2020-04-20

Hałas - układ hamulcowy

Obsługa i naprawy układu hamulcowego należą do najczęściej wykonywanych prac w warsztacie samochodowym. Ze względu na skomplikowanie prac oraz presję czasu może dojść do wielu nieprawidłowości. Pomimo pozornie rutynowej naprawy wiele reklamacji dotyczy właśnie tego obszaru. Zastrzeżenia są zgłaszane częściej do głośnej pracy układu hamulcowego niż do braku skuteczności jego działania.

Co robić, gdy piszczy?

Wojciech Sokołowski, doradca techniczno-handlowy z oddziału TMD Friction Services w Polsce podpowiada, jak unikać powstawania hałasu z układu hamulcowego w samochodach osobowych i ciężarowych.

Podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie odpowiedniego poziomu czystości. Zanieczyszczenia i rdza nie tylko ograniczają ruchy zacisku hamulcowego, ale również mogą negatywnie wpłynąć na odpowiednie podtrzymywanie oraz pozycję klocka hamulcowego w zacisku. Jeżeli klocek hamulcowy nie spoczywa na przewidzianych do tego powierzchniach podpierających w zacisku hamulcowym, może dojść do spadku skuteczności hamowania oraz przyspieszonego zużycia elementów układu. Ponadto podczas hamowania klocek hamulcowy może wpadać w wibracje, czego objawem są słyszane przez kierowcę piski. Doskonałym narzędziem do czyszczenia zacisku hamulcowego są szczotki druciane. Do zacisków aluminiowych należy stosować szczotki mosiężne, co pozwala uniknąć uszkodzeń, natomiast zaciski żeliwne można czyścić szczotkami stalowymi. Wiele warsztatów do czyszczenia układu nadal używa sprężonego powietrza, co nie jest zalecane ze względów zdrowotnych, gdyż do powietrza w sposób niekontrolowany uwalania się duża ilość drobnego pyłu.

Należy zwrócić szczególną uwagę na preparaty stosowane w układzie hamulcowym. Przede wszystkim na powierzchnię roboczą klocka i tarczy hamulcowej nie może się dostać nawet najmniejsza ilość smaru. Stosując preparaty przeznaczone do układu hamulcowego mechanik powinien pamiętać o tym, że temperatury robocze tarczy hamulcowej są tak wysokie, iż niewłaściwy smar może zmienić swoją postać na ciekłą, a następnie spłynąć lub przedostać się na inne elementy, takie jak tarcza hamulcowa. Poza tym smar musi być neutralny względem materiałów, z których wykonane są elementy układu hamulcowego. Jeżeli smar zawiera olej mineralny, elementy uszczelniające wykonane z gumy naturalnej lub syntetycznej pęcznieją, co może prowadzić do ich uszkodzenia.

Ze względów bezpieczeństwa, po zastosowaniu smaru w układzie hamulcowym zawsze zaleca się staranne oczyszczenie tarczy hamulcowej przy pomocy preparatu do czyszczenia układu hamulcowego, np. Textar Brake Cleaner (nr referencyjny 96000200).

Jak dobierać?

Dobór odpowiednich klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie pod kątem bezpiecznego i cichego działania tego układu. Jeżeli standardowy klocek hamulcowy wyposażony jest w nakładkę tłumiącą (cienka płytka na tylnej stronie) w celu odizolowania hałasu, również zakładana nowa część powinna ją posiadać - tanie klocki hamulcowe często posiadają wyłącznie powłokę gumową. Takie rozwiązanie nie zastąpi nakładki tłumiącej i będzie powstawał hałas. Ważne też, czy klocki hamulcowe są kierunkowe lub są przeznaczone na stronę wewnętrzną lub zewnętrzną - zazwyczaj takie oznaczenie znajduje się na tylnej płytce klocka, a w opakowaniu dołączone są odpowiednie instrukcje montażu.

TMD Friction oferuje katalog online, w którym użytkownik znajdzie wszystkie niezbędne informacje. Katalog ten umożliwia łatwy i niezawodny dobór klocków hamulcowych oraz akcesoriów montażowych, co usprawnia i proces obsługi oraz naprawy.

Materiał cierny klocka hamulcowego produkowanego przez TMD Friction nie tylko zapewnia odpowiedni współczynnik tarcia podczas hamowania. Jest również precyzyjnie dobrany do konkretnego modelu pojazdu - pod kątem mieszanki, materiału, struktury. W składzie materiału ciernego mogą zawierać się również metale, które dzięki swoim właściwościom smarnym pozwalają unikać powstawania hałasu podczas hamowania.  Dobór właściwej mieszanki ciernej do danego pojazdu to bardzo skomplikowane zadanie - Textar prowadzi testy nie tylko na własnych stanowiskach badawczych, ale również w trakcie intensywnych testów na drogach i torach badawczych, które pozwalają sprawdzić o wiele więcej parametrów w porównaniu do minimum wymaganego przez standard ECR90.

Przede wszystkim czystość

Również podczas wymiany tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie czystości. W, Sokołowski podkreśla, że nawet najmniejsze zanieczyszczenie piasty negatywnie wpływa na pracę tarczy, dlatego tak ważne jest jej dokładne oczyszczenie. Głównym skutkiem jest wibrowanie hamulców podczas hamowania z większych prędkości. Dlatego zawsze podczas wymiany tarcz hamulcowych powinien sprawdzić piasty pod kątem zanieczyszczeń. Piasta powinna być metalicznie czysta, co najlepiej można osiągnąć przy pomocy szczotki do czyszczenia piasty koła. Po oczyszczeniu należy ponownie sprawdzić osiowość piasty koła. Nie należy również pomijać powierzchni styku felgi. Również ona musi być czysta, by felga, tarcza hamulcowa oraz piasta koła były ze sobą odpowiednio połączone.

Błędy często popełniane podczas montażu elementów układu hamulcowego to:

  • niewłaściwa pozycja montażu klocków hamulcowych,
  • niewłaściwy dobór części zamiennych,
  • niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia piasty koła,
  • niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia zacisku hamulca i prowadnic,
  • niewłaściwe ustawienie klocków hamulcowych lub elementów montażowych,
  • nierównomierny moment dokręcenia śrub kół lub innych elementów układu hamulcowego,
  • nieoczyszczona powierzchnia styku felgi i tarczy koła,
  • użycie niewłaściwych, niedopuszczalnych środków czyszczących lub smarów.

 

TMD Friction to producent materiałów ciernych, który dostarcza klocki i okładziny hamulcowe do producentów samochodów osobowych i ciężarowych na całym świecie. Firma oferuje również warsztatom szeroki asortyment elementów układu hamulcowego. TMD Friction jest właścicielem marek: Textar, Nisshinbo, Mintex, Don, Pagid oraz Cobreq.

(ik)

Źródło i fot. TMD Friction

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń