klocek hamulcowy. SUV z napędem na cztery koła inaczej zachowuje się na drodze podczas hamowania niż mały samochód z przednim napędem. Oprócz różnic związanych z rodzajem samochodu, dochodzą jeszcze niuanse w zakresie składów mieszanek.

Testy dynamometryczne

Parametry i skuteczność działania każdego klocka hamulcowego są sprawdzane na hamowni. W ramach testów dynamometrycznych badane są na przykład wartości tarcia w szerokim zakresie warunków, a także zużycie oraz komfort hamowania i reakcja na wzrost temperatury roboczej. W celu określenia komfortu hamowania wykonuje się badania wibracji, które uwzględniają przenoszenie drgań z klocka hamulcowego na inne komponenty, takie jak zacisk lub tarcza hamulcowa. Nowoczesne hamownie umożliwiają zweryfikowanie wszelkich możliwych parametrów pracy. Stałe i niezmienne warunki testów zapewniają porównywalność wyników.

Badania właściwości fizycznych

W warunkach laboratoryjnych przeprowadza się też szereg badań właściwości fizycznych mieszanki ciernej. Pozwalają one ocenić właściwości materiału w ciągu całego okresu eksploatacji, a także w różnych warunkach (na przykład niskie lub wysokie temperatury, wilgoć, ciśnienie, trwałość połączenia materiałów oraz agresywne warunki pracy powodowane przez drobinki piasku i zanieczyszczenia). Testy te mówią bardzo wiele na temat bezpieczeństwa materiału ciernego. Jeżeli nowa mieszanka nie spełni wymagań w zakresie ściśliwości, czyli nie zachowa odpowiedniej sprężystości w przypadku awaryjnego hamowania, skutkiem dla prowadzącego pojazd może być nagłe zwiększenie skoku pedału hamulca oraz spadek skuteczności hamowania, do której się przyzwyczaił.

Nawet na tym wczesnym etapie badań można wyciągnąć wnioski mające wpływ na produkt seryjny. Może to być odpowiedź na pytanie, czy wybrany materiał cierny jest na tyle bezpiecznie połączony z metalową płytką, że w żadnym przypadku nie może dojść do jego ścięcia, czyli oddzielenia. Również parametry tarcia współpracującej tarczy hamulcowej są bardzo ważne, szczególnie, gdy ta wykazuje ślady zużycia i uszkodzeń.

Nic nie zastąpi testów drogowych

Podczas tworzenia klocków hamulcowych ważne są również odczucia na pedale hamulca: jak duża jest siła potrzebna do naciśnięcia pedału hamulca? Czy w przypadku hamowania awaryjnego każdy kierowca jest w stanie spowodować nacisk wystarczający do zatrzymania pojazdu? Czy hamulce generują hałas, a jeżeli tak, jaki jest to rodzaj hałasu? Dlatego też, w celu dokonania oceny wszystkich właściwości nowych klocków w wiarygodny sposób, TMD Friction przeprowadza testy drogowe. W trakcie rozwoju nowego klocka hamulcowego flota samochodów testowych TMD pokonuje nawet 300 tys. kilometrów po drogach publicznych, na górskich przełęczach oraz na torach wyścigowych.

TMD Friction ściśle współpracuje z poszczególnymi producentami pojazdów oraz układów hamulcowych. Jest to o tyle istotne, ponieważ programy badań i testów różnią się pomiędzy poszczególnymi producentami. Przed uzyskaniem dopuszczenia producenta pierwsze wzory powstają na oprzyrządowaniu prototypowym, które odzwierciedla warunki produkcji seryjnej. Kolejnym krokiem jest ocena producenta pojazdu. Cały proces musi zmieścić się w odpowiednim przedziale czasowym.

Niemniej jednak na rynku dostępne są różne klocki hamulcowe od wielu producentów. Wynika to z faktu, że ten element najszybciej zużywa się w układzie hamulcowym i zawsze jest na niego zapotrzebowanie. Wszystkie klocki wprowadzane na rynek Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania obowiązującego Regulaminu ECE R90.

Zakres przeprowadzanych badań przez TMD Friction

Gdy nachodzi kolej na wymianę klocków hamulcowych, właściciel pojazdu powinien upewnić się, że warsztat zamontuje części będące odpowiednikiem produktu OE. To jedyny sposób, by osiągnąć skuteczność hamowania, odczucia podczas naciskania pedału hamulca oraz komfort jazdy, do których przyzwyczajony jest kierowca. Tak samo dotyczy to wpływu produktu na środowisko. Pył z hamulców (drobinki materiału okładziny ciernej oraz ścieranej tarczy hamulcowej) trafia do powietrza. I w tym przypadku ogromne znaczenie mają skrupulatne badania klocka hamulcowego. Pod wpływem wysokiej temperatury, ciśnienia oraz poślizgu, a także w różnych warunkach otoczenia, czy nawet w normalnych warunkach pracy, składniki pierwotnie bezpieczne mogą ulegać reakcjom chemicznym, które prowadzą do powstania nowych, groźnych dla zdrowia substancji. Z tego względu TMD Friction rozwija i stosuje wyłącznie takie receptury mieszanek, które zachowują stabilność również w takich warunkach.

(ik)

Źródło i fot. TMD Friction

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń