2020-06-02

Rolnicza nowość Michelin

Maszyny rolnicze jeżdżące po polu, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych, powodują duże ugniatanie gleby i utrudniają wzrost roślin. Powstałymi w ten sposób głębokimi koleinami spływa woda, która wypłukuje nawozy i środki ochrony roślin, zmniejszając ich efektywność oraz zwiększając zanieczyszczenie wód. Z myślą o tych wyzwaniach Michelin opracował opony SprayBib z wykorzystaniem technologii Ultraflex, która chroni glebę, obniża zużycie paliwa oraz gwarantuje większą trakcję.

Producenci sprzętu rolniczego konstruują coraz większe maszyny, aby podnieść produktywność gospodarstw. Niektóre opryskiwacze najnowszej generacji mają nawet 50 metrów szerokości. Wraz ze wzrostem gabarytów maszyn, rośnie ich masa, a zatem nacisk na glebę. Z tego powodu Michelin projektując opony SprayBib, sięgnął po technologię Ultraflex.

Opryskiwacze z reguły wyposaża się w wąskie koła pozostawiające głębokie koleiny. Co więcej, opryskiwaczy używa się w okresie, gdy gleba jest bardzo delikatna, a uprawy są we wczesnej fazie wzrostu. Niskociśnieniowe opony Michelin SprayBib umożliwiają zmniejszenie ugniatania gleby i zapewniają lepszy uciąg z racji większego obszaru kontaktu bieżnika z podłożem, co z kolei przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.

W porównaniu do opon produkowanych w tradycyjnej technologii opona SprayBib dzięki zwiększonej nośności przy niezmienionym ciśnieniu umożliwia konstruowanie jeszcze większych maszyn rolniczych. W praktyce nośność standardowej opony napompowanej do ciśnienia 5,5 bara wynosi 5,8 tony, podczas gdy opona SprayBib przy tej nośności może być używana z ciśnieniem 3,6 bara. SprayBib pracuje z ciśnieniem o 40 proc. niższym od ciśnienia w oponach o tym samym rozmiarze opartych na standardowych technologiach. Nowe opony opracowano również pod kątem komfortu jazdy po szosie. Maksymalna dozwolona prędkość jazdy na oponach Michelin SprayBib to 65 km/h - o ile jest to zgodnie z obowiązującymi przepisami - przy obciążeniu do 6500 kg na oponę.

Technologia Micelin Ultraflex

Zastosowanie technologii Ultraflex w oponach umożliwia znaczne zwiększenie produktywności i rentowności gospodarstw rolnych, w szczególności poprzez: ochronę gleby, obniżenie zużycia paliwa oraz większą trwałość ogumienia.  Rodzinę opon z wykorzystaniem tej technologii można rozpoznać po oznaczeniach IF (Improved Flexion tyre - opona  o podwyższonym ugięciu) i VF (Very High Flexion tyre - opona o bardzo wysokim ugięciu) umieszczonych na bokach opon.

DZIAŁANIE TECHNOLOGII ULTRAFLEX

Ochrona gleby

Opony rolnicze musi cechować maksymalna elastyczność, co zapewnia im dużą nośność bez zapadania się w grunt lub ugniatania gleby. Opony z opatentowaną technologią Ultraflex wyróżniają się konstrukcją umożliwiającą pracę przy niskim ciśnieniu powietrza i z większą powierzchnią obszaru kontaktu bieżnika z podłożem. Dzięki tej technologii powstają opony o bardziej elastycznym boku bez poświęcania trwałości i wytrzymałości bieżnika.

Standardowe opony pracują z ciśnieniem dobieranym pod kątem obciążenia i prędkości, zgodnie z tabelami ciśnień i indeksami prędkości i nośności:

  • Im większe obciążenie, tym większe ciśnienie,
  • Im większa prędkość, tym większe ciśnienie.

Technologia Ultraflex odwraca te proste zależności i pokazuje, że opony umożliwiają stosowanie optymalnego ciśnienia. Mimo wzrostu obciążenia lub prędkości pojazdu, ciśnienie w oponach Michelin będzie zawsze niższe niż ciśnienie w oponach standardowych. Mniejsze ugniatanie gleby umożliwia ochronę pól i utrzymanie ich pełnej żyzności.

Oszczędność paliwa i trwałość

Dzięki szerszemu obszarowi kontaktu z podłożem opony z technologią Ultraflex zapewniają niezrównany uciąg na mokrej, jak i suchej glebie. Mniejszy poślizg opon to z kolei oszczędność paliwa i skrócenie czasu pracy.

Dzisiejsze rolnictwo często wymaga prowadzenia upraw na polach oddalonych od siebie. W rezultacie rolnicy pracujący na kilku polach i pokonujący nieraz znaczne odległości między nimi będą wymagać trwałości od swoich opon. Aby sprostać temu wyzwaniu, inżynierowie Michelin skoncentrowali się na dwóch obszarach:

  • bardziej płaskie czoło opony umożliwia równomierne rozłożenie sił działających na całym obszarze kontaktu opony z podłożem, prowadząc do bardziej równomiernego, a więc wolniejszego zużywania się ogumienia,
  • nowe klocki bieżnika - ich innowacyjne ułożenie pod nieco innym kątem, kształt i wysokość pozwoliły uzyskać opony łączące uciąg na polu z odpornością na ścieranie na szosie.

Dzięki temu opony z technologią Ultraflex charakteryzują się większą trwałością od opon wyprodukowanych w oparciu o konwencjonalne technologie.

Zasada działania

Cechy konstrukcyjne opon z technologią Ultraflex:

  • wzmocnione barki opon gwarantują wytrzymałość pomimo większej elastyczności boków opony (dla większej odporności na naprężenia pod wpływem obciążenia lub prędkości),
  • mieszanka gumy o niskiej histerezie zapobiega przegrzewaniu się opony, dzięki czemu jest ona jeszcze trwalsza.
  • bardziej płaskie czoło opony zmniejsza ugniatanie gleby i zapewnia znakomitą trwałość bieżnika.
  • zwiększony obszar ugięcia boku opony zwiększa komfort jazdy.

Podsumowując, opony rolnicze Michelin z technologią Ultraflex pozwalają pracować przy wyższym obciążeniu bez konieczności podnoszenia ciśnienia.

(ik)

Źródło i fot. Michelin

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń