Firma Oponiarska Dębica S.A., wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w I kwartale 2020 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 509,1 mln złotych, o 10,9 proc. niższe w ujęciu rok do roku. Zysk EBIT w I kwartale osiągnął poziom 25,4 mln zł i był niższy o 56,8 proc. w stosunku do uzyskanego w I kwartale roku 2019. Zysk netto sięgnął natomiast 22,5 mln zł, czyli był o 61,5 proc. niższy niż w roku ubiegłym.
Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear za pierwszy kwartał 2020 r. wyniosła 463 mln zł, tj. o 39,8 mln zł mniej w stosunku do pierwszego kwartału 2019 r. W pierwszym kwartale 2020 r. sprzedaż ta stanowiła 90,9 proc. sprzedaży ogółem, wobec 88 proc. w analogicznym okresie 2019 r.
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły 5,9 mln zł, o 0,3 mln zł więcej niż w pierwszym kwartale 2019 r. Udział tych kosztów w wartości sprzedaży wyniósł 1,2 proc. wobec 1 proc. za pierwszy kwartał roku ubiegłego i pozostaje na względnie stałym poziomie.
- Na osłabienie wyników w ujęciu rok do roku miały wpływ spadek popytu na rynku opon i w konsekwencji czasowe zawieszenie produkcji w okresie 21 marca - 17 kwietnia tego roku związane z pandemią koronawirusa - powiedział Leszek Szafran, prezes Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. - Nieprzerwanie prowadziliśmy w tym okresie działalność sprzedażową i dystrybucyjną, jednak wpływ COVID-19 na popyt rynkowy w Polsce i innych krajach europejskich nadal jest widoczny. Staramy się minimalizować możliwe negatywne skutki obecnej sytuacji na spółkę. Monitorujemy sytuację rynkową oraz wpływ pandemii na naszą branżę i podejmujemy odpowiednie decyzje, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa naszych pracowników oraz ochrony naszej działalności w obecnych dynamicznie zmieniających się i niepewnych warunkach rynkowych.
(ik)
Źródło i fot. FO Dębica SA