2020-05-27

25 lat układu ESP

Mokra droga i nagły manewr omijania - kiedyś taka sytuacja często kończyła się w rowie lub na barierkach, a nierzadko z ciężkimi obrażeniami lub ofiarami śmiertelnymi. 25 lat temu opracowano rozwiązanie, które wspomogło kierowców - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP. Został on wprowadzony po raz pierwszy przez firmy Bosch i Daimler-Benz w pojazdach Klasy S w 1995 r. Od tego czasu ESP utrzymuje samochody bezpiecznie na torze jazdy, również w przypadku krytycznych manewrów.

Analitycy wypadków w firmie Bosch szacują, że w samej Unii Europejskiej układ antypoślizgowy uratował życie około 15 tys. osób w ciągu ostatnich 25 lat, a także zapobiegł prawie pół milionowi wypadków z obrażeniami ciała. Wraz z pasami bezpieczeństwa i poduszką powietrzną układ ten jest jednym z najważniejszych elementów ratujących życie w pojeździe.

Innowacja pochodzi z 1995 r., ale od tego czasu znacznie się zmieniła. Bosch stale modernizował swój układ przeciwpoślizgowy i do tej pory wyprodukował ponad 250 milionów układów ESP. Trudno sobie wyobrazić nowoczesne samochody bez tego systemu. Na całym świecie 82 proc. wszystkich nowych pojazdów jest wyposażonych w ESP. W 2017 r. liczba ta wynosiła 64 proc.

Nawet do 80 proc. mniej wypadków wywołanych poślizgiem

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy interweniuje zwłaszcza w przypadku, gdy jezdnia jest mokra lub oblodzona, podczas omijania nieoczekiwanych przeszkód, takich jak zwierzęta na drodze, a także podczas zbyt szybkiego wjeżdżania w zakręt. ESP na wyposażeniu samochodów pozwolił zapobiec nawet 80 proc. wypadków wywołanych poślizgiem. Łączy funkcje układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz układu zapobiegającego ślizganiu się kół napędowych podczas ruszania (ASR), ale może znacznie więcej. Wykrywa również wpadanie pojazdu w poślizg i aktywnie temu przeciwdziała.

Układ, wykorzystując informacje o dynamice pojazdu, wykrywa, czy samochód porusza się w kierunku zamierzonym przez kierowcę. Jeśli istnieje rozbieżność, ESP rozpoczyna interwencję. To może wydawać się proste, ale w rzeczywistości jest złożonym procesem. Kąt skrętu i kierunek jazdy są porównywane ze sobą za pomocą inteligentnych czujników 25 razy na sekundę. Jeśli wystąpią odchylenia, układ ESP ogranicza moment obrotowy silnika i przyhamowuje poszczególne koła. W ten sposób układ pomaga kierowcy zapobiegać zarzuceniu tyłu pojazdu lub poślizgowi skutecznie eliminując w zarodku wiele wypadków.

Przełom po teście łosia

Droga do upowszechnienia się ESP była długa. Zaczęło się w latach osiemdziesiątych, początkowo od niezależnych projektów firm Bosch i Daimler-Benz, mających na celu osiągnięcie większej stabilności pojazdu. Od 1992 r. aż do czasu wprowadzenia rozwiązania na rynek, eksperci z obu firm współpracowali razem w ramach jednego ośrodka badawczego. Przełom pomógł osiągnąć legendarny test łosia w 1997 r.: podczas testu szwedzkiego magazynu motoryzacyjnego samochód Mercedes-Benz Klasy A przewrócił się, wykonując gwałtowny manewr omijania przeszkody. Mercedes-Benz zareagował na to od razu, wprowadzając układ ESP jako standardowe wyposażenie swoich samochodów. Od tego czasu coraz więcej różnych marek stosowało w swoich pojazdach tego typu układ zapobiegający poślizgowi.

Mniej wypadków, mniej obrażeń, mniej ofiar śmiertelnych - także ustawodawcy docenili zalety ESP i uczynili go obowiązkowym wyposażeniem pojazdów w wielu częściach świata. W UE układ był wprowadzany stopniowo, początkowo od listopada 2011 r. w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listopada 2014 r. we wszystkich nowo rejestrowanych samochodach osobowych i pojazdach użytkowych. Także w Argentynie, Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Ekwadorze, Izraelu, Japonii, Malezji, Nowej Zelandii, Rosji, Korei Południowej, Turcji i Stanach Zjednoczonych, układ przeciwpoślizgowy jest albo prawnie wymagany, albo dobrowolnie stosowany.

Bosch oferuje układy ESP® odpowiednio dostosowane do wszystkich rodzajów napędu - od silników spalinowych po elektryczne, oraz do wszystkich klas pojazdów - od małych aut miejskich po ciężarówki. Firma oferuje też system kontroli stabilności motocykla MSC, który został wprowadzony na rynek w 2013 r. ESP jest też bazową technologią dla wielu systemów wspomagania kierowcy, a także dla zautomatyzowanej jazdy.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2021 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń