Epidemia koronawirusa oraz kwarantanna wprowadzona w wielu krajach europejskich wywarły istotny wpływ na rynek opon. Brak pewności konsumentów co do dostępu do warsztatów serwisowych spowodował początkowo gwałtowny spadek zainteresowania oponami w internecie. Niemniej jednak obecnie pojawiają się pierwsze oznaki powrotu do normy.
Mniej wyszukiwań hasła „opony” w Google w niektórych krajach
Marzec jest zwykle synonimem wymiany opon zimowych na letnie. Niestety epidemia koronawirusa pokrzyżowała w tym roku plany dużej ilości kierowców. Jak wynika z badań porównywarki opon rezulteo, podczas gdy w ciągu ostatnich 12 miesięcy ilość wyszukiwań hasła "marka + opona" w Google wzrosła w Europie o 8 proc. w porównaniu z poprzednim okresem, pandemia COVID-19 spowodowała odwrócenie tej tendencji.
Wiele krajów wprowadziło ograniczenia w przemieszczaniu się lub nawet zadekretowało całkowitą izolację ludności, co utrudniło wymianę opon. Widać to na przykładzie Google'a, który w marcu 2020 r. odnotował 16-procentowy spadek wyszukiwań hasła "marka + opona" we wszystkich krajach europejskich, w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Jedynie w Turcji (+14 proc.), Holandii (+12 proc.), Szwecji (+13 proc.), Finlandii (+47 proc.) i Szwajcarii (+2 proc.) wysokość tych wskaźników wzrosła.
Kraje, które najbardziej ucierpiały z powodu powstałej sytuacji to oczywiście te, które jako pierwsze zostały dotknięte przez Covid-19. Należą do nich Francja (-34 proc.), Hiszpania (-35 proc.) i Włochy (-41 proc.). Jeśli chodzi o Wielką Brytanię (-11 proc.), Niemcy (-13 proc.) i Polskę (-16 proc.), te kraje również znacznie odczuły negatywne skutki epidemii.
Metodologia badań :
Analiza ilości wyszukiwań 28 marek opon przy użyciu hasła "marka" + "opona" w językach urzędowych Europy w okresie od 1 sierpnia 2018 r. do 31 marca 2020 r. (dane Google Ads).
Pierwsze oznaki wzrostu zainteresowania oponami w Google
Niemniej jednak, pierwsze pozytywne sygnały zaczynają się pojawiać w kwietniowych danych. Od wielkanocnego weekendu liczba wyszukiwań słowa kluczowego "opona" w Google znacznie wzrosła w każdym z ośmiu krajów rezulteo (Francja, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Turcja i Polska).
We Włoszech, 16-go kwietnia odnotowano największą liczbę wyszukiwań "opon" od czasu ogłoszenia w tym kraju 9-go marca całkowitej izolacji, a liczba ta dwukrotnie wzrasta z tygodnia na tydzień. W Polsce wzrost zainteresowania oponami w internecie nastąpił po wydaniu 8-go kwietnia przez Ministerstwo Zdrowia zgody na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb.
Z łącznych danych dotyczących wszystkich krajów, w których działa portal rezulteo, zainteresowanie oponami w wyszukiwarce Google wzrosło na początku kwietnia o 27 proc. w porównaniu z drugą połową marca. Nawet jeśli wyniki nie powróciły jeszcze do poziomów z początku marca, szczególnie we Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, gdzie ożywienie gospodarcze jest wolniejsze, stopniowe znoszenie ograniczeń związanych z epidemią powinno przyspieszyć tę tendencję.
Metodologia badań:
Analiza trendów wyszukiwań przy użyciu hasła "opona" w językach urzędowych ośmiu krajów rezulteo (Francja, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Turcja i Polska) w Google Trends w okresie od 1 marca do 17 kwietnia 2020 r.
(ik)
Źródło i graf. Lizeo Group