2020-06-03

Opony dobrane do terenu

Opony motocykli używanych w motocrossie stanowią przykład produktów skonstruowanych do ściśle określonych warunków, w których głównie liczy się przyczepność i odporność na uszkodzenia.

Przede wszystkim jest to ogumienie typu off-road, z założenia nieprzeznaczone na dobre drogi, diagonalne, dętkowe. Podstawowe rozmiary na przód to 21-calowe 80/100, 90/90, 100/80, natomiast na tył 19-calowe: 100/90, 110/90, 120/80. Muszą charakteryzować się porządnym wykonaniem i wysoką odpornością na czynniki zewnętrzne przy jednocześnie lekkiej konstrukcji. Bardzo istotne jest ułożenie kostek bieżnika, tak aby opona szybko się oczyszczała, zwłaszcza w ciężkich warunkach, miała dobrą przyczepność, trzymanie boczne w ostrych zakrętach oraz umożliwiała szybkie odbicie i przyśpieszanie.

Zależy, jaka nawierzchnia

- Opona, aby spełniała oczekiwania motocyklistów, musi być odpowiednio dobrana do terenu - zaznacza Artur Herej z AR Moto w Bochni koło Krakowa. - Większość torów jest piaszczystych, ale zdarzają się i takie o mieszanej strukturze i z twardszą nawierzchnią. W zależności od warunków, a te „lubią” w naszym klimacie często zmieniać się, zawodowcy używają kilku rodzajów opon.

Dlatego w głębokim piachu i/lub w ciężkich warunkach, zwłaszcza po deszczu, najlepiej sprawdzają się opony typu „łopata”, nazywane tak od charakterystycznego kształtu głównych klocków bieżnika. Przykładem takiej opony na miękki teren może być nowość, Maxxis Maxxcross MX-SM. Ulepszona konstrukcja łopaty pozwala na szybki start i napędzanie się w piachu i błocie. Przyczepność na ostrych zakrętach zapewniają wystające kostki w strefie barkowej. Guma o właściwościach samoczyszczących została zaprojektowana do pracy w szerokim zakresie temperatur.

Przy torze mieszanym, albo przy dobrej pogodzie powinny być stosowane opony typowo motocrossowe, wszechstronniejsze od „łopat”. Z kolei na tory twardsze najbardziej nadają się opony uniwersalne. Zaznaczmy jednak, że dużo zależy również od budowy toru, przygotowania i upodobań zawodników. Tym niemniej, jeżdżąc na kamienistym terenie, nie zakłada się gum przeznaczonych na piach, ponieważ okażą się wręcz bezużyteczne. Nie będą trzymały się podłoża i jest możliwość, że klocki przypominające łopaty po prostu się powyrywają.

Tylną oponę czasami projektuje się tak, że można założyć ją w dwóch kierunkach, czyli nie jest rotacyjna. Opona ta będzie dobrze „zabierała” przy mocniejszym odkręceniu manetki gazu. Jak zmienimy kierunek, będzie lepiej trzymała podczas hamowania przed zakrętami.

Żywotność bardzo różna

Jeśli chodzi o żywotność motocrossowych opon, nie ma reguły mówiącej o przejechanych kilometrach czy godzinach pracy silnika. Długość użytkowania opon jest wynikiem wielu składowych takich jak: rodzaj podłoża, rodzaj opony, technika jazdy kierowcy itp.

- Przed zakupem klient powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jego fundusze pozwalają na indywidualny dobór opon pod dane warunki, czy może poszukuje czegoś bardziej uniwersalnego - uważa A. Herej. - Odpowiednio dobrana opona pozwoli na maksymalne wykorzystanie jej w danym terenie i zarazem na dłuższe użytkowanie.

Na  żywotność opon wpływ ma też, kiedy motocyklista zacznie jeździć, kiedy rozpocznie sezon. W tym roku przez pandemię wszystko się poprzesuwało, nie tylko w tej dyscyplinie. Generalnie to indywidualna sprawa każdego kierowcy, profesjonalisty czy amatora. Jeden będzie trenował tylko od plus 20 stopni, inny będzie śmigał już w okolicach temperatur ledwo dodatnich.

 

Tekst: Jacek Dobkowski

Zdjęcia: archiwum firmy AR Moto

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń