Francuski koncern poszerza gamę opon przeznaczoną do ciągników o większej mocy i nośności VF Michelin AxioBib 2. W oponach zastosowano między innymi technologię Michelin Ultraflex, dzięki której przy ciśnieniu nie przekraczającym 2 barów ogumienie ma taką samą nośność jak opony tradycyjne.
Wraz z dążeniem rolników do większej produktywności rośnie również zapotrzebowanie na ciągniki o większych osiągach i opony o wyższych indeksach nośności oraz prędkości. Jednocześnie rolnicy chcą mieć możliwość zamontowania najlepszego ogumienia na starszych ciągnikach, gdzie wykorzystywane są węższe obręcze. Gama opon AxioBib 2 jest rozwiązaniem wpisującym się w te oczekiwania. Opony są w pełni kompatybilne z 20- i 21-calowymi obręczami ciągników starszych typów oraz centralnymi systemami regulacji ciśnienia. AxioBib 2 ma wyjątkową nośność wśród opon w tych rozmiarach dostępnych na rynku oraz doskonałą trakcję w pracach polowych.
Opony AxioBib 2 zostały zaprojektowane do stosowania w pracach, gdzie niezbędny jest duży uciąg i wysoka trakcja, czyli takich jak na przykład orka, transport płodów rolnych, rozrzucanie obornika czy praca z różnego typu agregatami. We wszystkich tych przypadkach wymagane są ciągniki z silnikami o wysokim momencie obrotowym.
W oponach zastosowano technologię Michelin Ultraflex, która zapewnia wiele korzyści, m.in. ochronę gleby, lepszą trakcję, oszczędność paliwa i większy komfort jazdy. Opony wykorzystujące to rozwiązanie umożliwiają udźwig podobnych obciążeń jak opony tradycyjne, nie przekraczając przy tym ciśnienia dwóch barów. Mogą więc przewozić większe obciążenia, jednocześnie chroniąc glebę. Dzięki mniejszemu ugniataniu gleby, jakie zazwyczaj powodują kombajny, możliwa jest skuteczna cyrkulacja wody i powietrza na uprawianym polu, co powoduje jednolity wzrost plonów, a także ochronę zbiorów. Dzięki wykorzystaniu niskociśnienieniowej technologii Ultraflex rolnicy mogą zwiększyć plony nawet o 4 proc. (1).
Lepsza trakcja w polu
Płaski bieżnik przy niższym ciśnieniu powoduje dłuższy obszar kontaktu z podłożem. Gama AxioBib 2 VF posiada dłuższy obszar kontaktu z podłożem, dzięki czemu jego powierzchnia wzrasta o 19 proc. Pozwala to na zwiększenie uciągu ciągnika nawet o 35 proc. (2).
Większy obszar kontaktowy i obniżone ciśnienie umożliwiają zmniejszenie głębokości kolein i większą przyczepność niezależnie od warunków glebowych. Pozwala to na oszczędność czasu i paliwa. Takie rozwiązania idą z duchem czasu, umożliwiając także zastosowanie współczesnych technik uprawy, jak na przykład zasiew bezpośredni. Zmniejszone ugniatanie w połączeniu z możliwością zastosowania wydajniejszych maszyn pozwalają uzyskać większe plony, a co za tym idzie i zyski. Nawet przy niskim ciśnieniu opony zaprojektowane w technologii Ultraflex gwarantują bezpieczniejszą jazdę po drogach publicznych i stabilność.
Oznaczenie NRO i kompatybilność z centralnymi systemami regulacji ciśnienia
Opona AxioBib 2 650/65 R42 jest nie tylko kompatybilna z rozmiarami obręczy zalecanymi przez ETRTO (Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy), ale posiada również oznaczenie NRO (Narrow Rim Option), które wskazuje, że oponę można montować na obręczach węższych niż normalnie dozwolonych normami ETRTO dla opon IF i VF. W efekcie pozwala to na stosowanie nowych opon Michelin na ciągnikach starego typu. Opony w tym rozmiarze można by montować standardowo na obręczach o szerokości 23 cale, ale dzięki oznaczeniu NRO można je również montować na obręczach 20 i 21 cali. W każdym przypadku Michelin rekomenduje sprawdzenie szczegółów montażu z katalogiem lub przedstawicielem marki.
Rolnicy, którzy posiadają w swoich ciągnikach system centralnej regulacji ciśnienia, mogą korzystać z opon w pełnym zakresie ciśnień, zyskując wydajność niezależnie od warunków na drodze i w polu. Gama AxioBib 2 jest kolejną oponą w grupie Michelin, którą można stosować nawet z ciśnieniem 0,6 bara.
Po wprowadzeniu na rynek dwóch nowych rozmiarów opony - VF 710/60 R34 173D/169E TL AXIOBIB 2 oraz VF 900/60 R42 189D/185E TL AXIOBIB 2 - obecnie na rynku dostępne są następujące wersje:
1) Wewnętrzne testy przeprowadzone w czerwcu 2016 r. ze standardową oponą dostępną na rynku.
2) Według badania Uniwersytetu Harper Adams
(ik)
Źródło i fot.: Michelin Polska